Smc Knix 2026

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-8r, Yamaha Xt600e
Nu börjar det fylla på med datum för sommarens körningar.

ETR i Eskilstuna har tex släppt sina datum. Även Pepparrotsbanan i Enköping finns med, och Rörken i Uppsala.

Är det någon som vet om det kommer bli körning på Arlanda i år?

Jag tänker iaf åka på så många dagar som möjligt i sommar. Är det några fler som kommer?

Last edited:
Vi har is och snö samt minus -20 här i Luleå så någon KNIX blir det inte förrän tidigast i augusti...
Du får väl komma ner och hälsa på oss här i södern snart igen Niklas! Har en hoj du kan låna om du vill ta en sväng på asfalt. :banana

Du får väl komma ner och hälsa på oss här i södern snart igen Niklas! Har en hoj du kan låna om du vill ta en sväng på asfalt. :banana
Jag kommer till Löddeköpinge sista helgen i Mars så då får jag ju iallafall se asfalt och gräs :)

Stockholm kommer ha ett antal onsdagskvällar på Arlanda (ATT 1) samt några helgdagar 😎👍

Vad är KNIX, och skillnaden mellan det och "avrostning"?

Vad kostar ett kurstillfälle?
Direkt från SMC:s beskrivning:

Avrostning​

Lär dig manövrera din MC i stadstrafik. Manövrera mellan bilar krypa och vända i parkeringshus.

Visste du att den vanligaste försäkringsärendet är att föraren tappar hojen i låg fart.

Knix​

En KNIX-kurs är en trafiksäkerhetsrelaterad utbildning som genomförs på en gokartbana. Under kursen lär du dig att planera din körning och bli ett med din motorcykel, vilket minskar riskerna när du kör i trafiken. Kursen varvar teori och praktik där du tränar på att hantera din motorcykel i olika situationer.

Dvs, avrostning är bromsprov, köra runt konor i låg hastighet osv. Knix kör man på bana, fast inte så fort. Om man inte vill.

Direkt från SMC:s beskrivning:

Avrostning​

Lär dig manövrera din MC i stadstrafik. Manövrera mellan bilar krypa och vända i parkeringshus.

Visste du att den vanligaste försäkringsärendet är att föraren tappar hojen i låg fart.

Knix​

En KNIX-kurs är en trafiksäkerhetsrelaterad utbildning som genomförs på en gokartbana. Under kursen lär du dig att planera din körning och bli ett med din motorcykel, vilket minskar riskerna när du kör i trafiken. Kursen varvar teori och praktik där du tränar på att hantera din motorcykel i olika situationer.

Dvs, avrostning är bromsprov, köra runt konor i låg hastighet osv. Knix kör man på bana, fast inte så fort. Om man inte vill.
Tackar för din snabba och enkla förklaring där Plisse. Grundläggande egenskaper för trygg trafikkörning och manövrering av hoj, alltid värda att fortbilda sig i. SMC överlag är en fin förening, för dom flesta tror jag. Själv är jag tyvärr inte så social av mig när det gäller större grupper.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back