Elbil eller inte?

Jag tror inte att den bilen finns riktigt, men du är alltså nöjd med 20-30 mil mellan laddstoppen?
Tja om man får dom laddhastigheterna och laddarna ligger tätt som spön i backen så kanske det funkar.

Jag vill tvärtom ha en bil där man sitter som i en lastbil, i övrigt var dina önskemål rätt bra

Jag tror inte att den bilen finns riktigt, men du är alltså nöjd med 20-30 mil mellan laddstoppen?
Tja om man får dom laddhastigheterna och laddarna ligger tätt som spön i backen så kanske det funkar.

Jag vill tvärtom ha en bil där man sitter som i en lastbil, i övrigt var dina önskemål rätt bra
Där jag rör mig finns det massor av platser att ladda på. Senast jag fick vänta på en ledig stolpe var nio år sen.

Helst vill jag sitta som i en Alpine A110. Det är som i reclinern hemma.

Skönt att slippa avgifter, men jag tycker förbrukningen är hög för en liten bullerburk.
Tycker förbrukningen är ganska OK.
Sommar 13-16 vinter 20-23 => 18.
Med max 7-8% av totalen laddat utanför hemmet har gett billiga mil.
Tillkommer värmningar och kylningar av bilen även om det inte är många %.

Tycker förbrukningen är ganska OK.
Sommar 13-16 vinter 20-23 => 18.
Med max 7-8% av totalen laddat utanför hemmet har gett billiga mil.
Tillkommer värmningar och kylningar av bilen även om det inte är många %.
Jämfört med min Polestar är det bra, men det är sämre än den e-up! jag köpte för 12 år sen. Det var en mindre bil, men jag tycker inte att effektiviteten har förbättrats så mycket över tid.

På min bil kan jag inte se totalt sen start för den nollställer var 1000:e mil. Skitbil!

Jämfört med min Polestar är det bra, men det är sämre än den e-up! jag köpte för 12 år sen. Det var en mindre bil, men jag tycker inte att effektiviteten har förbättrats så mycket över tid.

På min bil kan jag inte se totalt sen start för den nollställer var 1000:e mil. Skitbil!
Jag tycker nog fortfarande det är helt OK för den bilen.
I dom listor jag sett så är den definitivt inte bäst men inte sämst heller.
Ingen jättebil men den är ju inte direkt strömlinjeformad. 😉
Kompisens Tesla S är betydlig snålare fast den är större så det är klart det finns att jobba med.

Som vanligt så beror ju förbrukningen på körstil mest och så vikt, div motstånd såklart.
En UP kanske inte inbjuder till att stå på lite mer.
En Niro kan man ju faktiskt åka i vettig fart på motorväg med.

Som vanligt så beror ju förbrukningen på körstil mest och så vikt, div motstånd såklart.
En UP kanske inte inbjuder till att stå på lite mer.
En Niro kan man ju faktiskt åka i vettig fart på motorväg med.
Jag körde 6 mil motorväg varje dag med min Up. Den toppade bara 135, men det är extremt sällan jag kör så fort oavsett bil.

Jag körde 6 mil motorväg varje dag med min Up. Den toppade bara 135, men det är extremt sällan jag kör så fort oavsett bil.
Var det den gamla UP! med lilla batteriet så du var tvungen att ladda på jobbet också för att ta dig hem?

Jag pratade med en som hade första generationen UP! som hade räknat så precis att hon var tvungen att starta hemifrån med fullt batteri och ladda på jobbet för att ta sig hem, hon var ändå nöjd med bilen, det var ju exakt den resan hon gjorde 99 gånger av 100.

Hon bytte senare till en annan elbil med (minst))dubbla räckvidden så då laddade hon enbart på jobbet

Längesen man hängde med i denna tråden.
Tror att det viktigaste framåt är att göra bilar som är mer effektiva snarare än bilar som laddar snabbt som fan, även om det också är viktigt.
Min EV6 tuggar upp typ 2,2-2,5kwh/mil motorväg nu i 20 grader plus och det är sällan man kan få ut sina 250kw när man laddar.
Står nästan alltid någon annan på andra sladden av stationen som oftast är max 300-400kw så man kan sällan plocka ut full kräm ändå.
Hade också varit trevligt om vi som land kunde lösa en vettig elproduktion så man slapp betala 6-7kr för en kwh när man snabbladdar, blir ju billigare per mil med en relativt snål bensin/diesel.
Är fortsatt nöjd som ägare av elbil men det finns en del som behöver lösas om man vill att fler ska gå över till det.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Tror att det viktigaste framåt är att göra bilar som är mer effektiva snarare än bilar som laddar snabbt som fan, även om det också är viktigt.

