2026 Monster Energy GP of Czechia

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

MotoGP 19 – 21 Juni Monster Energy Grand Prix of Czechia​

Automotodrom Brno​

Sist, 2025, dominerade Marc Marquez och Ducati genom att vinna både Sprint och Grand Prix.
Har Aprilia lyckats borsta av sig sanden från Balaton Parc och beslutat sig för att hålla sig på hjulen och ge Marc en match ?
Som Bezzecchi gjorde 2025, 4:a i Sprint och 2:a i Grand Prix.
På söndag den 21:a vid 15-tiden vet vi . :) Några tider
1781370466405.png
 
Last edited:
Bra fart på KTM idag, men Acostas motor fick nog.
Från Practise = Q0 gick 10 förare direkt till Q2 imorgon.
Fyra på Ducati, Di Giannantonio, Bagnaia, Marc Marquez och Firmin Aldeguer
Tre på Aprilia, Ai Ogura, Bezzecchi och Raul Fernandez
Två på Honda, Joan Mir och Diogo Moreira
En på KTM, Pedro Acosta
Från Practise till Q1
Fyra Yamaha = 100% av deltagande Yamaha, Qvarten, Miller, Rins och Toprak, Yamaha är långsammaste MotoGP hojen i Juni 2026.
Tre KTM = 75 % , Vinales, Bastianini och Brad Binder, lite snabbare än Yamaha
Två Honda = 50 %, Luca Marini och inhopparen Carl Crutchlow, snabbare än Yamaha och KTM här.
Två Ducati = 33 %, Alec Marquez och Franco Morbidelli.
En Aprilia = 25 % Jorge Martin
Pedro Acosta är ett fenomen på sin KTM och jag gissar Aprilia är glada Pedro inte sitter på en Ducati och jag gissar Ducati är glada Pedro inte sitter på en Aprilia.
 
Från Practise = Q0 gick 10 förare direkt till Q2 imorgon.
Fyra på Ducati, Di Giannantonio, Bagnaia, Marc Marquez och Firmin Aldeguer
Tre på Aprilia, Ai Ogura, Bezzecchi och Raul Fernandez
Två på Honda, Joan Mir och Diogo Moreira
En på KTM, Pedro Acosta
Från Practise till Q1
Fyra Yamaha = 100% av deltagande Yamaha, Qvarten, Miller, Rins och Toprak, Yamaha är långsammaste MotoGP hojen i Juni 2026.
Tre KTM = 75 % , Vinales, Bastianini och Brad Binder, lite snabbare än Yamaha
Två Honda = 50 %, Luca Marini och inhopparen Carl Crutchlow, snabbare än Yamaha och KTM här.
Två Ducati = 33 %, Alec Marquez och Franco Morbidelli.
En Aprilia = 25 % Jorge Martin
Pedro Acosta är ett fenomen på sin KTM och jag gissar Aprilia är glada Pedro inte sitter på en Ducati och jag gissar Ducati är glada Pedro inte sitter på en Aprilia.
När jag skrev inlägget var flera KTM högre upp, men det var en kvart kvar av passet.
 
Så lyckades Jorge Martin, Aprilia och Franco Morbidelli, Ducati ta sig till Q2, bra jobbat :)
 
Ja det kanske är trackhouse som fått till bästa inställningen tidigt på helgen

Edit: Ogura!!!!
Verkar ju så 1781948004049.png Oguras första Pole och nytt absolut varvrekord ! :)
Och i 2:a startled står Diogo Moreira på en Honda. Är det Aleix Espargaro som är utvecklingsrådgivare till Honda ? Går Aleix i så fall sedan vidare till Yamaha ?
 
Last edited:
Riktigt kul för Ogura, är ju en bana som passar honom men lite oväntat ändå mtp att han varit långsammast Aprilia i alla kval hittills i år förutom Brasilien där han var snabbare än Fernandez.

Raul Fernandez som för övrigt låg på sjukhus onsdag-torsdag med akut blindtarmsinflammation. Men verkar inte ha krävt operation denna gång, dock sannolikt låg på energi då han inte kunde äta under flera dagar.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top