Inköp av första MC-utrustning

Köper du mc jeans och schyssta mc skor så kan du väl gå på jobbet. Gjorde jag första sommaren när jag tog Harleyn till jobbet. Ingen påpekade något. Så jag antar ingen märkte. Dom går ju att få i samma fjantiga stil som skinny jeans(som är världens fulaste plagg. Särskilt när dom sitter på en lönnfet medelålders man.)

Jag gjorde resan som nybörjare förra året. Höll utkick efter rean och utförsäljningar på nätet och kom över väldigt bra MC-grejer till bra priser på diverse olika handlare. Sedan finns det ju mycket begagnat också om man vill.

Vad gäller jeans kör jag med Sweep. Snygga, justerbara knäskydd och helt ok att använda till vardags. Inte överdrivet varma heller.

Jackor har jag köpt ett par stycken på rea (HD-jackor), riktigt nöjd med dem. Likaså hjälm.

Jag gjorde resan som nybörjare förra året. Höll utkick efter rean och utförsäljningar på nätet och kom över väldigt bra MC-grejer till bra priser på diverse olika handlare. Sedan finns det ju mycket begagnat också om man vill.

Vad gäller jeans kör jag med Sweep. Snygga, justerbara knäskydd och helt ok att använda till vardags. Inte överdrivet varma heller.

Jackor har jag köpt ett par stycken på rea (HD-jackor), riktigt nöjd med dem. Likaså hjälm.
HDs utrustning verkar vara otroligt bra kvalitet. Har jacka och handskar. Solida och varma.

HDs utrustning verkar vara otroligt bra kvalitet. Har jacka och handskar. Solida och varma.
Det stämmer. Har jackor, hjälmar, skor & kängor, ett par allvädersbyxor och handskar. Har använt dem rätt frekvent i olika väder och är supernöjd. Kvaliten är bra, de är riktigt snygga och faktiskt (kors i taket) är de inte särskilt dyra heller. Har gjort helt galna kap på vissa av grejerna som varit på rea.

Behöver du en jacka i storlek XXL(XXXL?) så har jag. Gått ner i vikt så den är som ett tält nu.

Utrustning är en seriös investering som du gör oavsett hoj. Bra grejor kostar, men begmarknaden är full av fynd. Utmaningen är egentligen bara att hitta något som passar. Ja, skinn är överlägset. Man sitter fast på hojen, du tappar inte huden om du kanar i 90 km/h längs asfalten. En tunn regnjacka ovanpå kan funka om du nu inte kör heldag i ösregn, särskilt när du har en hoj med bra kåpa. Men det är onekligen enklare med allvädersställ.

Med detta sagt kommer lite råd nedan.

Hjälm: Köp det som passar ditt huvud. Hjälm köper du ny, du behöver kanske inte senaste modellen utan det brukar finnas rea på bra hjälmar hos tex Lelles, Louis eller Bike Trollhättan. Men som sagt, passformen avgör. Skillnad mellan billig och dyr hjälm är ljudnivå, ventilation, komfort och livslängd. Kanske säkerhet i andra lösningar än bara slagtålighet (tex mot vridkrafter osv).

Handskar: Goretex och hårda knogskydd. Känguruläder i handflata osv eftersom det är den du sätter ned i en marksyning i 90 km/h… händer är extremt svåra att laga om de går sönder. Du behöver minst två par.

Stövlar: Goretex och bra skyddsnivå. Här finns en enorm begmarknad!

Ställ: Skinn eller kvalitets allväders är the way to go. Knox osv är säkert bra när man ramlar i 25 km/h i blåbärsriset men på landsväg vill man klara av att hamna mellan hojen och vägen i 90 km/h och då är det slittålighet som gäller. Skinn fixar det med några märken, allväders pajar i allmänhet men räddar dig. Kanske viktigast. Begmarknaden!

Ryggskydd: Seriöst sådant, överväg airbagväst idag då det finns mycket bra alternativ på marknaden.

Köp inget skit utan välkända märken, hellre äldre kvalitet än nytt kinaskräp.

Skippa jeans, sneakers, hoodies och allt vad man nu försöker prångla på folk. Möjligen kan man senare komplettera med lite casual kläder för att åka och köpa glass men då kan man ju å andra sidan ta cykeln.

Bra hoj har du, den räcker hela livet. Se till att livet blir långt.

Ha bra grejor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Se på fan, nu passar det att dyka upp? :hihi Kul o se, Brooklyn is back :tummenupp

Köp mc-kläder med fokus på att köra hoj i dom, inte för att dom ska vara bra på jobbet, stranden eller på gymmet. Eller för att du ska kunna ha kostym eller snickarbyxor under mc-kläderna. Köp dedikerade mc-kläder, som sitter tight och bra, för BrooklynSs råd åvan, det kommer du långt på.
Hörde jag kostym och mc-kläder på samma gång?

Fortnine har gjort lite reklam för dessa, som i alla fall ser ganska bra ut.

Alltså om man ska dra på sig en rustning varje gång tappar iallafall jag sugen på att köra hoj när man står där svettig och utmattad med allt på. Ibland måste man få leva lite. Därför mc jeans och luvtröja med skydd i om man ska rulla till mänskobyn för att äta glass.

Visste ni att en del folk hade hjälm på sig när dom körde bil på sextiotalet?bilhjalmen_6.jpg

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard