Smash & Grab på Karlströms Motor

Oncel Tom, om du lappar min bil så klappar jag till dig, då ska du bara tacka och gärna ta en smäll till? Är det din världsbild?
Nog för att jag sett dig som lite annorlunda men nu förstår jag varför du är lapplisa, du nådde inte till nivån kassörska.

VA har miggen blivit gammal o mjäkig:tungan:tungan:tungan

Fader tid hinner ifatt oss alla till slut :angel Det är väl därför man kör hoj så man kan få lite lugn, frihet och avstånd från tillvaron? Närvaron? Eller har miggen rört ihop det nu igen? :va

Äh, gammal och mjäkig det tar jag :hej Så länge jag kan få glida gubbigt och mjäkigt mot horisonten i mina 250+ är jag helnöjd :hojsmilie

Fader tid hinner ifatt oss alla till slut :angel Det är väl därför man kör hoj så man kan få lite lugn, frihet och avstånd från tillvaron? Närvaron? Eller har miggen rört ihop det nu igen? :va

Äh, gammal och mjäkig det tar jag :hej Så länge jag kan få glida gubbigt och mjäkigt mot horisonten i mina 250+ är jag helnöjd :hojsmilie
Du utrycker dig mycket i tredjeperson. Är det din karaktär bara?

En av mina bästa vänner och tidigare kollegor är från Ukraina, han flyttade hit långt innan kriget.

Att vara hans kompis och chef och höra hans historier från familjen hemma i Kiev under kriget är tufft. Ett vansinnigt anfallskrig av en maktgalen despot.

Jag köper att allt har två sidor och att det krävs två att dansa tango, men att det är Ryssland som är anfallaren i detta krig är uppenbart.

Att höra dravlet ovan från dig @uncletom känns avigt. Men, alla har rätt till sin åsikt så klart.
"En av mina bästa vänner ..." - Så klart du hejar på Ukraina när du har vänner därifrån. Folk med släkt och bekanta från ett land blir partiska. Jag har inga bekanta i varken det ena eller andra landet så mina känslor för eländet kan variera hur som helst jag låter dom.

Allt har minst två sidor. Du glömmer bort alla som tjänar på ödeläggelsen.

Och visst är det dravel, jag är inte insatt i deras politik, min främsta ambition var att avsluta kriget, inget annat. Kom med ett mer effektivt förslag - med vikten på ett avslut. Och helst nåt opartiskt.

Så du tycker att Ukraina ska upplåta sitt land till en inkräcktare?
Vatnik.
Jag väntade mig faktiskt att folk skulle börja bli kreataiva, helt utan absint. Jag yppade en tanke om förakt för kriget som fått pågå alldeles för länge, samt en vansinnig lösning att rensa bort just *båda parter*. Direkt drar du slutsatsen att jag önskar utplåna .. Ukraina? Varför inte Ryssland? Jag nämnde ju båda. Lägg inte ord i munnen på mig.
Oncel Tom, om du lappar min bil så klappar jag till dig, då ska du bara tacka och gärna ta en smäll till? Är det din världsbild?
Nog för att jag sett dig som lite annorlunda men nu förstår jag varför du är lapplisa, du nådde inte till nivån kassörska.
Varför drar du iväg ett exempel som inte hör in i samma universum helt plötsligt? Vad har mitt arbete med ett onödigt krig att göra, utveckla gärna om det inte är för nära läggdags ;) Kanske vill vi hålla billig mobbing på avstånd så här i tuffa tider, jobben växer ju inte på träd dessa dagar. Jag tar gärna ditt jobb, om du har nåt.

