Idag är jag förbannad därför att...

UPS. Detta förbannade jävla skitföretag.

Beställde en grej från England som var lite bråttom så jag betalade en massa extra för expressleverans. Visade sig att de skickade med UPS Express som har en garanterad leveranstid på en arbetsdag till min adress. Framgick dock inte vid beställningen vilket budföretag de skulle skicka med.

Först blev paketet försenat med en arbetsdag, vilket innebär över helgen, pga. "flygförsening". Kunde dock se i spårningen att paketet kommit till Malmö i tid och därifrån skickas alltid paketen sista delen med lastbil. Inga UPS-flyg den morgonen har haft förseningar när jag kollat Flightradar.

När paketet sedan skulle köras ut misslyckades det, enligt spårningen pga. fel mottagarnamn. Kan dock se i UPS-appen att både namn och adress är korrekta i paketinformationen. Så vad fan är problemet?!

Nu ligger paketet på ett UPS-lager och inget händer. Helt omöjligt att få kontakt med en människa på UPS. Deras AI-bot ger bara icke-svar och hänvisar mig till att kontakta säljaren. Säljaren hänvisar bara till att jag måste kontakta UPS och ge dem korrekt adressinformation. Men hur i helvete hur?? Och de har för övrigt redan rätt adress.

Helt sanslöst hur detta skitföretag kan fortsätta existera. 😡 :huvet:finger

Dom där jävla AI-botarna har ju tagit över överallt och dom ger aldrig någon vettig information utan är bara tidstjuvar och hinder mellan kund och företag.

Sist jag hamnade hos en AI så stod det att det fanns riktiga människor online, vad bra tyckte jag och skrev men fick bara dessa idiotiska svar som man får från AI.

Så efter att ha slösat tid med dom utan att lyckas bli vidarekopplad till någon av dessa människor som påstods finnas online så var det bara att göra vad jag planerade från första början, dvs söka på deras hemsida efter den information jag ville ha.

Dom där jävla AI-botarna har ju tagit över överallt och dom ger aldrig någon vettig information utan är bara tidstjuvar och hinder mellan kund och företag.

Sist jag hamnade hos en AI så stod det att det fanns riktiga människor online, vad bra tyckte jag och skrev men fick bara dessa idiotiska svar som man får från AI.

Så efter att ha slösat tid med dom utan att lyckas bli vidarekopplad till någon av dessa människor som påstods finnas online så var det bara att göra vad jag planerade från första början, dvs söka på deras hemsida efter den information jag ville ha.
Det som är bra med AI-bottarna, både de som chattar och svarar i telefon, är att man kan få ett tillfälle att öva på alla tänkbara varianter av frasen ”dra åt helvete” på dessa.

Tydligen har en del lyckats bli kopplad till en verklig människa hos UPS genom att oavbrutet säga en massa ren nonsens, recitera konstiga dikter osv. Fast det var för några år sedan. De har nog täppt till den möjligheten nu.

Det som är bra med AI-bottarna, både de som chattar och svarar i telefon, är att man kan få ett tillfälle att öva på alla tänkbara varianter av frasen ”dra åt helvete” på dessa.

Tydligen har en del lyckats bli kopplad till en verklig människa hos UPS genom att oavbrutet säga en massa ren nonsens, recitera konstiga dikter osv. Fast det var för några år sedan. De har nog täppt till den möjligheten nu.
Det finns ofta nyckelord eller fraser som gör att llmen kopplar till en riktig supportdrönare. Saker som "jag vill avsluta mitt avtal" eller liknande saker som är av intresse för företaget att hantera i meatspace.
Annars, om man kan redigera chatthistoriken kan man ändra på vad botten har svarat och påpeka att den sa något (som den inte sagt) det brukar få dem att gå sönder på skoj sätt.
Om det är över telefon, mumla oförståeligt nonsens om och om igen så kopplas man ofta till en riktig person.
Annars kan det fungera att trycka på en knapp på telefonen om och om igen. Oftast #

I princip så behöver alla ta sitt ansvar och inte handla av dem som använder sig av AI bottar.
Inte något alls.

Annars kommer det att bli bara värre tyvärr. :(

Fick nu till slut mailsvar från UPS efter att jag hittat deras väl dolda mailformulär. Nu påstår de att jag (enligt deras system) inte betalat importavgifterna och återigen att adressen inte är korrekt. Fick hjälpa dem genom att skicka kvitto på att jag betalt samt skärmdump från deras egen spårningssida som visar såväl korrekt adress som att importavgifterna är betalda, vilket jag gjorde omedelbart efter att jag fick notis om det förra veckan och innan paketets ankomst till Sverige. Har även bevis via videokameror på att ingen UPS-bil varit i närheten av mitt hus den dagen leveransförsöket skall ha gjorts.

