Scottoiler/ kedjesmörjning

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Håller på med en gammal buske Suzuki GSF600
Sitter någon form av kedjesmörjning monterat.
Används sådant idag? Tänker nog ta bort den.

Klart överflödigt med dagens o-ringskedjor, i min mening. Det kan vara bra att olja på lite ibland för att hålla ytrosten borta om man kör i blött väglag, och speciellt om man kör på saltade vägar på vintern. Men ett konstant droppande behövs då rakt inte.

Jodå, Scottoiler finns kvar med ganska nya modeller. Har haft o funkar utmärkt - framförallt höll det kedjan smord utan att samla vägsmuts samt att bakfälgen höll sig ren. Oljemängden går att justera till "lagom" mängd.

Klart överflödigt med dagens o-ringskedjor, i min mening. Det kan vara bra att olja på lite ibland för att hålla ytrosten borta om man kör i blött väglag, och speciellt om man kör på saltade vägar på vintern. Men ett konstant droppande behövs då rakt inte.
Enligt min mening också. Med all respekt för Surtees. 😁

Det är för Engelsmän som gillar att köra i salt på vintern. Man ser resultatet på övriga delar rätt ofta om man handlar från deras mc-demonteringar.

Enligt min mening också. Med all respekt för Surtees. 😁

Det är för Engelsmän som gillar att köra i salt på vintern. Man ser resultatet på övriga delar rätt ofta om man handlar från deras mc-demonteringar.
Måste ändå kommentera. O-ringskedja håller kvar fettet invändigt, men rullarna behöver smörjas i anligget mellan rulle och kugg. Teoretiskt skall rullen inte glida mot kuggbotten, men i praktiken blir det glidning. Det är den glidningen som till stor del orsakar slitaget på drevet.
Sedan kan man diskutera om en torr o ren kedja eller en geggig kedja full med grus sliter mest, men om man kan välja mellan att smörja med en droppe då och då under körning (på drevet - centrifugalkraften fördelar ut smörjmedlet) eller att gå på med spraykladd varannan körning så vinner Scottoilern både på precision, förbrukning av smörjmedel och renlighet.

Med det sagt använder jag inte Scottoiler idag eftersom körningarna är kortare och jag kan inte heller motivera kostnad eller mecket att montera på hojarna. Istället penslar jag varje rulle efter varannan var tredje körning. Hade jag kört långtouring som förr hade jag nog monterat en.

Man kan också smörja kedjan…..aldrig.
Det funkar tycker jag.
Tänker att hur man nyttjar hojen (vilken miljö) har en del i helheten.

Jag hade en liknande manick på en hoj ett tag ( https://tutorochainoiler.com). Rätt dyr pryl för vad den gör och tyckte mest att det blev massa onödigt mycket kladd på kedja och drev och runt om. Plus en sak till att hålla koll på och justera för att ge rätt mängd (olja har ju som bekant olika viskositet och därmed flödeshastighet beroende på temperatur).

*/ ?>
Back