Normalt glapp i ny gaffelbussning?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har läckande framgaffel på min Aprilia Tuono 2016. Köpte SKF tätningar och SKF bussningar. Vid montage av bussningarna så tycker jag det är ett onormalt stort glapp. Mer än med de gamla originalbussningarna som skumpat runt i 4000 mil. Hur mycket är normalt egentligen? Detta kändes mycket. Vid uppmätning med skjutmått verkar de nya ha någon tiondels större innerdiameter.

Därför alltid OEM när det kommer till detta.
Åtminstone när det inte är enoma summor.

Tätningar har jag provat allihop. I mitt fall håller Suzukis längst.

Det där är inte rätt. Bättre att behålla originalen förmodligen.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Därför alltid OEM när det kommer till detta.
Åtminstone när det inte är enoma summor.

Tätningar har jag provat allihop. I mitt fall håller Suzukis längst.

Det där är inte rätt. Bättre att behålla originalen förmodligen.
Ja, jag brukar också köra oem-delar i vanliga fall, men här var priset nästan 4ggr högre än SKF. Och Skf får väl ändå anses som en topp-leverantör? Hade förstått om det var ett allt-i-ett kit från ebay för 200kr.. men här blev jag förvånad. Därav frågorna :)

Ja, jag brukar också köra oem-delar i vanliga fall, men här var priset nästan 4ggr högre än SKF. Och Skf får väl ändå anses som en topp-leverantör? Hade förstått om det var ett allt-i-ett kit från ebay för 200kr.. men här blev jag förvånad. Därav frågorna :)
SKF är bra prylar, men frågan är hur du hittat att just denna SKF bussning är exakt samma som Aprilias reservdel. Jag tror att problemet ligger i att det inte är samma detalj/har samma specifikation

SKF är bra prylar, men frågan är hur du hittat att just denna SKF bussning är exakt samma som Aprilias reservdel. Jag tror att problemet ligger i att det inte är samma detalj/har samma spec

Nej, jag vet inte om det är exakt samma som Aprilas reservdel

Jag mätte de gamla bussningarna och dessa från skf hade samma mått specade och skulle passa Sachs. Men något verkar jag uppenbarligen ha missat. Får forska vidare. Tack för alla svar! :)

Nej, jag vet inte om det är exakt samma som Aprilas reservdel

Jag mätte de gamla bussningarna och dessa från skf hade samma mått specade och skulle passa Sachs. Men något verkar jag uppenbarligen ha missat. Får forska vidare. Tack för alla svar! :)
Om du inte hittar rätt i djungeln så ring till NCCR i Delsbo. De hjälpte mig med radialtätningar till min hoj. De säljer bland annat SKF. NCCR har stenkoll och är supertrevliga.

Jag letade lite till idag, på Athenas webshop, https://www.athena.eu/en-se/fork-bushings-kit-showa-sachs-43-mm-type-a-P295394.htm så är de listade att passa en Rsv4rr 15-20. När jag kollar sprängskisser så är det samma artikelnummer på Rsv och Tuono från -16. Så enligt denna info skulle det funkat.:hmm

Rsv

Tuono

Athena harjag också haft problem med, vid byte på VStrom. Läckte som ett såll. Bytte till original direkt.

Kanske skitdum fråga, men det är inte så enkelt som att Touno fanns med olika gafflar, typ standard och Öhlins som tillval? Isåfall kan du ju fått fel där?

Kanske skitdum fråga, men det är inte så enkelt som att Touno fanns med olika gafflar, typ standard och Öhlins som tillval? Isåfall kan du ju fått fel där?
Japp, det finns. Men har för mig att det var lite andra mått. Men kan ju dubbelkolla det med. På förpackningen stod det sho vilket ska vara till showa/sachs, hade det varit till öhlins hade det stått ohl.

Japp, det finns. Men har för mig att det var lite andra mått. Men kan ju dubbelkolla det med. På förpackningen stod det sho vilket ska vara till showa/sachs, hade det varit till öhlins hade det stått ohl.
Så länge det är fabrikspackat av tex SKF så ska det ju stämma. Men är det tex Athena som packat själv kan det ju vara fel där. Varit med om liknande flera gånger med min NSR där butiker inte kan skilja på gen 1 och 2, så märkningen på förpackningen är rätt men prylen är fel.

Oavsett - hoppas du hittar rätt!

Så länge det är fabrikspackat av tex SKF så ska det ju stämma. Men är det tex Athena som packat själv kan det ju vara fel där. Varit med om liknande flera gånger med min NSR där butiker inte kan skilja på gen 1 och 2, så märkningen på förpackningen är rätt men prylen är fel.

Oavsett - hoppas du hittar rätt!
Ja, det blir säkert rätt i slutändan. Uppdaterar tråden då :)

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back