Finns den här hojen...?

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Har idag en flång ny BMW S1000R. Grym maskin, med allt jag kan tänka mig i form av motor, fjädring, elektriskt trams osv. Kanonfin. Men, i förhållande till mig så är den så jäkla kompetent så jag börjar fundera på om den är FÖR mycket, för mig. Drar man ur andra växeln så är man ju uppe i ca 170. Att "använda hela hojen" går ju bara inte på allmän väg. Känslan är att man mest åker omkring och finåker.

Funderar därför på en Motard. Men underhåll, gångkultur på tex. en KTM 690 är inte helt vad jag är ute efter. Lite för stökig, samt lite för hög för mig som är 175 cm.

- Finns någon tvåcylindrig motardliknande variant på typ max 860 cm i sadelhöjd, typ 70-80 hästar?! Det skulle nog vara nära idealet som busig kortpendlarhoj. Jag hittar fan inget sånt på marknaden! Är det inte ett hål i marknaden?!

/Jomo

Du vet inte om det, men egentligen är det en sån här du vill ha.

Jag passerar med liten marginal 175 och har inga problem med 690 alls.

En galet kul hoj som lockar fram moppefuckot i mig ganska ofta.

Annars kanske en street Triple eller duke 890 är nåt för dig?

Ps. Vad gäller bana så sitter det i huvudet. Har hållit jämna och bättre varvtider på Gelleråsen än betydligt större och snabbare maskiner med mer elektroniska kryckor.

Edit:en vit/svartpilen 701 då?

Ducati Hypermotard valfri årsmodell. Galet skoj hoj. Men provkör också KTM 690/Huskvarna 701 från 2019. Du kommer bli förvånad över hur mjukt de går.

Växla vid samma varv som maxvarvet på en twin så har du 70-80 hk i BMW:n och kan fortfarande vara cool vid korvmojjen. ;)

Ducati Scrambler 800 är ingen motard... Men däremot en jäkligt trevlig, låg och lättkörd hoj med fin motor. Körde en sådan en vecka i vintras och var supernöjd. (I vintras? Ja, i bergen på Gran Canaria.)

Hade mycket väl kunnat köpa en sådan - om jag hade plats och "behövde" en hoj till (har redan två hojar med runt 75-80 hästar så en till är svårt att motivera...)

Ducati desert sled, kanske? Om man nu tittar på deras scramblerfamilj.

Låter ju spontant som en hypermotard av valfri cc och årsmodell är det du behöver alternativt 690/701.
Sen har väl aldrig sporthojar gått att nyttja till fullo på gatan oavsett om det är en -25 S1000RR eller en R1 -05.

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen