Kedjespänning, ny hoj?

Fick faktiskt spänna min kedja nu men då hade jag åkt 200mil efter att drivpaketet byttes. När det kommer till underhåll så var det längesen jag slutade med det förutom att jag skvätter på lite kedjevax då och då.
Jag kollar absolut inte kedjan heller utan det var besiktningen som tyckte att den behövde spännas....
Dock brukar jag åka med mjuka sportdäck som bara håller 3-500mil så hjulet åker av lite oftare kanske och då kollar jag kedjespänningen.

Flera inlägg i den här tråden innehåller "jag behövde/behövde inte" sträcka kedjan.
Jag skulle vilja veta vad det är som får er att ta det ena eller det andra beslutet.

På de flesta gatuhojar är (väl?) bakhjuls axeln stående på sidostöd eller bakre depåstöd nedanför ett plan genom centrum främre kedjedrevsaxel och centrum svingaxel.
Vilket innebär att när bakre fjädringen trycks ihop (hjulet fjädrar uppåt) så sträcks kedjan. Mest sträckt är kedjan när centrum av främre kedjedrevsaxel, svingaxel och bakre hjulaxel ligger i samma plan. Och sedan när bakhjulaxeln går över det här planet med främre kedjedrevsaxel och svingaxel så slackar kedjan.
Kedjan får inte vara mera sträckt än den kan röra sig 10 mm från max uppåt till max nedåt
när alla tre axlarna ligger i samma plan. Är i varje fall min uppfattning. Vilket råkade sammanfall med 35 mm från max uppåt till max nedåt stående på bakre depåstöd eller sidostöd på GSX1300R.
Rekommenderad kedjeinställning från Suzuki är 25 till 35 mm från max uppåt till max nedåt.
Jag kör med 35 mm. Är 25 mm för de som är mycket klenare än sillmjölken mig ?
Och jag behöver sällan justera kedjan. Och då räcker det med 1/6 varv på justerskruvarna.
Jag lossar axelmuttern, lossar sedan låsmuttern, vrider 1/6 varv på justerskruven #. Drar åt låsmutter som håller justerskruven. Lilkadant på andra sidan. Lossar sedan låsmuttern, vrider 1/6 varv på justerskruven. Drar åt låsmuttern som håller justerskruven. Nu är det dags dra åt hjulmuttern men först ska hjulaxeln fram mot Justerskruvarna. Tar fram en 40mm lång M8 skruv som är överlindad med många lager eltejp. Så den är väl 9-10 mm tjock. Placerar skruven mellan kedjan och bakre kedjedrevet undertill och rullar bakhjulet framåt. Lätt gjort med hojen på bakre depåstöd. Brukar gå kanske 1/6 varv på bakhjulet. Sedan är det stopp för mig för nu är kedjan jättespänd. Drar ett spännband under en hjuleker och över passagerasadeln för hålla hjulet still. Sedan är det dags dra bakhjulsmuttern. Den ska dra med 100 Nm enligt Suzuki men det är med torra gängor. Min bakhjulsaxel är infettad och det är bakhjulsmutter gängorna också. Så jag drar med 70Nm. Sedan är det bar ta bort spännbandet som håller bakhjulet och M8 skruven mellan kedja och kedjedrev.
Vad händer om man på en GSX1300R drar 100Nm med infettade gängor ?
Jo då trycker man spår i distansröret av aluminium mellen hjullagren på GSX1300R och hjullagren får stryk.
Är man riktigt nördig tar man alltså och lyfter upp hojen med tex en axel genom svingaxeln eller med ett ABBASTAND med Front Wheel Lift Arms. Tar sedan och avlastar Hundbenen genom att stötta upp bakhjulet. Monterar av hundbenen. Och lyfter sedan upp bakhjulet hela fjädringsvägen. Och kollat kedjeslacket var 20:e mm upplyft. Det ska aldrig gå under 10 mm. Är det större i tajtaste läget sträck kedjan ! Är det mindre i tajtaste läget slacka kedjan.
Sänk sedan bakhjulet och montera hundbenen. Kontrollera sedan kedjeslacket.
Det är det slacket det ska vara. Absolut vanligaste felet är för sträckt kedja. När en för hård sträckt kedja tvingas upp mot det tajtaste läget deltar kedjan dels i fjädring och i värsta fall sträcks kedjan ut lite. Samtidigt som lagrena på utgående kedjedrevsaxel och i kedjedrevet i bakhjulet får stryk.
# För hålla ordning på 6:e delarna på justerskruvarna har jag märkt 6-kantskallen med nagellack. På en 6-del av skallen. Med lite olika färger är det för mig lättare att se till att det blir 1/6 vridning av justerskruven. Billigt nagellack till märka MC skruvar har jag hittat på Lidl.
När slacket är 4 mm över vad det ska vara, ja då sträcker jag 1/6 varv.
GSX1300R fjädrar bak 120mm. På hojar med större fjädringsväg måste man rimligen ha mera slack ..... med hojen på sido eller depåstöd.