Har samtidigt krävt av säljaren att nu formellt häva köpet, att de av UPS begär omedelbar retur av paketet och omedelbart återbetalar pengarna till mig. Meddelade även UPS i svaret till dem att de kan returnera paketet till avsändaren och omedelbart återbetala de importkostnader jag har bevis för att jag har betalt till dem. I annat fall kommer jag inleda en reklamation via kortföretaget.

Vilka fullständigt inkompetenta klantarslen!

I princip så behöver alla ta sitt ansvar och inte handla av dem som använder sig av AI bottar.
Inte något alls.

Annars kommer det att bli bara värre tyvärr. :(

Håller fullständigt med. :tummenupp

Men folk handlar även från både Amazon och Kina för det är "billigt" men när de dyra konkurrenterna är borta har vi inget val längre... :huvet

Mitt senaste inköp lokalt gick om intet för att varan inte fanns i lager, jag åkte runt på flera ställen i stan för att hitta dom

Men dammsugarpåsar kanske man törs köpa på Amazon, det gjorde inget att dom kostade en tredjel och leveras (förhoppningsvis) hem till dörren.
Men kundtjänsten är som sagt usel

Fick nu till slut mailsvar från UPS efter att jag hittat deras väl dolda mailformulär. Nu påstår de att jag (enligt deras system) inte betalat importavgifterna och återigen att adressen inte är korrekt. Fick hjälpa dem genom att skicka kvitto på att jag betalt samt skärmdump från deras egen spårningssida som visar såväl korrekt adress som att importavgifterna är betalda, vilket jag gjorde omedelbart efter att jag fick notis om det förra veckan och innan paketets ankomst till Sverige. Har även bevis via videokameror på att ingen UPS-bil varit i närheten av mitt hus den dagen leveransförsöket skall ha gjorts.

Har samtidigt krävt av säljaren att nu formellt häva köpet, att de av UPS begär omedelbar retur av paketet och omedelbart återbetalar pengarna till mig. Meddelade även UPS i svaret till dem att de kan returnera paketet till avsändaren och omedelbart återbetala de importkostnader jag har bevis för att jag har betalt till dem. I annat fall kommer jag inleda en reklamation via kortföretaget.

Vilka fullständigt inkompetenta klantarslen!

Vad var det för inco-terms?

Vad var det för inco-terms?
I deras egna villkor beskriver de i princip bara vad som gäller vid nyttjande av deras kostnadsfria fraktalternativ och i princip inget om villkoren för deras expressfrakt med "international courier service" som går att köpa till. UPS marknadsför själva tjänsten som garanterad leverans nästa arbetsdag när man söker mellan avsändar- och mottagaradressen.

Det verkar i praktiken ha varit ett upplägg liknande det man kallar DAP där säljande företaget kontrakterade UPS hela vägen till Sverige men jag som mottagare stod för importmoms och tull.

Sen är ju detta ett konsumentköp och företaget vänder sig mot konsumenter alltså inte B2B.

Hur som helst, jag krävde nu av säljande företaget att häva köpet, att de begär att paketet går i retur till dem och därefter återbetalar hela beloppet skyndsamt, inklusive att ombesörja att importavgifterna jag betalade till UPS återbetalas. I annat fall kommer jag reklamera köpet hos kortföretaget. Jag kommer också refusera ytterligare leveransförsök. Fick då detta svar:

We understand your position, however your claim is with UPS and not us.

Our contract to supply you is to the point of dispatch. Our contract ends at this point and we can provide 'Proof of Despatch' against any claim made.

Your claim to make should be directed towards UPS.

At the end of the day, we have completed our contractual obligations by providing you with a POD and tracking details with reference to your order. I strongly recommend that you do contact UPS and take up your obvious and understandable frustration with them."

Oavsett juridiken: Förbannade jävla rövhål är vad de är!

När jag sen läser recensionerna om dem på trustpilot ser jag att jag är lång ifrån ensam. Genomgående liknande upplevelser. De har till och med hotat att stämma de som skriver negativa recensioner för "förtal mot deras fina varumärke".

