Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Kan det finnas några andra anledningar till att just Slovakien är långsamma med omställningen från fossila bränslen? :va

Just det där antagandet att just de skulle vara klokare än alla andra EU-länder, norrmän och kineser känns inte sannolikt.

Med vänlig hälsning,
”Kineser” och ”klokare” i samma mening gällande omställning för klimatet. Orden skiktar sig så aggressivt att jag fick använda två olika skärmar för att se båda samtidigt. 🤣
Jag skulle inte göra det.

Lagen är skriven på ett sådant sätt att det går att bolla rätt rejält med utspädningen av bränslet:




Biokomponent i dieselbränsle (FAME/RME, HVO) är en något bättre produkt än etanolinblandningen i bensin.

Min bedömning är att bolagen hellre löser sitt utspädningskrav över året genom att ligga högt på biokomponent i dieselbränsle och lägre på bensinen.

Reduktionsplikten har hoppat upp och ner närmast i panik de senaste åren:




Det som gör att man aldrig kan säga hur hög utspädningen av bränslet är ute vid pump beror alltså på den för konsumenten okända faktorn "livscykelutsläpp".

Den som är road av motsägelser kan ju notera diskrepansen mellan dieselpumpens dekaler som säger "B7" och lagkravet på 10% urspädning med biokomponent...

För bensinen vi tankar är min uppfattning att inblandningen ligger tydligt under 10%.
Detta av flera anledningar. Alla i branschen vet att etanolutspädning är bajs och under perioder med lågt råoljepris är motviljan mot att späda ut oljan med dyrare etanol påtaglig.

Men plötsligt gör någon ett klipp på billig etanol och då skall den batchen användas för att späda ut det riktiga bränslet.

Grundtips: just nu är det är lägre utspädning med etanol än man kanske tror.

Men man vet inte, och det kan ändra sig snabbt.

Det är en riktig soppa alltihop.
Så det är alltså fullt möjligt att få mer än fem procent etanol i 98 oktan som är varudeklarerad som upp till fem procent, och det är helt ok att göra så? Pissigt.
 
Kan det finnas några andra anledningar till att just Slovakien är långsamma med omställningen från fossila bränslen? :va

Man behöver inte hålla med Slovakien (eller Ungern) om allt de tycker, men just detta känns faktiskt positivt. Någon som uttryckligen föraktar brysselska dumheter som gör livet svårare för vanligt folk. Allt som bidrar till uppror mot de största dumheterna är att betrakta som positivt...

För återigen - var det verkligen den här skiten från Bryssel vi ville ha när vi röstade för ett EU-inträde...? Ville vi verkligen att Sverige skulle bli berövade möjligheten att själva bestämma ambulansstationens schema, om jag får avverka min egen skog, att förbränningsmotorn skall utrotas på grund av symbolpolitik eller att veteranbilar skall tvångsskrotas...?

Det finns onekligen fördelar med EU-medlemsskapet. Men det finns också nackdelar. Och just nu känns det som att nackdelarna väger över ganska kraftigt.
 
Man behöver inte hålla med Slovakien (eller Ungern) om allt de tycker, men just detta känns faktiskt positivt. Någon som uttryckligen föraktar brysselska dumheter som gör livet svårare för vanligt folk. Allt som bidrar till uppror mot de största dumheterna är att betrakta som positivt...

För återigen - var det verkligen den här skiten från Bryssel vi ville ha när vi röstade för ett EU-inträde...? Ville vi verkligen att Sverige skulle bli berövade möjligheten att själva bestämma ambulansstationens schema, om jag får avverka min egen skog, att förbränningsmotorn skall utrotas på grund av symbolpolitik eller att veteranbilar skall tvångsskrotas...?

Det finns onekligen fördelar med EU-medlemsskapet. Men det finns också nackdelar. Och just nu känns det som att nackdelarna väger över ganska kraftigt.