Jag håller med, delvis.

Det är viktigt att göra bilar som är effektivare, 2kW milen är oacceptabelt, egentligen.
Men en del i att göra bilarna effektivare är att sätta i mindre/lättare batterier.
Då bli det fortsatt viktigt att dom bilarna laddar toksnabbt

Sätter man i mindre batteri i bilarna så blir bilarna lättare, blir bilarna lättare drar dom mindre per mil, drar dom mindre per mil kan man sätta i mindre batteri, sätter man i mindre batteri blir bilarna lättare.... OSV i cirkel tills man rent tekniskt har nått gränsen.

Följderna blir också sätter man i mindre batteri så laddar den fullt snabbare, laddar den fullt snabbare klarar man sig med mindre batteri osv i cirkel.

Nästa steg, sätter man i mindre batteri blir bilarna lättare, blir bilarna lättare kan man ha smalare däck, har man smalare däck drar bilen mindre, drar bilen mindre kan man sätta i lättare batteri, osv...

Gordon Murray, pappa till flera fantastiska tävlingsbilar och superbilar har alltid haft den filosofin, det viktigaste man kan göra med en bil är att göra den lätt, då vinner man fördelar på alla andra områden automatiskt, man klarar sig med färre hästkrafter, man kan släpa på mindre bränsle vilket gör bilen ännu lättare, man behöver inte lika feta bromsar vilket gör bilen lättare osv..

Det är ju ännu viktigare på en elbil som inte blir lättare för att tanken blir tom

Last edited:
Min EV6 tuggar upp typ 2,2-2,5kwh/mil motorväg nu i 20 grader plus och det är sällan man kan få ut sina 250kw när man laddar.
Står nästan alltid någon annan på andra sladden av stationen som oftast är max 300-400kw så man kan sällan plocka ut full kräm ändå.
Hade också varit trevligt om vi som land kunde lösa en vettig elproduktion så man slapp betala 6-7kr för en kwh när man snabbladdar, blir ju billigare per mil med en relativt snål bensin/diesel.
Är fortsatt nöjd som ägare av elbil men det finns en del som behöver lösas om man vill att fler ska gå över till det.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Det var dyrare än jag trodde. Trots dagens skyhöga priser här i USA så går min diesel-pickup billigare än så.

Funderar på att skaffa en elbil för all korta sträckor för att minska slitaget på dieslarna. Får ta och kolla vad elpriserna ligger på här.

Edit: googlade fram prissättningen och den är givetvis dynamisk… snitt runt $0.45/kwh, så något billigare.

d5e2c4b9ab5825fdb01ca27654882424.png

Var det den gamla UP! med lilla batteriet så du var tvungen att ladda på jobbet också för att ta dig hem?
Det var en av de första som kom till Sverige. Största delen av året kom jag både till och från jobbet, men vintertid var det på gränsen att den gick 10 mil. Jag hade funderingar på att montera en etanolvärmare så det inte bara var el som gick åt till att hålla mig bekväm.
Jag körde ungefär 9000 mil på tre år med den.

Det var en av de första som kom till Sverige. Största delen av året kom jag både till och från jobbet, men vintertid var det på gränsen att den gick 10 mil. Jag hade funderingar på att montera en etanolvärmare så det inte bara var el som gick åt till att hålla mig bekväm.
Jag körde ungefär 9000 mil på tre år med den.

Jsg har en bekant som köpte en gammal Kangoo electric, med lilla batteriet, han installerade en kinesisk dieselvärmare i den för att inte frysa ihjäl/tappa all räckvidd på vintern.

Huvudsaken är ju att man hittar något som funkar för ens egna behov

Ja. Ju snabbare vi bygger upp det elsystem vi raserade i Sverige desto bättre är det.
Så vi återigen får låga, stabila och förutsägbara elpriser.
Ja, morötter är bättre än piska.
Omställningen till elfordon blir inget problem om elen är extremt billig!

Det var dyrare än jag trodde. Trots dagens skyhöga priser här i USA så går min diesel-pickup billigare än så.

Funderar på att skaffa en elbil för all korta sträckor för att minska slitaget på dieslarna. Får ta och kolla vad elpriserna ligger på här.

Edit: googlade fram prissättningen och den är givetvis dynamisk… snitt runt $0.45/kwh, så något billigare.

d5e2c4b9ab5825fdb01ca27654882424.png
Måste du ladda på stan?
I Sverige är det i regel inte värt att köra elbil om man inte kan ladda hemma/på jobbet till normal taxa.
Jag laddar den absolut största delen hemma med rörligt pris och det kostar från knappt 2kr till 4kr per kilowattimme. Oftast 2-3kr.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back