Sämre än UPS är svårt att hitta - skulle möjligen vara Airmee

Ja, i det här fallet konkurrerar väl e-handelsföretaget jag köpte av och UPS om att vara sämst.
Tänker mer på leveranssäkerhet - företaget du handlade av låter som väldigt många andra e-handelsföretag - dvs ganska kass de också

Tänker mer på leveranssäkerhet - företaget du handlade av låter som väldigt många andra e-handelsföretag - dvs ganska kass de också
En sådan dryg attityd som deras kundtjänst uppvisar har jag dock aldrig varit med om. De verkar inte vilja lyfta ett finger för att hjälpa kunden. I andra fall när jag beställt saker av andra företag och det blivit strul med leveranser har säljaren hjälpt till och att häva köpet brukar aldrig vara några problem. Men sedan Brexit kan väl britterna fullständigt skita i konsumenträtter, vilket mindre nogräknade företag med kasst ledarskap och som inte bryr sig om sitt rykte tydligen gör.

I deras egna villkor beskriver de i princip bara vad som gäller vid nyttjande av deras kostnadsfria fraktalternativ och i princip inget om villkoren för deras expressfrakt med "international courier service" som går att köpa till. UPS marknadsför själva tjänsten som garanterad leverans nästa arbetsdag när man söker mellan avsändar- och mottagaradressen.

Det verkar i praktiken ha varit ett upplägg liknande det man kallar DAP där säljande företaget kontrakterade UPS hela vägen till Sverige men jag som mottagare stod för importmoms och tull.

Sen är ju detta ett konsumentköp och företaget vänder sig mot konsumenter alltså inte B2B.

Hur som helst, jag krävde nu av säljande företaget att häva köpet, att de begär att paketet går i retur till dem och därefter återbetalar hela beloppet skyndsamt, inklusive att ombesörja att importavgifterna jag betalade till UPS återbetalas. I annat fall kommer jag reklamera köpet hos kortföretaget. Jag kommer också refusera ytterligare leveransförsök. Fick då detta svar:

We understand your position, however your claim is with UPS and not us.

Our contract to supply you is to the point of dispatch. Our contract ends at this point and we can provide 'Proof of Despatch' against any claim made.

Your claim to make should be directed towards UPS.

At the end of the day, we have completed our contractual obligations by providing you with a POD and tracking details with reference to your order. I strongly recommend that you do contact UPS and take up your obvious and understandable frustration with them."

Oavsett juridiken: Förbannade jävla rövhål är vad de är!

De kör troligen EXW för att slippa stå för just leverans- och import-problem.

Dålig attityd har de oavsett.

De kör troligen EXW för att slippa stå för just leverans- och import-problem.

Dålig attityd har de oavsett.
Ja, hade det varit inom EU skulle jag tro att det till och med varit olagligt med ett sådant upplägg gentemot konsument. Har aldrig varit med om att ett företag börjat hävda den typen av villkor och låta som en försvarsadvokat i domstol istället för att försöka hjälpa kunden och då har jag ändå köpt rätt mycket från UK efter Brexit. Att risken övergår till köparen först vid mottagande av frakten är ju de facto standard i konsumentsammamhang och utgångspunkten i konsumenträtt inom EU och Sverige. Skulle det funka på annat sätt skulle man väl egentligen själv behöva köpa och planera frakten med begäran om upphämtning från säljaren. Även vid köp från USA osv har det alltid löst sig när det blivit nåt strul trots avsaknad av konsumentskydd vid sådana köp.

Nu får jag hoppas AmEx löser det. De brukar vara bra i såna här sammanhang, men även deras kundservice har degraderat senaste åren.

EDIT:
Annars får jag väl betrakta det som 2000 kr i sjön. Jag kommer ju inte höra av mig till UPS för att försöka boka ny utkörning och om de ändå lyckas hitta hit till slut kommer jag inte ta emot paketet eftersom jag redan begärt att häva köpet pga. kontraktsbrott och jag då förlorar möjligheten att driva det via AmEx.

Att UPS på något sätt skulle kompensera mig ekonomiskt för deras haveri sätter jag sannolikheten till 0 för. Lusläser man deras villkor och de tracking statuses de satt ser de ju ut att med kirurgisk precision ha satt statusuppdateringarna felaktigt på ett sätt så att de kan skylla deras egna fel på mottagaren istället, även om det räcker att läsa alla statusuppdateringar för att bevisa att de ljuger.

Och det säljande företaget verkar ju inte ens vilja kompensera mig för den expressfrakttkänst med leveransgaranti som jag köpte via dem och som misslyckades pga UPS.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Back