Sverige idag..

Vi förbjöd även gamla hederliga truppmina 12, trots att dom inte fälls från flygplan och ligger aktiva i decennier efteråt, utan utlöstes med snubbeltråd, så nu måste vi lämna en gubbe kvar att dra i tråden för att utlösa den då fienden kommer, då är den helt plötsligt OK
Per definition inte en mina då. Det blev en försvarsladdning...

Villkoret att den ska utlösas "med flit" minskar ju risken att den verkar mot ej avsedd människa.

Fantastiskt hur det även ska regleras i krig. Med alla dessa förbud är det konstigt att man bara inte förbjuder krig helt och hållet. Nej, det ska tillverkas vapen och säljas till andra länder, sen när dom dyker upp på fel ställen blir man förvånad. Vetenskapligt korkat.

Vi förbjöd även gamla hederliga truppmina 12, trots att dom inte fälls från flygplan och ligger aktiva i decennier efteråt, utan utlöstes med snubbeltråd, så nu måste vi lämna en gubbe kvar att dra i tråden för att utlösa den då fienden kommer, då är den helt plötsligt OK
Gudars skymning nu minns farbror saker. Förhoppningsvis rätt. Möjligen fel.

Största problemet med truppmina 12 på min tid (1993) var att de innehöll sådana där fiffiga plastkulor som sinkar lede fi i rehabiliteringsarbetet genom att inte synas på röntgen.
Så befintliga. nu (1993) icke godkända, truppmina 12 blev omedelbart fordonsmina 13. Fordon fick ju beskjutas med plast såklart.

Gudars skymning nu minns farbror saker. Förhoppningsvis rätt. Möjligen fel.

Största problemet med truppmina 12 på min tid (1993) var att de innehöll sådana där fiffiga plastkulor som sinkar lede fi i rehabiliteringsarbetet genom att inte synas på röntgen.
Så befintliga. nu (1993) icke godkända, truppmina 12 blev omedelbart fordonsmina 13. Fordon fick ju beskjutas med plast såklart.

Nja nästan, truppmina blev "försvarsladdning" den har liten verkan mot fordon med minsta bepansring, men mot obepansrade fordon (kapell-lastbil som transporterar trupp?) är den användbar.

Dom gamla truppminorna hade stålkulor, men dom nyare hade mycket riktigt plastkulor som inte syns på enkel röntgen, vilket inkapaciterar soldaten längre.

Men med facit i hand från Ukraina så skiter rysarna i att ta hand om sina skadade, så det är av högst teoretisk betydelse

Nja nästan, truppmina blev "försvarsladdning" den har liten verkan mot fordon med minsta bepansring, men mot obepansrade fordon (kapell-lastbil som transporterar trupp?) är den användbar.

Dom gamla truppminorna hade stålkulor, men dom nyare hade mycket riktigt plastkulor som inte syns på enkel röntgen, vilket inkapaciterar soldaten längre.

Men med facit i hand från Ukraina så skiter rysarna i att ta hand om sina skadade, så det är av högst teoretisk betydelse
Då är ju stålkulor bättre för bättre verkan. Borde vara så.
(För tänker skarp ammunition till kpisten hade/har stålmantlad Blykula.
Lös ammunition till kpisten hade/har plastkula)

Enligt polisen så har olyckor med batterisparkar ökat rejält, skulle själv aldrig ställa mig på sådan skit.
Minns första dagen / natten i Helsingborg för några år sedan.
På morgonen var en man död efter kraschat i en nerförsbacke.
Jag förstår inte varför Regering/Riksdag inte infört obligatorisk cykelhjälm för de här hojarna ?

Kolla upp era och ev barns elscooters...
Märkligt att man som förälder kan hållas ansvarig när ens ungar gör trafikbrott, men om de stjäl eller begår våldsbrott så är man inte ansvarig.