Hur som helst pojkar, ta inte mig på alltför stort allvar. Jag spånar och funderar, känner, vi har alla olika utgångslägen. Jag har faktiskt ... två rysska vänner här i sverige (som säkert har släkt i ryssland), OCH en ukrainsk bekant (som har släkt och vänner där borta), så ta mina "praktiska lösningar" och tänk bara, inte bråka. Men så klart vill vi alla testa farbror Tomas för att se vad för galning vi har här på forumet. Jo, det skulle ni bara veta. Nej, jag är ingen pacifist, jag är faktiskt ganska impulsiv, men jag inser mina gränser och förstår hur en konflikt kan lösas, med våld eller utan beroende på förutsättningarna. "The war is over if you want it .." - men ingen vill för det finns för många intressen, stora vinster för explosiva privatister.

Så där då, försök göra en psykologisk utvärdering av mig om ni orkar. Gällande åsikter och meningar har jag inget att dölja, och jag står upp för allt jag tänker, säger och gör. Det serveras både kallrätter och varmrätter på Uncle Tom's Diner ;)

Last edited:
"En av mina bästa vänner ..." - Så klart du hejar på Ukraina när du har vänner därifrån. Folk med släkt och bekanta från ett land blir partiska. Jag har inga bekanta i varken det ena eller andra landet så mina känslor för eländet kan variera hur som helst jag låter dom.

Allt har minst två sidor. Du glömmer bort alla som tjänar på ödeläggelsen.

Och visst är det dravel, jag är inte insatt i deras politik, min främsta ambition var att avsluta kriget, inget annat. Kom med ett mer effektivt förslag - med vikten på ett avslut. Och helst nåt opartiskt.

Jag väntade mig faktiskt att folk skulle börja bli kreataiva, helt utan absint. Jag yppade en tanke om förakt för kriget som fått pågå alldeles för länge, samt en vansinnig lösning att rensa bort just *båda parter*. Direkt drar du slutsatsen att jag önskar utplåna .. Ukraina? Varför inte Ryssland? Jag nämnde ju båda. Lägg inte ord i munnen på mig.

Varför drar du iväg ett exempel som inte hör in i samma universum helt plötsligt? Vad har mitt arbete med ett onödigt krig att göra, utveckla gärna om det inte är för nära läggdags ;) Kanske vill vi hålla billig mobbing på avstånd så här i tuffa tider, jobben växer ju inte på träd dessa dagar. Jag tar gärna ditt jobb, om du har nåt.

Hur som helst pojkar, ta inte mig på alltför stort allvar. Jag spånar och funderar, känner, vi har alla olika utgångslägen. Jag har faktiskt ... två rysska vänner här i sverige (som säkert har släkt i ryssland), OCH en ukrainsk bekant (som har släkt och vänner där borta), så ta mina "praktiska lösningar" och tänk bara, inte bråka. Men så klart vill vi alla testa farbror Tomas för att se vad för galning vi har här på forumet. Jo, det skulle ni bara veta. Nej, jag är ingen pacifist, jag är faktiskt ganska impulsiv, men jag inser mina gränser och förstår hur en konflikt kan lösas, med våld eller utan beroende på förutsättningarna. "The war is over if you want it .." - men ingen vill för det finns för många intressen, stora vinster för explosiva privatister.

Så där då, försök göra en psykologisk utvärdering av mig om ni orkar. Gällande åsikter och meningar har jag inget att dölja, och jag står upp för allt jag tänker, säger och gör. Det serveras både kallrätter och varmrätter på Uncle Tom's Diner ;)

För att återkoppla till motorcyklar så dör över 400 000 människor i motorcykelolyckor varje år i hela världen, det är mer än alla krig tillsammans... och det är lättare för oss att påverka än att göra något åt idioten i Kreml och idioten i Vita huset...

Ännu en helt urspårad skittråd.
Sporthoj suger.

Björn e lite bitter? :krama Helt urspårad är vi inte i närheten av :fakta Fanns det planer på ett maffigt och informativt inlägg vad gäller smash n grabben en vecka efter trådstarten? Kanske :va

Hellre lite spårade trådar än döda trådar :7peta

Sporthoj suger inte :shrules

För att återkoppla till motorcyklar så dör över 400 000 människor i motorcykelolyckor varje år i hela världen, det är mer än alla krig tillsammans... och det är lättare för oss att påverka än att göra något åt idioten i Kreml och idioten i Vita huset...

