Miggens Martini

Har åkt i ca 45 år,har aldrig tappat ett clips kedjelås, någon gång.
En enda gång har jag lämnat in hojen,det var en recall,en fd världsmästare mekade med hojjen, tog av drivpaket och bakhjul bla,när jag kom hem efter 15 km var clipset borta,men länken satt kvar med sidobrickan,som tur var

Glad att du klarade dig Miggen! Extra surt då du faktiskt betalat dyra pengar för att verkstaden ska sköta servicen. Att pluggen lossnat kan bara bero på felaktigt åtdragningsmoment, antingen strippade gängor eller inte åtdragen alls. Ett fel man kan förvänta sig om en glad amatör gör jobbet själv, inte en auktoriserad verkstad.

Min skepsis till auktoriserade verkstäder och dessas kompetens är kanske inte till 100% befogad men säkerligen till 95%..

Tack Bäverhyddan :krama

Den initiala reaktionen var att plocka fram nästa häst ur stallet och fortsätta bomba på i planerad takt, men när jag körde xj6an efter senaste oljeincidenten så märkte jag att allt inte stod riktigt rätt till :brinnerup

Förtroendet och tilliten till hojen fanns inte där trots att det var en annan hoj, jag körde liksom inte som jag borde, det fick mig att inse att det var time to pull the plug :hihi

Det är generellt ingen bra idé att öva IOM på allmänna vägnätet, speciellt inte om man inte känner sig helt med i matchen :3freak

Sen är det själva missen i sig, glad amatör som man är har man lossat oljepluggar många gånger utan att glömma skruva fast skiten. Finns det någon värre skruv att inte fästa ordentligt vad gäller avåkningsrisk samt skada på hojen? Jag vete fan :7peta

Om någon i en film hade tappat oljepluggen direkt efter ett besök hos en auktoriserad verkstad snackar vi surrealistisk skräckkomedi deluxe :skrämd

Vidare har vi de facto att skadan som skett inte går att fixa helt enligt mig, den 636an hade endast 2 ägare inklusive mig, båda pedantiska, den motorn och historiken går inte att ersätta, den hojmodellen är också ovanlig och svår att få tag på, min enda 600ing och abs-hoj, det gör verkligen ont i själen att den gick det här ödet till mötes :gråta

Jag trodde alltid att det skulle vara någon form av fysisk skada som skulle sätta stopp för mig, och man funderar ju ganska ofta på hur man skulle förhålla sig till det när det sker, jag trodde genuint inte att jag skulle kunna bli petad på psykiskt såpass snyggt att säsongens mc planer ställts av, då har jag ändå knatat på efter andra mekaniska fel som falsk neutral osv :crash

Som obotligt gatubarn är man extremt investerad i planering och anser sig relativt duglig på den fronten, uppenbarligen inte dårå, det ligger nya däck, drivpaket, kåpor och växellåda till 636an i förrådet, bortkastade pengar och meningslös planering bevisligen :(

Finns som du märker ingen brist på frågeställningar och funderingar som flyger runt efter en såndär härlig upplevelse, men som man konstaterade direkt när man klev av så får man tacka högre makter ödmjukast för att det inte slutade i ett träd den gången, ska man hamna i ett träd kan det väl åtminstone vara för att jag gör fel som pilot och inte för att jag tappar en oljeplugg? :huvet

En enda gång har jag lämnat in hojen,det var en recall,en fd världsmästare mekade med hojjen, tog av drivpaket och bakhjul bla,när jag kom hem efter 15 km var clipset borta,men länken satt kvar med sidobrickan,som tur var

Och om din kedja hade gått av pga felaktig montering och du hade hamnat i ett träd, tror du folk hade tänkt att du kanske fick ett mekaniskt fel innan avåkningen eller tror du dom flesta hade tänkt att sånna där motorcyklister kör ju alltid för fort och som idioter och det var säkert därför han åkte av? :)

Funderat på ett byte av verkstad?
Vad säger de, för du måste väl ändå ha påtalat fadäserna, för din och för andras skull? Rent krasst borde rättsväsendet kopplas in, om vi hade ett.

Jag har inte hamnat i direkt livsfara men en del material har gått åt p g a verkstäder, bl a av en firma som alltid lovprisas här. De lät en rookie öva sig på min hoj. Någon gång ska vi dissekera den och se om remmar och annat fått nya lägen. Skrotade ett nytt drivpaket, med följdverkningar. Hoppade över basala åtgärder osv. Redan ömtålig hoj så… Över 100 papp som samlar damm, deras service kostade väl 12.

Funderat på ett byte av verkstad?
Vad säger de, för du måste väl ändå ha påtalat fadäserna, för din och för andras skull? Rent krasst borde rättsväsendet kopplas in, om vi hade ett.

Jag har inte hamnat i direkt livsfara men en del material har gått åt p g a verkstäder, bl a av en firma som alltid lovprisas här. De lät en rookie öva sig på min hoj. Någon gång ska vi dissekera den och se om remmar och annat fått nya lägen. Skrotade ett nytt drivpaket, med följdverkningar. Hoppade över basala åtgärder osv. Redan ömtålig hoj så… Över 100 papp som samlar damm, deras service kostade väl 12.

Mjo, alltså det är lite av en knepig sits, men jag har funderat mycket på det du nämner. Jag håller redan på att planera in andra alternativ för min framtida mc körning, men just nu är den senaste incidenten ett pågående ärende så jag sitter still i båten. Jag är verkligen inte lagd åt hållet att jag vill hänga ut andra, för att koppla till din berättelse har jag tex en ljudinspelning från en väldigt lovprisad bilfirma där jag blir verbalt försäkrad om att det är helt OK att köra en bil med repor i cylindrarna, du kan nog lista ut ungefär hur många mil man kom innan den motorn avsa sig sitt uppdrag :rofl

Samtidigt är det ju så att den typen av miss man blivit utsatt för med oljepluggen är såpass sinnessjuk att jag funderar på om det föreligger mig något slags ansvar som motorcyklist att varna andra. Hade jag låtit en bekant lämna in sin MC där utan att varna? Nej, det hade jag inte. Återigen som du var inne på, hade jag lossat en oljeplugg på någons hoj på gatan och vederbörande klotar till följd, tro fan på att jag hade åkt dit så det stänker om det :mattiasJag har fortfarande svårt att smälta bilden på det där jävla oljespillet, att jag där och då på hojen precis i början av oljespåret inte hade någon aning om vad som pågick, sen sladden precis innan kuperingen och kurvan :crash

Det hela är sjukt tråkigt eftersom det finns folk på den verkstaden som är genuint jätteduktiga och extremt godhjärtade, ska då ett ruttet äpple till mekaniker få sabba för alla andra? Jag vet inte, har inga bra svar på det där just nu. Jag vill heller inte dra för många slutsatser utan rejält med kött på benen, när man skjutit ett skott så kan man inte ta tillbaks det, typ så :)

Mjo, alltså det är lite av en knepig sits, men jag har funderat mycket på det du nämner. Jag håller redan på att planera in andra alternativ för min framtida mc körning, men just nu är den senaste incidenten ett pågående ärende så jag sitter still i båten. Jag är verkligen inte lagd åt hållet att jag vill hänga ut andra, för att koppla till din berättelse har jag tex en ljudinspelning från en väldigt lovprisad bilfirma där jag blir verbalt försäkrad om att det är helt OK att köra en bil med repor i cylindrarna, du kan nog lista ut ungefär hur många mil man kom innan den motorn avsa sig sitt uppdrag :rofl

Samtidigt är det ju så att den typen av miss man blivit utsatt för med oljepluggen är såpass sinnessjuk att jag funderar på om det föreligger mig något slags ansvar som motorcyklist att varna andra. Hade jag låtit en bekant lämna in sin MC där utan att varna? Nej, det hade jag inte. Återigen som du var inne på, hade jag lossat en oljeplugg på någons hoj på gatan och vederbörande klotar till följd, tro fan på att jag hade åkt dit så det stänker om det :mattiasJag har fortfarande svårt att smälta bilden på det där jävla oljespillet, att jag där och då på hojen precis i början av oljespåret inte hade någon aning om vad som pågick, sen sladden precis innan kuperingen och kurvan :crash

Det hela är sjukt tråkigt eftersom det finns folk på den verkstaden som är genuint jätteduktiga och extremt godhjärtade, ska då ett ruttet äpple till mekaniker få sabba för alla andra? Jag vet inte, har inga bra svar på det där just nu. Jag vill heller inte dra för många slutsatser utan rejält med kött på benen, när man skjutit ett skott så kan man inte ta tillbaks det, typ så :)
En sak är iaf klar. Man måste åla runt och dubbelkolla allt man kommer åt efter verkstad varit och pillat. Med verktyg, ögon och öron. Alltså innan man lämnar.

