Ang. sänkning av BMW 900 GS

Om man ens överväger att sänka fjädringen är det väl för att man är nöjd med förarmiljön och vill nå ner till marken när man stannar helt enkelt?
Eller så är man inte medveten om att man kan tex byta sadel, utan bara tänker att hojen är hög, och då måste man sänka hela hojen? Men det skapar ju andra utmaningar.

OT, men muskelminnet är starkt när jag böt trampcykel så satt vevpartiet lite lägre än på den gamla, så i början skrapade innertrampan i backen i böj, tills man lärde sig att sluta trampa vid lägre lutningsvinkel.

Skrivit i annan tråd om en tjej som fått ca 2,5 cm "extra" sula inlagd mellan ordinarie sula och mcstöveln. Skomakare kan ! Och det var inga problem växla och bromsa för henne.

Uppdaterar lite,
Köpte en sån där ring på louis.de som skulle passa. Det gjorde den inte...
Öppningen för kolvstången var 16mm och stången var 18!
Så upp i fräsen och bort med 2mm så passar den perfekt.
Kan ju vara bra att veta för andra som läser här nån gång tänker jag.
Behöll således original fjädern, samt att jag sänkte gaffeln i kronorna ca 2 cm.
Låg sadel fanns redan och slutresultatet blev mätt obelastad 5 cm lägre i sadeln och hojen ser inte konstigt låg ut. Frugan är numera glad som en speleman (happy wife, happy life)

Uppdaterar lite,
Behöll således original fjädern, samt att jag sänkte gaffeln i kronorna ca 2 cm.
Låg sadel fanns redan och slutresultatet blev mätt obelastad 5 cm lägre i sadeln och hojen ser inte konstigt låg ut. Frugan är numera glad som en speleman (happy wife, happy life)
Fattar inte riktigt hur den där saken funkar. Eller, jag fattar, men blir det inte att du antingen minskar det effektiva slaget på dämparen med en sån här manick (förvisso liknande en intern distans som hindrar dämparen från att fjädra ut fullt) eller att fjädern bottnar som stopp för fjädringsrörelsen?

Blir väl så att dämparen bottnar i genomslags gummit på stången lättare. Alltså man flyttar ner arbetsområdet lite på stången Nu kommer nog hon inte hoppa så mycket med denna hojen så det skulle bli ett problem...

Skor med tjockare sula? Eller ett par sexpack i korvlådorna?

2ab791842ff61bf8f9568d544e7a88c6.jpg
Frun kör i sådana här https://www.bmw-motorrad-bohling.com/bmw-cruisecomfort-gtx-plus-motorbike-boots.html som hon gillar. Fast köpta på Claessons då. En fördel är att de följer med om man kör något annat.

Men de på bilden var ju ... snyggare. Kanske får tipsa henne.

Jag förstår att det är tråkigt att ha en hoj som är för hög, men vad många inte förstår är att om du sänker hojen så ändrar du även svingvinkeln (om du inte har justerbar svinginfästning).

Det är vanligt med en svingvinkel på ca 11,5-12 grader, och det krävs inte mycket ändring för att hojens anti-squat skall påverkas rejält. Det kan kompenseras med t.ex. drevning eller däckprofil, men en väsentlig sänkning av en hoj förstör troligen geometrin och anti-squat så mycket att hojens egenskaper klart försämras. Om man använder hojen till snäll touring så märks det kanske inte mycket, men om man pressar hojen lite, och använder en stor del av fjädringen, så skulle jag våga säga att en sänkning är rent olämplig.

Om någon vill läsa mer eller Youtube:a lite så rekommenderas Paul Thede (Race Tech) och Max McAllister (Traxxion).

Uppdaterar lite,

En följdfråga på detta nurå, sänkte du lika mycket ifram som ibak?
Annars kan den bli lite sävlig samt plogbelägen ifram, och att inte glömma
justera du om lyset på hojen efter modden?
//Tanken

Mätte ju inte före och efter…
Har inte kollat ljusbilden än heller men jag har provkört.
Nu väger jag ju 25 kg mer men jag upplever ändå att den är snabbsvängd utan tendenser att vilja ställa till nåt dumt. Brukar ju kunna vara lite avgörande att köra på ett tjälskott i en kurva men jag tycker det känns stabilt.
Mätte svingvinkeln( när den står på stödet bara) och det är 0,6 grader flackare. Men som sagt inte mätt med förare på.
Ang. Squat/ antisquat så är inte känslan direkt att när man gasar på ur en kurva så vill den dra ut mot diket utan känns lite som original. Inbillar mej att fenomenet är tydligare på ett sportigare chassie?
Tycker kanske att den känns stötigare på små ojämnheter på grusväg men ändå mjuk i fjädringen. Får justera lite där…
Ska bli spännande att höra frugans reflektioner :giggle:

Han @hannuse sänkte väl just en sådan bmw till ”tårtsmulan”, eller vad han nu kallar sin bättre hälft? Utförlig tråd, vill jag minnas.

Tråden:

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back