Ska man vara orolig för Ryssland?

RYSLAND I KRIG MED UKRAINE
enligt Peskov är det inte längre en special operation
men ett fullskaligt KRIG emot ukraine
det pga av att väst stöttar ukraine
Antar att vi får se allmän mobilisering i Ryssland snart då. De har ju inte kunnat rekrytera lika mycket soldater som tagits ur stridbart skick i ett par månader nu.

Last edited:
Antar att vi får se allmän mobilisering i Ryssland snart då. De har ju inte kunnat rekrytera lika mycket soldater som tagits ur stridbart skick i ett åar månader nu.
Är väl därför de stängt gränsövergångsrna till Finlande nyligen.
Så att folk inte skall fly.

Det påstås här och där att Ukrainas långdistans-sanktioner nått till raffinaderiet i Omsk idag.

RYSLAND I KRIG MED UKRAINE
enligt Peskov är det inte längre en special operation
men ett fullskaligt KRIG emot ukraine
det pga av att väst stöttar ukraine
Är vi i krig mot NordKorea nu också iom stöttningen av Ukraina? :eek:
Nu kommer vi ju aldrig att få betalt för alla Volvobilar som som NK köpte......

ja jo man tänker på det desto mer sannolikt är det nåt fuffens på gång.
han vet ju att isa är försvagat efter sitt idiotiska angrep på iran.
det varar kanske inte så länge innan drönerna visslar om öronen på os.
dags att tanka husbilen o vara redo o åka söder över i europa

ja jo man tänker på det desto mer sannolikt är det nåt fuffens på gång.
han vet ju att isa är försvagat efter sitt idiotiska angrep på iran.
det varar kanske inte så länge innan drönerna visslar om öronen på os.
dags att tanka husbilen o vara redo o åka söder över i europa
Ska du inte stanna och hjälpa till?

Jag bryr mig väl inte särskilt mycket, men är inte halva poängen med OS att mötas i fred och bygga förståelse mellan nationer?
Och ryssarna fick väl vara med förra gången med, men utan flagga?
Jag tror vartenda land är välkommet. Såg att Iran var med i fotbollen också.
Antingen eller är väl det jag spontant känner.
Men måste ju alltid vara bra för världen att folk från skitländer får se bra länder och möta bra människor.

Jag tror vartenda land är välkommet. Såg att Iran var med i fotbollen också.
Antingen eller är väl det jag spontant känner.
Men måste ju alltid vara bra för världen att folk från skitländer får se bra länder och möta bra människor.
Du menar att Iran inte borde få vara med för att de skjuter tillbaka när de blir angripna?

Jag bryr mig väl inte särskilt mycket, men är inte halva poängen med OS att mötas i fred och bygga förståelse mellan nationer?
Och ryssarna fick väl vara med förra gången med, men utan flagga?
Man har brutit mot IOK:s regel att man ska ha fred 7 dagar före OS till och med 7 dagar efter Paralympics 3 gånger på 2000-talet. 2008(Peking)-Georgien fick sig en omgång. 2014 (Sotji)-Annekterade Krim. 2022 (Peking)-Ukraina. Så jag tycker nog vi kan slippa Ryssar i OS ett bra tag, kanske resten av 2000-talet?

Man har brutit mot IOK:s regel att man ska ha fred 7 dagar före OS till och med 7 dagar efter Paralympics 3 gånger på 2000-talet. 2008(Peking)-Georgien fick sig en omgång. 2014 (Sotji)-Annekterade Krim. 2022 (Peking)-Ukraina. Så jag tycker nog vi kan slippa Ryssar i OS ett bra tag, kanske resten av 2000-talet?
Medhåll.

fyi
https://www.rf.se/nyhetsarkiv/pressmeddelanden/2026-07-07-mycket-olyckligt-beslut-av-iok
Den svenska idrottsrörelsens uppfattning står fast – tillåt inte ryskt och belarusiskt deltagande i internationell idrott.

Pressmeddelande

Sidan publicerades: 7 juli 2026

Internationella Olympiska Kommittén har idag beslutat att rekommendera att tillåta ryska idrottare att återvända till internationella tävlingar inom den olympiska rörelsen från och med nästa olympiska spel i Los Angeles 2028. Beslut tas nu av respektive internationellt idrottsförbund.

− Vi står stadigt i vår värdegrund och i vår ståndpunkt om att inte öppna för ryskt och belarusiskt deltagande i internationell idrott. En uppfattning vi också delar med Sveriges Olympiska Kommitté och Sveriges Paralympiska Kommitté samt resten av den nordiska idrottsrörelsen. Internationella Olympiska Kommitténs beslut är mycket olyckligt, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet.

De nordiska länderna enades redan 2022 om ett gemensamt uttalande och så länge kriget pågår fortsätter Riksidrottsförbundet att hänvisa till detta nordiska uttalande, som uppdaterades i december 2025.

Uttalande från de nordiska idrottsorganisationerna

December 19, 2025 the Nordic Sport organisations have updated their position on the Russian aggression in Ukraine. The position remains unchanged:

Statement from the Nordic Olympic Committees, Paralympic Committees, and Sports Confederations on the Russian aggression in Ukraine

The situation with the war in Ukraine has not changed

Therefore, we stand firm in our position, not to open for Russian and Belarusian athletes and officials in international sports participation.

Now is not the right time to consider their return; that is our position.

We, the Nordic Olympic and Paralympic Committees and Confederations of sports, take this opportunity to reaffirm our steadfast support once again with the Ukrainian people and the demand for peace.

The Nordic Olympic and Paralympic Committees and Confederations of sports will work together and in close dialogue with relevant stakeholders to evaluate and continuously monitor the situation closely.

För mer information kontakta

Anna Iwarsson
Ordförande Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna
076-344 50 60

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back