Sverige idag..

Vad gäller fasta oavsett trosbekännelse. Vilket skulle trumfa vad i nedanstående?

En medarbetare fastar och är märkbart negativt påverkad fysiskt och eller mentalt. Denne bedöms av kollega vara en risk.

Är det då rätt att chef i samverkan med skyddsombud arbetsbefriar den fastande med tvång om så krävs? Eller blir det en "mest kränkt- situation"?

I mitt tycke trumfar säkerhet och arbetsmiljö fastan. Samt att en kollega som inte gör avsett jobb pga fastan skall ta ledigt och vikarie sköta jobbet tills kollega är fullt spelbar.

Visst har vi religionsfrihet i landet. Men den är ju avsedd att man ska få tro på vad man vill. Inte bete sig hur som helst.
Jag har varit på arbetsplatser där de som fastade erbjöds att göra andra jobb, som att städa eller liknande ofarliga saker om de jobbade med saker där de riskerade skador, på förekommer anledning då företaget hade statistik på ökad risk. Men det var ju nästan 30 år sen, innan hela den här efterblivna kränkthetsen blev poppis.
Oh, och valet de som fastade hade var mellan säkra uppgifter och att ta ledigt. De fick inte fortsätta köra truck eller gjutmaskiner och sånt.
Det var ingen som blev arg på den tiden för det.

Ramadan är ju ingen riktig fasta, dom äter ju på natten.

Jag mellanlandade i Doha förra helgen, och precis innan vi landade påminde piloten om att det är förbjudet att äta på offentlig plats under dagtid. Så alla andra drabbades också av denna fasta.

Efter någon timme blev jag hungrig och tänkte att jag går in på toaletten och äter lite banan. Problemet var bara att jag troligen inte var ensam om den idéen för det var lång kö till toaletten men samtliga urinoarer var lediga. Så den blev någon timmes ofrivillig fasta för mig också.

Jag är ju dock glad att min resa inte var bokad under den senaste helgen för då hade jag väl suttit fast någonstans i världen.
Korkat land och religion som gör dessa dumheter. "så länge ingen ser...ät!

Jag har varit på arbetsplatser där de som fastade erbjöds att göra andra jobb, som att städa eller liknande ofarliga saker om de jobbade med saker där de riskerade skador, på förekommer anledning då företaget hade statistik på ökad risk. Men det var ju nästan 30 år sen, innan hela den här efterblivna kränkthetsen blev poppis.
Oh, och valet de som fastade hade var mellan säkra uppgifter och att ta ledigt. De fick inte fortsätta köra truck eller gjutmaskiner och sånt.
Det var ingen som blev arg på den tiden för det.
Arbetsgivaren kan skicka hem den anställde med löneavdrag. Kan personen inte utföra arbetet så...

Korkat land och religion som gör dessa dumheter. "så länge ingen ser...ät!

Dom tror ju att sagofarbrorn ser allt dom gör.

Det är lite roande att se hur mycket möda som läggs på att komma undan religionens begränsningar och hur man töjer på reglerna.

Amish/mennoniter har olika grad av tillåtelse för moderna saker, visst dom åker häst och vagn, men dom har blivit tvugna att utrusta vagnarna med batteri för att kunna ha blinkers (lysen hade kunnat funka med fotogen/karbid lampor eller liknande, det är just kravet på blinkers som gör att dom elektrifierar vagnarna) och när man ändå har ett batteri i vagnen så kan man ju installera en bilstereo...
Och förvånansvärt många har mobiltelefonladdare... av någon anledning.

Judar vill ju inte vara sämre, vissa av dom får ju i princip inte göra någonting under sabbaten, absolut inget som kan liknas vid arbete, men vissa hårddrar det till att dom inte ens får slå på och av strömbrytare eller trycka på knappar, vilket har lett till att dom har timers på allt i sina hem, lampor tånds och släcks med timer, men även tv-apparaterna (dom har ibland flera som startar på olika kanaler) går på med en timer, på lagom volym för dom får ju inte trycka på knapparna på fjärren.
Och hissarna i vissa judiska kvarter går att röststyra av samma orsak.

Sn kan man ju alltid ha en"goy" till granne som får göra saker åt en, till exempel komma över och tända/släcka lampor, men man får inte be om det, men man kan bjuda hem honom och sedan subtilt säga att "jag sover så dåligt då det är så här ljust i hallen"

Men kanske den största kringelikroken är att dom har inhägnat hela Manhattan med en tråd (en Eruv), som gör att inget som görs innanför den tråden räknas som arbete.

Vore det inte enklast att frånsäga sig religionen om man ändå ska kringgå den?

View attachment 526231
Den mörknande framtiden kommer närmare, vi måste göra som iranierna gör.......
I förlängningen så är fredag helgdag och på torsdag är man också ledig (som vi idag på lördag).
Har upplevt det här i Iran. Lades 1977 in på en onsdag på Amerikanska sjukhuset i Teheran för Hepatit (gulsot). Dom fick snabbt ordning på mitt akuta tillstånd med vätskedropp och enbart kolhydrater (t.ex. frukt) och protein (t.ex. fettbefriad kycklingfile) men så för fortsatt behandling (det kan ta 6 månader innan du är helt återställd #) så var det ju transport till Sverige och SOS läkarna jobbade i Sverige Måndag till Fredag. Så när jag kunde skrivas ut på Lördag. Ja då var läkarna i Sverige lediga så det blev att ligga kvar måndag så läkarna Iran-Sverige kunde konferera och hem med nästa SAS-plan på Onsdag till Köpenhamn.
Där jag hämtades med svensk (smittskydds?)ambulans ute vid flygplanet. För vidare ambulanstransport till Lunds Lasarett, Infektionsavdelningen. Men det är en annan historia.
Med Muslimska helgdagar i Sverige + våra traditionella så skulle det bli Tredagarsvecka.
Måndag, Tisdag, Onsdag jobba (Torsdag, Fredag ledigt som Muslimer, Lördag, Söndag ledigt som Judar och Kristna.)
# Vaccinera er mot Hepatit innan utlandsresa till länder där Hepatit vanligt. !
Jag var inte vaccinerad.

Last edited:

Det är inte Flashback.se, det är SVT som släpper konspirations teorier.​

1772656402181.png

# Vaccinera er mot Hepatit innan utlandsresa till länder där Hepatit vanligt. !
Jag var inte vaccinerad.

Jag tror fan att jag har vaccinerat mig mot det någon gång i historiens början, men kan inte påminna mig att jag har åkt till något ställe där hepatit är vanligt.

Det är hursomhelst så länge sedan att dom är inaktuella nu

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing