Idag är jag ledsen för att...

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Har en äldre herre som jag känner och brukar träffa och ta några öl & snacka när jag är på semester.
Han har levt målmedvetet och sparat ihop till ett bra liv som pensionär (har precis passerat 70). Så han lever nere i värmen lång tid av året (han har sagt att ska aldrig mer skotta snö)

Träffade han förra månaden när jag var på semester. Då hade han fått problem med halsen och en böld/svullnad och skulle till läkaren.

Det visar sig vara någon form av cancer så nu får vi se hur aggressiv det är och hur det går att behandla.

Själv har jag sagt i många år att jag planerar att göra som han. Försöker lägga undan och placera pengar nu så kan sluta jobba tidigare och slippa vintern här hemma.

Sen blir tacken från karma att man blir sjuk och dör innan hunnit njuta av livet.

Ta vara på livet allihopa man vet aldrig vad som händer

Har en äldre herre som jag känner och brukar träffa och ta några öl & snacka när jag är på semester.
Han har levt målmedvetet och sparat ihop till ett bra liv som pensionär (har precis passerat 70). Så han lever nere i värmen lång tid av året (han har sagt att ska aldrig mer skotta snö)

Träffade han förra månaden när jag var på semester. Då hade han fått problem med halsen och en böld/svullnad och skulle till läkaren.

Det visar sig vara någon form av cancer så nu får vi se hur aggressiv det är och hur det går att behandla.

Själv har jag sagt i många år att jag planerar att göra som han. Försöker lägga undan och placera pengar nu så kan sluta jobba tidigare och slippa vintern här hemma.

Sen blir tacken från karma att man blir sjuk och dör innan hunnit njuta av livet.

Ta vara på livet allihopa man vet aldrig vad som händer
En snubbe jag jobbade med för 20 år sen gick i pension, och på kvällen efter sista arbetsdagen satte han sig i tvsoffan med en öl och fick en stor hjärtinfarkt och dog.
Alla på arbetsplatsen kände att det var lite extra jävligt, inte minst för han hade varit både trevlig, hjälpsam och flitig och han hade planer för pensioneringen och tänkte inte bli soffpotatis.

Så lev fan med livet innan det lever fan med dig.

En snubbe jag jobbade med för 20 år sen gick i pension, och på kvällen efter sista arbetsdagen satte han sig i tvsoffan med en öl och fick en stor hjärtinfarkt och dog.
Alla på arbetsplatsen kände att det var lite extra jävligt, inte minst för han hade varit både trevlig, hjälpsam och flitig och han hade planer för pensioneringen och tänkte inte bli soffpotatis.

Jag har flera såna exempel i min umgängeskrets också, kanske inte riktigt samma kväll, men i närtid runt pensioneringen, nägon strax före, några strax efter.

Man får konstatera att dom har lyckats sätta pensionåldern bra för att slippa utbetalningar av pensioner....

Jag har flera såna exempel i min umgängeskrets också, kanske inte riktigt samma kväll, men i närtid runt pensioneringen, nägon strax före, några strax efter.

Man får konstatera att dom har lyckats sätta pensionåldern bra för att slippa utbetalningar av pensioner....
När åldern sattes var den förväntade livstiden efter pension på sin höjd ett par år?

Emojien sa trist vilket är ett enormt understatement i detta sammanhang.
Jag har pratat mycket om detta med kompisar. Har varit med om detta fast inte så nära, de med fast mycket nära.
Tänker även på de som går i pension, livet börjar och partnern dör. Så oerhört tragiskt.

Av olika anledningar tänker jag på vår Brinken ibland. Förjävligt.

Jag har pratat mycket om detta med kompisar. Har varit med om detta fast inte så nära, de med fast mycket nära.
Tänker även på de som går i pension, livet börjar och partnern dör. Så oerhört tragiskt.

Medsur :cry:
Hade en granne som som också gick bort vid 60 när han hade överlåtit firman till sin son....

Dett gäller en nära bekant till en kompis.
Han gick i pension förra sommaren och hans sambo hade något år kvar till pension.
Kompisen berättade att hon började bete sig konstigt och tillslut började sjukvården göra massa undersökningar.

Då kommer det fram att hon drabbats av fontalglobs demens. Som går jättefort så nu får gubben ta hand om henne. Han säger att snart klarar hon inte att bo kvar hemma.
Det tragiska är att hon jobbade på ett demens boende och troligen behöver flytta dit redan innan är uppe i pensionsåldern.

Medellivslängden för män är 82+ idag, och sakta stadigt ökande.
Allt innan 80 år är i förtid som jag ser det.

Det faktum att du redan avverkat 40-50 år och fortfarande inte dött betyder att du sannolikt kommer leva längre än till genomsnittlig ålder för en svensk man.

Det är så kallad betingad sannolikhet. Jämförbart med att du har 10 kulor i en kruka, 5 svarta och 5 vita. Det är alltså 50% sannolikhet för respektive färg. Du drar en kula och den visar sig vara vit, när du drar nästa kula är det inte längre 50/50 utan istället 4/9 vita och 5/9 svarta.

Det faktum att du redan avverkat 40-50 år och fortfarande inte dött betyder att du sannolikt kommer leva längre än till genomsnittlig ålder för en svensk man.

Det är så kallad betingad sannolikhet. Jämförbart med att du har 10 kulor i en kruka, 5 svarta och 5 vita. Det är alltså 50% sannolikhet för respektive färg. Du drar en kula och den visar sig vara vit, när du drar nästa kula är det inte längre 50/50 utan istället 4/9 vita och 5/9 svarta.
Sen beror det ju väldigt mycket på allmänhälsan och genetiskt arv också.

- Precis, och så ska gen-arvet visst skjuta till sådär 50% chans/risk till överlevnaden.
Jag vill nog addera några år extra utöver den ekvationen, med tanke på fredagarnas pizza och öl också. Livskvalitet bidrar nog.

Sen kan man ha klart för sig att det är skillnad på att överleva och att leva.

Ja, men ofta är det ju de sista åren som är "dåliga" oavsett om du dör vid 75 eller 95.
Så länge du inte dör i förtid pga en olycka.

Inte nödvändigtvis förstås, några är väl även pigga tills dom dör av en hjärtinfarkt eller så.

Om du tittar dig omkring i sketchen så är väl ca 50% av dom medverkande homosexuella.

Låten ""Bögarnas fel" spelades i prideparader och på gayklubbar.

Det är inte dom som numera känner sig kränkta, utan det är dom proffessionella aktivisterna som har tagit på sig att bli sekundärkrängt å andras vägnar....
50%, ingen aning. Jag har dålig koll på det.
Sekundärkrängt, bra ord! Tar med mig det - tack. :hej

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back