Bilder på era husdjur

Ner till stallet, blir lite special en afton som denna med exploderande flygfän i luften. Intag på eftermiddagen med sen lunch o smaskens, senare middag vid 20. Sen knallar damen, jag och grabbarna ned till tolvslaget, skålar och håller lite låda med hästarna tills det lugnat ner sig.

När vi kommer fram är dom på hugget, kommer ner o spanar.
View attachment 524264

View attachment 524265

Sen när det mekats klart i boxar m.m. och det är dags att ta in är det inte en käft i närheten..
View attachment 524266

..så då fick dom knalla iväg o hämta en i taget, hästjävlar.
Min kära hustru har en precis likadan fjollponny som din.
1767194936710.png
Namnad till Produr.
Dottern har en kofärgad (brun/vit), Gimle.

Jag har en hund som lyckligtvis inte är fyrverkerirädd, men ÅAS så kan han inte lägga sig ner och sova lugnt heller utan traskar omkring.

I år tänkte jag testa något nytt när det drar igång ute, jag startar robotdamsugaren, han är inte rädd den heller men han har lärt sig att var han än flyttar sig så kommer den dit, så han lägger sig i soffan och surar tills den är klar.

Det har pangats lite hittils också, men bara småttingar, så det har räckt med "Best of 80's Disco" från youtube på tv'n för att dränka ljudet.

Det finns filmer på tuben med ljud för att KBT-träna djur.
Ljus som fyrverkerier, motorcyklar osv.
Man börjar med lågt ljud några minuter och ökar sedan successivt ljudstyrka och tid under några veckor.
Ska funka enligt dom jag vet som använt det.

Man börjar med lågt ljud några minuter och ökar sedan successivt ljudstyrka och tid under några veckor.
Har kört lite med vår valp (6mån) med div youtube klipp på skott, nyårs .. mm
Visar sig ikväll om det har funkatsignal-2025-12-20-11-11-16-294(1).jpg

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
View attachment 524273
View attachment 524275

Jag trodde vid snabba titten att en anka lessnat på diskussionen och begravt huvudet i golvet. Men det är nog en leksak till nån fyrbening där mitt i mattan.
:rolleyes:
Det svarta är en korp med snöre på och en älg strax intill. Det är ett par av de saker hunden lärt sig namnet på. Det svåraste verkar vara att ta fram räven när en sån sitter i trädgården. När rådjuren kommer och äter hämtar hon rätt leksak och visar.

Kan funka på en del hundar, men skotträdsla nedärvs hårt och kan vara svårt att få ordning på.
Men debatten är lite enkelspårig då hästar ochandra tamdjur ofta är mer berörda men svåra att vänja.
Jag har i många år pysslat med mentalbeskrivningar och mentaltester av bruks o tjänstehundar och tyvärr sållar många p g a skottberördhet.
Fyrverkerier är ännu svårare då det ofta kommer en lågfrekvent puls som känns mer än hörs samtidigt med ljus och höga frekvenser.

Kan funka på en del hundar, men skotträdsla nedärvs hårt och kan vara svårt att få ordning på.
Men debatten är lite enkelspårig då hästar ochandra tamdjur ofta är mer berörda men svåra att vänja.
Jag har i många år pysslat med mentalbeskrivningar och mentaltester av bruks o tjänstehundar och tyvärr sållar många p g a skottberördhet.
Fyrverkerier är ännu svårare då det ofta kommer en lågfrekvent puls som känns mer än hörs samtidigt med ljus och höga frekvenser.
Ja, funkar nog inte på alla men några kanske kan hjälpas lite.
Och då är det värt det. 👍

Det här är lille Boive han har flyttat in på toaletten och där får han bo kvar eftersom han troligen kommer äta upp eventuella kackerlackor som råkar hitta in till honom. Annars äter han säkert andra insekter jag vill slippa.
Han saknar av okänd anledning höger bakben men det verkar inte bekomma honom så därför får han(eller hon?) heta Boive efter vår svenske enbente crossförare.