Last edited:
Många nya hojjar brukar ofta ha kassa kedjor som tar slut. Sen är det väl många som övervårdar sönder sina kedjor också. Rekordet jag sett är under 300 mil(DID kedja)

Kraftiga kedjor av känt märke brukar dessutom vara sträckta från fabrik så normalt behöver man knappt spänna dom.
Sett också på flöden där nån klagar på att man fått börja spänna kedjan konstant. Det är ju då nån länk skurit och spänner kedjan på den slappaste stället. Med det så varje gång den passerar den skurna länken så rycker den i kedjan.

Själv har jag kört nångång med en skuren kedja från Kroatien till Boden.....slackade kedjan istället.

Gjort också ett test, en RK kedja, strax under värstingklassen.
Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok

Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Skick på drev: ok

Körda mil: 2002 mil
Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.

Misstänker att, om jag hade bara bytt framdrev vid 2300 mil(...eller helst lite före) så hade nog paketet funkat ett bra tag till, dvs kedjan hade heller inte fått nån skärning.

Regina har en sk "maintenance free" kedja som heter HPE. Ungefär så har jag skött mina vanliga kedjor.(dock, smörjer lite grann på insidan var 2-300:mil)

HPE:
Regina maintenance free High Performance Endurance (HPE) chain

• No cleaning or lubrication
  • Rollers and bushes coated with ta-C
  • Less power loss
  • Environmentally sustainable
  • No specially coated sprockets required

Care instructions:
To guarantee the function and aesthetics, please follow 3 simple rules:
Clean and relubricate the chain:
  • after washing the motorbike
  • after a ride in wet and/or salty or dusty conditions
  • Before storing the motorbike at the end of the season (winter).
Regrease the chain once a year
Check the chain tension every 3,000 km.

Last edited:
Jag vet ett snille som bara böt kedja, och hade stora problem att få dit kedjelåset, kedjan var precis inte för kort, så man kunde spela basriff på kedjan när allt var på plats, och något hade börjat låta konstigt. Det blev bättre när personen faktiskt lossade bakhjulet och justerade kedjespänningen efter en ny kedja och inte en gammal utsliten :hihi

Flera inlägg i den här tråden innehåller "jag behövde/behövde inte" sträcka kedjan.
Jag skulle vilja veta vad det är som får er att ta det ena eller det andra beslutet.
Tillverkarens specifikation för kedjespelet.
Ex. Min Freewind har rekommenderat kedjespel mellan 20-30mm.
För stort kedjespel = justering för att hamna inom spec.

Helt ärligt så var en av justeringarna under vår senaste resa framtvingad. Kedjan hade vid det tillfället levt kanske 380mil. Korrekt justerad från början och sedan endast ögonmåttad.
Mitt under färd började Freewinden hacka vid gaspådrag, speciellt märkbart på växel 1-3. Jag trodde först att det var styrboxen som började ge upp då den på de växlarna ska kunna begränsa throttle öppningen (bortkopplat på min).
Efter mycket hummand och svärande visade det sig att kedjan var så slapp en den faktiskt kuggade över på framdrevet 😱 Bakaxeln har i detta läge inte flyttat sig utan kedjan har sträckt sig.
Fick justera ytterligare en gång under de resterande 120 milen av resan.

Helt ärligt så var en av justeringarna under vår senaste resa framtvingad. Kedjan hade vid det tillfället levt kanske 380mil. Korrekt justerad från början och sedan endast ögonmåttad.
Mitt under färd började Freewinden hacka vid gaspådrag, speciellt märkbart på växel 1-3. Jag trodde först att det var styrboxen som började ge upp då den på de växlarna ska kunna begränsa throttle öppningen (bortkopplat på min).
Efter mycket hummand och svärande visade det sig att kedjan var så slapp en den faktiskt kuggade över på framdrevet 😱 Bakaxeln har i detta läge inte flyttat sig utan kedjan har sträckt sig.
Är kedjan för slapp kan jag tycka maskinen blir lite otäck när man går in i böj och smyger på gas . Det blir ett litet ryck som sätter griller i huvudet på mig, ffa på bana. Men för tajt är absolut sämre till en viss gräns, mycket som kan gå sönder.

...........
HPE:
Regina maintenance free High Performance Endurance (HPE) chain
  • No cleaning or lubrication
  • Care instructions:
    To guarantee the function and aesthetics, please follow 3 simple rules:
    Clean and relubricate the chain:
    • after washing the motorbike
    • after a ride in wet and/or salty or dusty conditions
    • Before storing the motorbike at the end of the season (winter).
      Regrease the chain once a year
    Check the chain tension every 3,000 km.
Motsägelser först
  • No cleaning or lubrication sedan Clean and relubricate the chain:
Sedan Regrease the chain once a year
Hur går det till ? Gissar beskrivningen är för en REGINA kedja utan O/X/Y/Z/?-ringar.
Den där texten från Regina låter som ett rent skämt. :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
Känns som ett bra skäl undvika Regina kedjor. :)

Last edited:

Enstånka utan Ryckutjämnare eller den billigaste Kedja Inköp kunnat hitta ?
Eller du justerade till 20mm men med din fingerstyrka så var det för lite kedjeslack och kedjan sträcktes varje gång fjädringen trycktes ihop. Se #24 :)
Till slut var länkarna så långa så länkarna gick inte ner mellan kuggtänderna.

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back