Bilrelaterade diskussioner

Ifall Biltemalänken försvinner kan vi skriva här att det är XZN.
På engelska produkter finns det en snarlik med annan vinkel på hörnen.
Ja, jag hittade lite andra i hyllan på Biltema, precis som du skriver heter de XZN. Hittade aldrig det när jag googlade på "14 tagg Torx". Kan tillägga att just den skruven har storlek M10. Lite förvillande när man själv tänker gänga när man ser det.

Ja, jag hittade lite andra i hyllan på Biltema, precis som du skriver heter de XZN. Hittade aldrig det när jag googlade på "14 tagg Torx". Kan tillägga att just den skruven har storlek M10. Lite förvillande när man själv tänker gänga när man ser det.
Kanske för att den är 12-kantig och inte 14? Det är tre kvadrater med gemensamt centrum.

Kanske för att den är 12-kantig och inte 14? Det är tre kvadrater med gemensamt centrum.
Haha, jag har ju inte dubbelkollat :kramaFörsökte räkna på min lilla bild och kom fram till 7, halvvägs. Alltså 14. Men 12 känns ju mer logiskt då det är dubbelt mot Torx.

Vet inte. Dottern behöver en sjusits, så vi var och köpte en gammal Sharan från 2003 igår. Har lite fix att göra på den. Sedan kan ungarna klättra hur de vill, den är inte värd några pengar.
Jag får rysningar... :3freak :hihi Jag kikade en del på dessa när det begav sig, men det blev en mindre Touran istället som väl inte är helt perfekt, men som ändå var byggd som bilar på denna sidan 1980-talet. Amerikansk design (Ford Galaxy) och kvalitet, men de är ju rymliga och snorbilliga idag om man hittar en som inte rostat bort (jag kan ge dig en lista på saker att kolla upp, om det inte visat sig) :krama Kör så det ryker!! :yoparty

Med fyra barn så börjar man skissa på en ännu större bil. Har aldrig ägt en bil längre än 4,8 meter men kört bland annat Sprinter, dock aldrig som vardagsbil. Ser på bilar på 5 - 5,3 meter. Ni som levt med skåpbilar på 5,3 meter, hur är det att hitta parkeringar? Kan man parkera i vanliga parkeringshus och fortfarande kunna ta sig ut om någon parkerar på raden bakom?

Med fyra barn så börjar man skissa på en ännu större bil. Har aldrig ägt en bil längre än 4,8 meter men kört bland annat Sprinter, dock aldrig som vardagsbil. Ser på bilar på 5 - 5,3 meter. Ni som levt med skåpbilar på 5,3 meter, hur är det att hitta parkeringar? Kan man parkera i vanliga parkeringshus och fortfarande kunna ta sig ut om någon parkerar på raden bakom?
Japp.

Skåp är ofta fyrkantiga med bra speglar, och relativt mycket styrutslag, = relativt lätt att få plats med per storlek.

Men det riktiga styrkedraget är att ha en skabbig jävel med mycket repor färdiga.

Man vänjer sig fort med storleken på en bil, och hantverkare kör ju dagligdax med stora skåp i stan och hittar parkeringar.

Med det sagt kan jag tycka att det är synd att vi inte får hit dom riktigt utrymmes-effektiva bilarna från Asien, det finns ju 7-8 sitsiga Kei-cars i japan, och en massa elbilar i Kina med massor av sittplatser.

Det är väl våran jävla besatthet med Euro NCAP som stoppar dom.

Man vänjer sig fort med storleken på en bil, och hantverkare kör ju dagligdax med stora skåp i stan och hittar parkeringar.

Med det sagt kan jag tycka att det är synd att vi inte får hit dom riktigt utrymmes-effektiva bilarna från Asien, det finns ju 7-8 sitsiga Kei-cars i japan, och en massa elbilar i Kina med massor av sittplatser.

Vet att man kan hitta parkeringar då jag i tidigare jobb kört Sprinter, men hade varit trevlig att höra mer från någon med daglig erfarenhet att parkera i stan/parkeringshus. Om det är ett stort irritationsmoment att hitta parkering eller om de 30-50 cm + inte spelar så stor roll som man kan tänka. Ska provköra men hade varit trevligt att höra med folk som har erfarenhet av långa bilar (ca 530 cm) över längre tid då man lätt låter sig övertalas i stundens hetta.

Vet att man kan hitta parkeringar då jag i tidigare jobb kört Sprinter, men hade varit trevlig att höra mer från någon med daglig erfarenhet att parkera i stan/parkeringshus. Om det är ett stort irritationsmoment att hitta parkering eller om de 30-50 cm + inte spelar så stor roll som man kan tänka. Ska provköra men hade varit trevligt att höra med folk som har erfarenhet av långa bilar (ca 530 cm) över längre tid då man lätt låter sig övertalas i stundens hetta.

Ja, Euro NCAP har helt klart fått för mycket vikt. Något som leder till bilar med onödigt komplicerade system som ingen vill äga efter garantitiden.

Med 3 barn och 3 relativt stora hundar så blev det en Chevrolet Astro där man kunde sprida ut barnen vid längre resor för att undvika slagsmål.
En fantastisk bil som plötsligt föll i sina beståndsdelar. Från 100% till vrak på nolltid.
Alternativet var en VW Multivan men den var ju inte lika frän.
Idag skulle det absolut bli en Multivan.

Med 3 barn och 3 relativt stora hundar så blev det en Chevrolet Astro där man kunde sprida ut barnen vid längre resor för att undvika slagsmål.
En fantastisk bil som plötsligt föll i sina beståndsdelar. Från 100% till vrak på nolltid.

Ahh, Astro, den ser man inte ofta längre, dom sista 2005 modellerna hade väl gett upp totalt där vid 2015.
Vi hade en i en by här utanför som gillade dom, sist jag åkte förbi hade han pallat upp 4 vrak på gården och en stod på hjulen.

Vi hade i familjen 2 st Chevrolet Trans Sport, dom var bra men såldes innan dom uppnått någon ålder/miltal.

Nu gillar ju inte ens amerikaner trans-sport längre

Jag har läst att 98 procent av alla Astro är kvar ute på vägarna. Resterande 2 procent har kommit fram. 🫣🤣

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...