Niklas has arrived! Och dyker upp i Miggens nästa tråd också :tummenupp Får se till att bidra med lite körrelaterat tråd material för omväxlingsskull här på SH :hihi Vad gäller mc olyckor i jämförelse med krig bör man zooma ut ett par steg. Kolla senaste 100 åren tex. Är även av uppfattningen att krig väldigt långt går att undvika med proper diplomati/politik. Finns inte mycket propert överhuvudtaget med dagens politiker dock, därav världsläget :)

Ännu en helt urspårad skittråd.
Sporthoj suger.
Så ja Björn. Var inte så autistisk nu. Ta en kopp kaffe, även det billiga funkar, och ta några minuter ute i friska luften.

Många gånger kan det bidra till underhållningsvärdet men det gäller inte i den här tråden.
.. det gäller dig med min 2-strukna vän från norr.

Jag får väl spåra in tråden rätt nu då. Hörni känsligt folk, och ni med förstoppade principer som aldrig fått en kalldusch i hela ert liv. Ni har ett tangentbord, använd det positivt, kreativt, och kanske också lite produktivt. Den smash & grab som gjordes i Sala har flera oklarheter kring sig som skulle kunna vädras här.

Vem stjäl hojar på det viset idag? Vilka kan vi misstänka?

Hojarna som stals var väl av typ enduro. Vem använder sådana hojar, förutom jag, säkert flera här på SH, och dom som kör eller tävlar i sporten. Vi har hört på nyheterna att kriminella använder sig av terränghojar och fyrhjulingar när dom t ex smugglar knark över gränsen till Norge.

Sen pågår det som bekant ett krig nere i sydöst mellan Ukraina och Ryssland, förra smash & grabben gällde flera motorcyklar som till slut togs av polisen, i Polen.

Sen finns en mindre procent klåfingriga förortsungar som inte tänker längre än visiret (och inte för att dom har hjälm).

Så vart kan dessa hojar tänka gå? Till försäljning i öst? Till kriget Ukr VS Ryss? Går det att köra dessa hojar här i sverige utan att någon nån gång åker fast?

Sen har vi en till möjlighet som ingen ännu tänkt på, och nu vill jag att vi tar det väldigt lugnt med skällan. Jag spånar bara, undersöker, hypotiserar - om att ägaren gjort eller beställt kuppen mot sin egen butik. För att vet vi exakt vilken årsmodell hojarna var, och vad hojarna kostade ägaren att ha i lokalen?

Det är nämligen så att nya årsmodeller av hojar som inte säljs reas ut året efter. Om inte så kan dom "skickas tillbaka". Men under vilket tidsspann? Och vad ger försäkringen för ersättning efter en smash & grab? Sen, kanske var det också snart dags att renovera fronten på butiken, och tillslaget det perfekta medlet att få det gjort?

Hur smakar denna tobaken? .. eller är det något som bara kan luftas på flashback?

Oreggade crosshojar är nog väldigt lättsålda även om det är stöldgods. Man behöver ju inte ens informera köparen om att det är stöldgods eftersom de är oreggade och kan användas som vilken annan crosshoj som helst.

Ungefär som en stulen cykel, såna stjäls ju ganska mycket och dom kommer sällan till rätta.

Finns ju en däckhandlarfamilj inte långt därifrån som dels har stort MC-intresse och även förekommer frekvent i brottsutredningar.

Oreggade crosshojar är nog väldigt lättsålda även om det är stöldgods. Man behöver ju inte ens informera köparen om att det är stöldgods eftersom de är oreggade och kan användas som vilken annan crosshoj som helst.

Ungefär som en stulen cykel, såna stjäls ju ganska mycket och dom kommer sällan till rätta.

Finns ju en däckhandlarfamilj inte långt därifrån som dels har stort MC-intresse och även förekommer frekvent i brottsutredningar.
Har man MC-ID inom crossvärlden för hojar som det ska tävlas med? Inte för att alla tävlar, eller ens tränar i klubb, men ändå.