Man skall nog se saken utifrån perspektivet att Slovakien och Ungern har sina pungkulor i Putins fasta grepp, ingenting annat.

Medianlönen i Slovakien är dryga 1.400€ per månad och kanske handlar det en smula om ett missnöje över att vanligt folk knappast har råd att köpa en ny bil, än mindre en elbil. Då är det lätt att tycka att EU är världsfrånvänt. Norge har å andra sidan lyckats betydligt bättre med elbilar än EU - helt utan EU-s finansiella regelverk…


Med vänlig hälsning,
 
Man skall nog se saken utifrån perspektivet att Slovakien och Ungern har sina pungkulor i Putins fasta grepp, ingenting annat.

Medianlönen i Slovakien är dryga 1.400€ per månad och kanske handlar det en smula om ett missnöje över att vanligt folk knappast har råd att köpa en ny bil, än mindre en elbil. Då är det lätt att tycka att EU är världsfrånvänt. Norge har å andra sidan lyckats betydligt bättre med elbilar än EU - helt utan EU-s finansiella regelverk…


Med vänlig hälsning,
Visst, men det är också svindyrt att köra bensinbil i Slovakien med ett literpris på runt €1,4. Upptäckte samma när jag var i Rumänien under Coronan. Runt 15 spänn litern i EU:s fattigaste land. Men satan vad det kördes bil (ja bil och bil, Dacia Logan).
 
1. Marknadspris tillgång/efterfrågan
2. Uppoffringarna vad gäller produktion (utbyggnad älvar, vindkraft osv) är gjorda i norr
3. Överföringskapaciteten klarar ändå inte av mer än vad som förs över idag.
4. Rent populistiskt utspel grundat på svennepärons dimmiga uppfattning om ”rättvisa”.


Med vänlig hälsning,
Bra BrooklynS !
Uppmanar till sans o vett - och framförallt debatt byggd på fakta.

Tex - varför ska vi i söder kunna lägga ned planerbar elproduktion och "kräva" att de i norr ska leverera ned ren, stabil och planerbar elproduktion till söder, som driver upp elpriset i norr?
Är det solidaritet? Är det rättvisa?

Vi får inte glömma - Vattenkraft och tung industri byggde upp sveriges välstånd, sedan fortsatte välståndsökningen tack vara kärnkraft.
Vore klädsamt att man från miljörörelsen, visade den respekt som skulle vara på sin plats för detta folkhemsbygge - som man gjort sitt bästa att rasera under 20 år !
 
Ja till gång och efterfrågan är ju en förklaring men tyvärr är ju den sned vridningen enbart ett resultat av gärndöda beslut i Stockholm och Bryssel.
Som ner läggning av fullt fungerande kärnkraftverk samt en skattesubventionerad utbyggnad av vindkraft
Ja, tragisk kapitalförstöring i paritet med Northvolt.
Medans Stegra fortsätter på samma dödsdömnda bana (de bytte namn så alla ska glömma fiaskot med "H2 Green Steel" - som ju är samma företag...) SUCK
 
Skall jag berätta en hemlis?

Mat, bränsle, däck, bilar, byggmaterial, maskiner, arbetskraft…

ALLT är dyrare i ”norra landet” eftersom det är transporter som skall betalas. Det får man leva med. Gnälls det mycket om att staten borde subventionera allt så att det kostar lika mycket i Kiruna som i Malmö?

Men EL skall subventioneras för de som bor så till att de knappt ens behöver värma kåken vintertid.


Med vänlig hälsning,
Rättvisa = de som bestämmer i stockholm blir återvalda.
Var bor de flesta som kan rösta... :huvet
LEDTRÅD, inte i norr.

Jag som bor i söder tycker detta är för jäkligt att vi ska profitera på någon i norr !
 
Bra BrooklynS !
Uppmanar till sans o vett - och framförallt debatt byggd på fakta.

Tex - varför ska vi i söder kunna lägga ned planerbar elproduktion och "kräva" att de i norr ska leverera ned ren, stabil och planerbar elproduktion till söder, som driver upp elpriset i norr?
Är det solidaritet? Är det rättvisa?

Vi får inte glömma - Vattenkraft och tung industri byggde upp sveriges välstånd, sedan fortsatte välståndsökningen tack vara kärnkraft.
Vore klädsamt att man från miljörörelsen, visade den respekt som skulle vara på sin plats för detta folkhemsbygge - som man gjort sitt bästa att rasera under 20 år !

Det finns ju fakta i varför man lade ned ett antal kärnkraftsreaktorer, mestadels handlade det om att de var ålderstigna och eftersom det gamla av riksdagen fattade beslutet att så småningom fasa ut kärnkraft fortfarande finns blev det svårt att motivera så enorma renoveringar som krävdes. De modernare reaktorerna behölls.

Sedan ser kartan helt annorlunda ut idag jämfört med för 40 år sedan. Vi har en gemensam elmarknad som ger vissa förutsättningar (tex varierande elpris) men som också ger en större stabilitet vad gäller försörjning och har medgett att Europa kunnat ta sig ur Rysslands grepp vad gäller den saken.

Det klokaste vore att gräva ned de politiska stridsyxorna vad gäller teknik och ge kraftbolag i uppgift att leverera minst x MW med minst y tillgänglighet under minst z antal timmar över året och ha särskild beredskap för bortfall och leveranssäkerhet.


Med vänlig hälsning,
 
Tant Märta bekräftar att hon är ”soft on crime” och att hon ser andra som anti-intellektuella…Förhoppningsvis har hon rätt om det där med ”svårt att bilda rödgrön regering”…

 
Tant Märta bekräftar att hon är ”soft on crime” och att hon ser andra som anti-intellektuella…Förhoppningsvis har hon rätt om det där med ”svårt att bilda rödgrön regering”…

Märkliga uttalanden verkligen.
”soft on crime” har ju visat sig fungera kanon, NOT.
Noll analysförmåga suck
 
Märkliga uttalanden verkligen.
”soft on crime” har ju visat sig fungera kanon, NOT.
Noll analysförmåga suck

Egentligen inget konstigt med det. Förutom den smått bisarra miljöpolitiken så har ju MP profilerat sig som ett väldigt vänstervridet alternativ i samtliga frågor. Typ ett Vänsterpartiet i repris. Och varifrån får de sina väljare...?
 
Egentligen inget konstigt med det. Förutom den smått bisarra miljöpolitiken så har ju MP profilerat sig som ett väldigt vänstervridet alternativ i samtliga frågor. Typ ett Vänsterpartiet i repris. Och varifrån får de sina väljare...?
Och dig ska jag skydda!
 
Du hade 2016 kunnat ta över Vattenfalls kolkraftverk kanske. Tyskarna tog över kolkraftverken med en kassa på 15 miljarder. Det kostade Vattenfall ca 25 miljarder att bli av med dem.

Googlade: Den tjeckiske miljardären Daniel Kretinsky gjorde en av årtiondets mest lyckade affärer när han 2016 köpte Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet för omkring 100 miljoner kronor. Idag värderas verksamheten till 24 miljarder kronor, en ökning på 170 gånger köpeskillingen.
 
Du hade 2016 kunnat ta över Vattenfalls kolkraftverk kanske. Tyskarna tog över kolkraftverken med en kassa på 15 miljarder. Det kostade Vattenfall ca 25 miljarder att bli av med dem.

Googlade: Den tjeckiske miljardären Daniel Kretinsky gjorde en av årtiondets mest lyckade affärer när han 2016 köpte Vattenfalls tyska brunkolsverksamhet för omkring 100 miljoner kronor. Idag värderas verksamheten till 24 miljarder kronor, en ökning på 170 gånger köpeskillingen.
Ni kan aldrig ana vilka som sålde Brunkolsverksamheten för omkring 100 miljoner kronor.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top