Lille för att han bara är 4-5 cm i "diameter" och som vuxen blir han nästan dubbelt så stor. Han är en tapaitapai, aka huntsman spider.

Jag brukade fånga dom tidigare och mata med insekter men Boive får vara fri.
Är Boive giftig då? Jo, dödligt giftig om man är en kackerlacka.

1000042741.jpg

Det här är lille Boive han har flyttat in på toaletten och där får han bo kvar eftersom han troligen kommer äta upp eventuella kackerlackor som råkar hitta in till honom. Annars äter han säkert andra insekter jag vill slippa.
Han saknar av okänd anledning höger bakben men det verkar inte bekomma honom så därför får han(eller hon?) heta Boive efter vår svenske enbente crossförare.

Lille för att han bara är 4-5 cm i "diameter" och som vuxen blir han nästan dubbelt så stor. Han är en tapaitapai, aka huntsman spider.

Jag brukade fånga dom tidigare och mata med insekter men Boive får vara fri.
Är Boive giftig då? Jo, dödligt giftig om man är en kackerlacka.

View attachment 525428
På Maldiverna hade vi en spindel och en gecko som delade på rummet.
Tillsammans var dom j@ligt effektiva på att fånga oknytt. 👍😊

På Maldiverna hade vi en spindel och en gecko som delade på rummet.
Tillsammans var dom j@ligt effektiva på att fånga oknytt. 👍😊

Det är mer än en liten ödla här i huset. För många för att identifiera och namnge. Det är endast hotellen som saknar dem eftersom de pumpar gifter för att få bort dom eftersom alla turister tycker det är så äkligt. Infödingarna ser dom som just insektsjägare och det gör även jag.

Men det är inte gecko utan en liten som kanske blir som max 15cm, kanske inte ens det.
Sen finns det utomhus väldigt ofta en större sort, kanske gecko den blir nog 30-40cm. Dom sitter ofta på någon palm och ger ifrån sig ett högt ljudligt "tocko", och infödingarna kallar den just så, tocko.

En gång har jag sett i bur en ordentligt stor drakliknande sak, kanske 1 meter lång. Vad dom nu hette.

Det är mer än en liten ödla här i huset. För många för att identifiera och namnge. Det är endast hotellen som saknar dem eftersom de pumpar gifter för att få bort dom eftersom alla turister tycker det är så äkligt. Infödingarna ser dom som just insektsjägare och det gör även jag.

Men det är inte gecko utan en liten som kanske blir som max 15cm, kanske inte ens det.
Sen finns det utomhus väldigt ofta en större sort, kanske gecko den blir nog 30-40cm. Dom sitter ofta på någon palm och ger ifrån sig ett högt ljudligt "tocko", och infödingarna kallar den just så, tocko.

En gång har jag sett i bur en ordentligt stor drakliknande sak, kanske 1 meter lång. Vad dom nu hette.
Geckon som vi hade var 6-7 cm och halvt genomskinlig grön-gul.
Höll på att skrämma slag på frun en morgon när den satt nästan osynlig på badrumsspegeln! 😅

Vi såg en på Sri Lanka i en kanal som var över metern.
Guiden trodde det var en bandvaran.
Kanske samma du såg?

Geckon som vi hade var 6-7 cm och halvt genomskinlig grön-gul.
Höll på att skrämma slag på frun en morgon när den satt nästan osynlig på badrumsspegeln! 😅

Vi såg en på Sri Lanka i en kanal som var över metern.
Guiden trodde det var en bandvaran.
Kanske samma du såg?

Ja någon slags varan tror jag att det var. Den var som sagt var i bur men den skulle bli middag.

-Milton!
-Där är du, vad är det för fin pinne du hittat?

1000002397.jpg

-Jaha..

1000002392.jpg

-Var är resten då?

1000002393.jpg

Sen var vi runt och letade men inga nämnvärda spår, benbiten var djupfryst så jag gissar Milton hittat den för sig själv någonstans. Skänkte den till biogasinsamlingen.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back