ok har fattat du är putin vän o unnar han alla dom pengar han kan få
som sagt det finns massor av gas att köpa annat stans men den koster mer.
va hjälper det att ge ukraine 1 krona. när man ger putin 500 kr
dey väl inte såååå svårt att fatta det helt åt helvete
Nej, jag är inte särskilt vän med Putin, men jag kan någorlunda förstå varför geopolitik ser ut som den gör, och varför lösningar som funkar i sandlådan på dagis inte funkar i geopolitik. Oftast. Ibland hade det nog varit bra att sätta regeringar i skamhörnan så de fick tänka igenom hur dumma de var.
Sedan är väl summan som EU köpt fossilbränslen från Ryssland sedan krigsstarten för ungefär lika stor som summan för stödet till Ukraina? Inte på långa vägar de 500:1 förhållande du påstår?
Det är jävligt illa at EU satte sig i knät på Ryssland som de gjorde efter sovjets fall, men det är beslut som togs för 30 år sedan och det tar lång tid att ändra på energiberoende. Och om man klipper energin rakt av är det inte lite frysa på vintern det handlar om utan kollaps av industri och logistik, så tänk mer i termer av massvält så hamnar du mer rätt.
Och det är inte vara att byta leverantör, eftersom att hela petroleumaffärssystemet har i 10-15 år varit på gränsen, det har inte funnits någon överproduktion alls, det har inte ens funnits något produktionsutrymme för signifikant ökning.
Sedan kan man ju ha åsikter om besluten som togs för 30 år sedan, och det har jag. Jag har haft en negativ syn på dem sedan de togs i princip.
Jag har varit högst negativ till nedläggningen av kärnkraft som lagt till ytterligare beroende på ryska fossilbränslen. Vi borde ha börjat bygga mer kärnkraft i EU för minst 10 år sedan, inte lägga ner.
EU borde sikta på att bli självförsörjande på energi, det är det enda sättet at inte vara beroende av någon annan stormakt. Energi är grunden till allt, och om vi inte kontrollerat energin är vi inte fria.
Därtill tycker jag i samma anda at Sverige borde bryta sitt eget uran.