Edit;
Om en firma begår upprepade misstag som är livshotande, då är att varna andra inte att hänga ut. Det är befogat. Du är en (1) kund, som råkat ut för flera allvarliga incidenter. Finns det fler med liknande erfarenheter? Isf är det ett mönster och vad som troligtvis skulle få dem att skärpa sig är hotet om ett betydande kundbortfall.

Last edited:
Man kan stå och tanka en sen kväll/natt i Gårdstånga och när man är klar, råka titta lite förstrött på sin kedja. ”Ser inte de där 2 piggarna lite längre ut än de andra?”
Man rotar igenom sitt gigantiska sadelfack på ZRXen och hittar såklart en rulle bonnasvets. Av detta tillverkar man ett kedjelås, som sträcks till med den gingliga tången i verktygssatsen man inte längre får med på moderna hojar.

Hemma väntar det nya drivpaketet, med nitlås.

Men för i ända in i h******e ,Pojkspoling lär dig byta olja o filter själv! :hjarta

En sak är iaf klar. Man måste åla runt och dubbelkolla allt man kommer åt efter verkstad varit och pillat. Med verktyg, ögon och öron. Alltså innan man lämnar.

Edit;
Om en firma begår upprepade misstag som är livshotande, då är att varna andra inte att hänga ut. Det är befogat. Du är en (1) kund, som råkat ut för flera allvarliga incidenter. Finns det fler med liknande erfarenheter? Isf är det ett mönster och vad som troligtvis skulle få dem att skärpa sig är hotet om ett betydande kundbortfall.

Jo, du har nog mer än än rätt i båda dina påpekanden :krama

Lite skämtsamt kan man ju konstatera att jag måste vara en statistisk anomali då deras övriga kunder annars hade varit döda allihop :crash Som sagt har lite mer detektivarbete att göra i ärendet, men kommer att uppdatera här när jag har en tillräckligt bra överblick :tummenupp

Men för i ända in i h******e ,Pojkspoling lär dig byta olja o filter själv! :hjarta

Nu råkade det vara annat arbete som skulle utföras på hojen än bara oljebyte, men visst har du en poäng :tungan Härmed får du ta över som miggens mekaniker, kan du börja med att byta min stötdämpare bak på R1an? :hihi Den kan nog behöva en ventiljustering oxå, när du ändå håller på :hjarta

Fet shout-out till polaren som efter 12 timmars arbetspass bokade släp, åkte ut i vildmarken, plockade upp mig och tog mig tillbaks till civilisationen :hojsmilie Han fick iaf 3 timmars sömn innan nästa 12 timmars pass :rofl Herr Andersson, en riktig vän :Bugar

Jo, du har nog mer än än rätt i båda dina påpekanden :krama

Lite skämtsamt kan man ju konstatera att jag måste vara en statistisk anomali då deras övriga kunder annars hade varit döda allihop :crash Som sagt har lite mer detektivarbete att göra i ärendet, men kommer att uppdatera här när jag har en tillräckligt bra överblick :tummenupp

Nu råkade det vara annat arbete som skulle utföras på hojen än bara oljebyte, men visst har du en poäng :tungan Härmed får du ta över som miggens mekaniker, kan du börja med att byta min stötdämpare bak på R1an? :hihi Den kan nog behöva en ventiljustering oxå, när du ändå håller på :hjarta

Fet shout-out till polaren som efter 12 timmars arbetspass bokade släp, åkte ut i vildmarken, plockade upp mig och tog mig tillbaks till civilisationen :hojsmilie Han fick iaf 3 timmars sömn innan nästa 12 timmars pass :rofl Herr Andersson, en riktig vän :Bugar
Haha ja du...det går nog att fixa! ;) Annat jobb på kawan nu vart man nyfiken! Säg bara inte bromsolja...:blah...spänna kedja..:va smörja lite kanske...Hm skämt åsido, så är det ju bra som färsking att försöka lära sig lite...rätt tryggt att köra sin hoj då, och veta att allt funkar som det ska! Mekat med hojar har man ju gjort sen 70 tal..Skulle aldrig lämna in nån hoj till auktoriserad verkstad..Extra dyrt då va! Men det är jag det :krama
Men det är ju klart att dagens unga kanske inte pallar sånt?...mobiler,appar,dataspel och fan hans moster är viktigare, tro fan att dagens 15-20 åringar är bensköra och feta...haha bitter jag nädå! :hjarta

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back