Har man MC-ID inom crossvärlden för hojar som det ska tävlas med? Inte för att alla tävlar, eller ens tränar i klubb, men ändå.

Det är länge sedan jag var aktiv så det kan ju ha ändrats men jag tror nog ändå att jag vågar svara nej på den frågan. Aldrig någonsin under 35 år har någon ens tittat på ett ramnummer och de flesta har ju ändå inte ens skrivit upp sitt ramnummer.

För min del ser jag alltid till att det står på kvittot när jag köper eller säljer.

Det är ju sånt som skrämmer mig mest, därför förvarar jag mina endurohojar bredvid mig här i lägenheten. Man läser ganska regelbundet, i lokaltidningar som i nationellt, att det blir inbrott i privata garage och crosshojar försvinner.

Jag skulle t ex aldrig våga pendla på nån av dom, dessa hojar är så lätta att en normalbyggd man enkelt kan lyfta in hojen i en skåpbil och köra iväg. Spelar ingen roll att jag har ett högljutt skivbromsalarm på som piper fan. 112kkr borta i ett svep då jag endast har trafikförsäkring.

Jag blir nojig dom gånger jag bara går in i affären för att köpa glass på sommaren. Jag har ju alltid mitt lilla skooter-lås Oxford Micro XA5, det hindrar i alla fall tjuven från att hoppa upp på hojen, trycka igång den och köra iväg. Då kan jag alltid höra pipet, mobilisera frälsningsaktion, och köpa en glass extra åt tjuven.

Från Fashback:

"Personalen var beredda på att ett inbrott skulle ske. Dom har sett misstänkta personer reka och försökt höja säkerheten. Varför låste dom inte hojarna i så fall?

- För att han är snål och naiv. Det där stället har haft besök flera gånger under åren."

Vet ni, då undrar jag inte längre så mycket mer. Ägaren tar hellre försäkringspengarna än att krångla med osålda hojar och/eller anpassar butiksentren mot dessa incidenter.

Last edited:
Från Fashback:

"Personalen var beredda på att ett inbrott skulle ske. Dom har sett misstänkta personer reka och försökt höja säkerheten. Varför låste dom inte hojarna i så fall?

- För att han är snål och naiv. Det där stället har haft besök flera gånger under åren."

Vet ni, då undrar jag inte längre så mycket mer. Ägaren tar hellre försäkringspengarna än att krångla med osålda hojar och/eller anpassar butiksentren mot dessa incidenter.

Med vetskapen om att personer rekat så skulle jag nog ställt in en säng på kontoret och börjat sova där.

Men man kan ju nästan börja undra om det är fjolårsmaskiner som blev stulna.

Vet ni, då undrar jag inte längre så mycket mer. Ägaren tar hellre försäkringspengarna än att krångla med osålda hojar och/eller anpassar butiksentren mot dessa inincidenter.
Har svårt att tro en firma "tjänar" på försäkringspengar efter ett liknande inbrott.
Höga självrisker säkert på några basbelopp.
Förstörd fastighet som kostar pengar att laga & behöva hålla verksamheten stängd.
När det gäller de stulna motorcyklarna så får dom nog inte mer än inköpspriset.

När jag arbetade med vvs så var jag och jobbade vid en klädaffär som fått vattenskada och skadade kläder. Butiksägaren berättade efteråt att han fått lämna in sina leverans fakturor till försäkringsbolaget så han fick bara inköpspriset och avdrag för självrisk mm så det var en stor förlustaffär för han då han försökte/ville ha ersättning efter priset som stod på prislappen

Nu är det absolut hög tid att hålla koll vid gränserna. Jag undrar vad planen för dom stulna hojarna är nu. Om det är export, eller om det finns nån mörk marknad här i landet för stulna endurohojar. Jag hoppas verkligen att polisen nedtecknat chassinummer för kommande eventualiteter.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo