Kedjespänning, ny hoj?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Ska hämta en ny hoj imorgon (Ducati Monster), och eftersom jag är lite störd så har jag ägnat några timmar åt att läsa manualen pärm till pärm innan. Inte normalt, jag vet, men sån är jag :p

En sak slår mig: Det står mycket om hur spänd kedjan ska vara, hur mycket (och hur) man ska rengöra och smörja, men inga värden för åtdragningsmoment av hjulaxel eller liknande. "Lämna in på verkstad om kedjan är för slapp" står det, med lite andra ord.

- Om man är noga med smörjning och rengöring, servar hojen vid 100 mil och sedan vid typ 600 mil om ett år, behövs sannolikt mer justering än så..? Är rätt snäll mot grejor och är inte så tuff så jag åker på ena hjulet med flit.

Alltså, klarar en välunderhållen kedja som väldigt sällan kommer se regn sig typ 500 mil utan justering? Den sträcker sig förstås mer i början, men det tar de ju på 100-mila..

:unsure:

Du kommer med stor sannolikhet att behöva spänna kedjan oftare än så. Jag frågade min handlare, och fick en kopia för hur man justerar kedja, byter däck och olja från verkstads manualen med alla moment. Du borde i alla fall få momentet till hjul muttern.

Ska hämta en ny hoj imorgon (Ducati Monster), och eftersom jag är lite störd så har jag ägnat några timmar åt att läsa manualen pärm till pärm innan. Inte normalt, jag vet, men sån är jag :p

En sak slår mig: Det står mycket om hur spänd kedjan ska vara, hur mycket (och hur) man ska rengöra och smörja, men inga värden för åtdragningsmoment av hjulaxel eller liknande. "Lämna in på verkstad om kedjan är för slapp" står det, med lite andra ord.

- Om man är noga med smörjning och rengöring, servar hojen vid 100 mil och sedan vid typ 600 mil om ett år, behövs sannolikt mer justering än så..? Är rätt snäll mot grejor och är inte så tuff så jag åker på ena hjulet med flit.

Alltså, klarar en välunderhållen kedja som väldigt sällan kommer se regn sig typ 500 mil utan justering? Den sträcker sig förstås mer i början, men det tar de ju på 100-mila..

:unsure:
Iofs kör jag bara 3-400 mil per säsong, men har aldrig behövt justera kedjan mellan servicarna på min S1000R.
Inte heller på mina tidigare hojar trots ganska mycket effekt.
(Undviker dock att köra i regn, hatar regnställ och allvädersställ…)

Edit: ser nu att Hixman har helt annan erfarenhet… 😅.

Var inte rädd att ge dig på att justera kedjan, dels lär du dig hur man gör och dels kommer du att hålla koll på den oftare.
Depåstöd och bobbiner sen är du hemma.

Var inte rädd att ge dig på att justera kedjan, dels lär du dig hur man gör och dels kommer du att hålla koll på den oftare.
Depåstöd och bobbiner sen är du hemma.
Nädå, har både depåstöd, momentnycklar och annat, det är bara det att de senaste hojarna jag haft (MT09 och S1000R) har jag justerat, men är faktiskt osäker på om det verkligen varit nödvändigt... De har efter 3-400 mil fortfarande legat inom spec (men i utkanten), men när man väl börjat pilla och mäta så tänker man att "då spänner jag lite då när jag ändå håller på", men tror faktiskt det vart i onödan..

Det är därför jag tänker att grejorna kanske är så bra nuförtiden att med bra rengöing och smörj så kanske det räcker att få det översett vid servicarna.

Fått justera kedjan en gång på "min" CB750 Hornet, den har gått 160 km/16 mil...

Så det verkar helt klart lite olika från hoj till hoj, vilket är mkt skumt.

Nädå, har både depåstöd, momentnycklar och annat, det är bara det att de senaste hojarna jag haft (MT09 och S1000R) har jag justerat, men är faktiskt osäker på om det verkligen varit nödvändigt... De har efter 3-400 mil fortfarande legat inom spec (men i utkanten), men när man väl börjat pilla och mäta så tänker man att "då spänner jag lite då när jag ändå håller på", men tror faktiskt det vart i onödan..

Det är därför jag tänker att grejorna kanske är så bra nuförtiden att med bra rengöing och smörj så kanske det räcker att få det översett vid servicarna.
Jag är så nördig att jag kolla kedjan varenda gång jag ska ut och åka.

Ducati är ju lite lustiga, ska man fylla på luft i däcken så är det princip att åka till verkstad.
Spänt kedjan har jag gjort oerhört lite, kanske kör som en fegis

Ducati är ju lite lustiga, ska man fylla på luft i däcken så är det princip att åka till verkstad.
Spänt kedjan har jag gjort oerhört lite, kanske kör som en fegis
Ja, Italienarna ska ju alltid gå mot strömmen.

Usch, inget italienskt för mig.

Skämtar lite...

Last edited:
När man börjar behöva justera kedjan har den varit nära slut på alla mina hojar. Fram tills dess rör man den knappt.
Då har de gjort rätt när den justerades.

Nu tänker jag dubbelsving och det sker nog en del misstag där. Menar inte att föreläsa utan delar enbart med mig.

Har själv erfarit och det tog mig en jäkla tid att inse att axeln ska vara ganska tajt åtdragen när man justerar.

Efter man dragit åt hjulaxeln måste man spänna åt justeringen igen tillsammans med låsmuttern, annars glider bakhjulet fram efter ett antal mil och så uppfattar man det som slitage.

Har man dessutom någon budgetkedja från Aliexpress eller Biltema (nu har Biltema inga längre) skylls det säkert på hur dålig den är direkt.

Last edited:
Blev 10 mil idag, tänkte stresstesta MC stället i det regn som utlovades... Vad tror ni uteblev!? Jo - regnet 😡
Körde en drop in besiktning på Freewinden istället och blev godkänd utan någon anmärkning. Enligt deras mätpryl så har den H4 LED lampa jag satt i en riktigt bra ljusbild 💪👍

Då har de gjort rätt när den justerades.

Nu tänker jag dubbelsving och det sker nog en del misstag där. Menar inte att föreläsa utan delar enbart med mig.

Har själv erfarit och det tog mig en jäkla tid att inse att axeln ska vara ganska tajt åtdragen när man justerar.

Efter man dragit åt hjulaxeln måste man dra spänna åt justeringen igen tillsammans med låsmuttern, annars glider framhjulet fram efter ett antal mil och så uppfattar man det som slitage.

Har man dessutom någon budgetkedja från Aliexpress skylls det säkert på hur dålig den är.
Ja man ska alltid spännande Axel muttern först och sedan efterdra och låsa justeringarna så att de sitter tight.

Men - Kina kedjor. Jag har en SNELL kedja på Freewinden, Monterades för 500mil sedan (525 x-ring), nu ska vi ha i åtanke att min Scrambler har en 520 kedja och både mer effekt + vrid samt att denna körs hårdare.
SNELL kedjan har jag behövt justera 4 gånger sedan montering (trots att jag gjort enligt ovan och noterat vart axeln sitter i förhållande till svingen.
Scramblern har efter 700mil inte behövt en enda extra justering efter den första vid 100 mil. Scramblern fick en DID V3 kedja vid senaste bytet.

Även Freewinden kommer att få en DID kedja har jag efter moget övervägande bestämt 😋
Det är stor skillnad på kedja och kedja 👍

OEM DID kedjorna på mina 2 tidigare Multistrador har varit skräp. Har fått justera ofta och de har sträckts ojämnt. På den senaste verkar det vara ny spec. på OEM kedjan. Håller mycket bättre.

Bytt drevpaket och kedja 2 ggr på min hoj. 1a vid drygt 4000mil andra nyligen vid 8000 mil. Spänner hårt på våren och kollar lite nu och då men sällan spänt under säsong.
Har ändå en rätt vridmomentstark maskin.

Ja man ska alltid spännande Axel muttern först och sedan efterdra och låsa justeringarna så att de sitter tight.

Men - Kina kedjor. Jag har en SNELL kedja på Freewinden, Monterades för 500mil sedan (525 x-ring), nu ska vi ha i åtanke att min Scrambler har en 520 kedja och både mer effekt + vrid samt att denna körs hårdare.
SNELL kedjan har jag behövt justera 4 gånger sedan montering (trots att jag gjort enligt ovan och noterat vart axeln sitter i förhållande till svingen.
Scramblern har efter 700mil inte behövt en enda extra justering efter den första vid 100 mil. Scramblern fick en DID V3 kedja vid senaste bytet.

Även Freewinden kommer att få en DID kedja har jag efter moget övervägande bestämt 😋
Det är stor skillnad på kedja och kedja 👍
Jo visst, jag har aldrig använt någon Aliexpress-kedja eller liknande...Än

Det jag beskrev händer med alla kedjor om man inte gör proceduren rätt...

Last edited:
Jag var alltid nojjig att bahjulet var snett när jag hade en ER6a, singelswing och excentermutter gör den nojjigheten till ett minne blott iaf :)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back