Västra Götalandsregionen polisanmäler vårdapp​

Västra Götalandsregionen kommer polisanmäla den digitala rådgivaren Mindler och kräva tillbaka 27 miljoner kronor som betalats ut för vård utfört av företaget, rapporterar Ekot.

My Alnebratt (S), ordförande i regionens operativa hälso- och sjukvårdsnämnd, säger att Mindlers journalanteckningar varit bristfälliga och att det inte går att styrka att de utfört kvalificerad sjukhusvård.

– De har kopierat exakt samma text och fört in i varje journal, inget mer inget mindre. Det handlar alltså om 85 000 journalanteckningar som ser likadana ut, säger hon till Ekot.

Alnebratt säger att regionens polisanmälan är bred och att den bland annat omfattar ekonomiska förehavanden och dataintrång.

Ekot har sökt Mindler.

Märkligt att man som förälder kan hållas ansvarig när ens ungar gör trafikbrott, men om de stjäl eller begår våldsbrott så är man inte ansvarig.
Man får väl argumentera tillbaka som förälder att barnet själva köpt Elsparkaren på Shein.
(eller vad är det som går fortare än en elsparkare, en elmotorcykel !?!? oregistrerad, okontrollbesiktigad, oförsäkrad :va)
Våldsbrott kan man nog också bli ansvarig om man utrustat barnet med tex golfklubbor, baseball slagträ(?) , kökskniv (?) , Rambokniv (?) , armborst (?).

Kollektivtrafiken kör sönder kommunens infrastruktur ! :tummenner

1781715971264.png

Man får väl argumentera tillbaka som förälder att barnet själva köpt Elsparkaren på Shein.
(eller vad är det som går fortare än en elsparkare, en elmotorcykel !?!? oregistrerad, okontrollbesiktigad, oförsäkrad :va)
Våldsbrott kan man nog också bli ansvarig om man utrustat barnet med tex golfklubbor, baseball slagträ(?) , kökskniv (?) , Rambokniv (?) , armborst (?).
Om ungarna är under 15 kan väl staten åtala föräldrarna för deras brott?

Toppen så man skulle kunna få in farsan, som vägrade köpa godis på en fredag i Orientlivs, på kåken så enkelt. Jag tvärvägrade när sonen var 5 år.
Sa bara: Nu åker vi hem. Och vi åkte hem.

Last edited:
Jag fick min moppe, som jag jobbpendlar med, stulen en dag. Kom ner i garaget på jobbet och den var inte kvar.
Ringde frugan som kom med bilen och så åkte vi runt i området och letade efter den, och fick se tre poliser komma dragandes med den.
De hade haffat tre killar som stått bakom ett buskage och slagit sönder den och försökt tjuvkoppla den. Jag bevisade att moppen var min genom att starta den med nyckeln och polisen lät mig ta tillbaka den. Jag frågade dem vad som händer nu och de berättade att det nog ska gå bra eftersom de hade plockat in två av killarna iallafall, medan den tredje hade varit för snabb. Dagen efter ringer polisen upp mig och berättar att det inte blir något åtal eller ersättning för skadorna eftersom grabbarna var 14 år. Jag undrade då om det inte är föräldrarna som är ansvariga och kan ställas till svars för vad deras odågor till ungar sysslar med, men så funkar det inte tydligen. Svaret jag fick var -Du skulle kunna prova att dra detta civilrättsligt på egen hand, men det är inget jag rekommenderar eftersom killarna kommer från välkända klaner i området med allt vad det kan innebära. Jag fick glatt köpa nya kåpor, lack och sådant de slagit sönder för egna pengar och fixa det hemma i garaget. Hellre 5000kr på att fixa moppen än att ha ett par klaner efter sig eftersom man har förnedrat deras barn som bara ville slå sönder min egendom resonerade jag. Summa sumarum var iallafall att det svenska normala rättsväsendet inte åtalar föräldrar till minderåriga för stölder eller skadegörelse.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back