Kompressor som läcker från tömningsventilen

• Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date
På min före detta kompressor (jättegammal, och donerad till en fd kollega, men funkar fortfarande) så svetsade jag dit en mutter med vanlig M-gänga.
En bult med kopparbricka fick agera "ventil".
Man öppnar ju bara den där några gånger per år, och behöver ju inte göra det med trycksatt kärl.

Så ett alternativ är ju att såga av den jäms med kärlet, och eventuellt fräsa bort resterna med en roterande fil.
Sedan svetsa dit en mutter.
Billigt och roligt nyårspyssel.
Och glöm inte garage-whiskeyn!

• Gilla
Reaktioner: RN
Sitter som berget. Försökt med rostlösare nu om det har ärgat ihop på något sätt
Nån som har loctitat den...
Prova att värma och sen dra loss, annars är det ju bara att borra och rensa gängorna efteråt.
Misslyckas du så kan du dumpa en garagewhisky och kompressorn i Sigtuna så fixas den. :hej

• Gilla
Ok nu har jag tagit tag i saken och ska byta skiten tänkte jag. Den sitter något grymjävulskt och jag har runddragit fanskapet.
Vad hittar man på? Det är en mässingsgrunka så den har tagit duktigt med stryk. Vad skulle det kosta om man lämnade ifrån sig detta till någon verkstad av något slag?

Värme och man behöver inte värma så mycket för att det ska släppa. Dock är gasolbrännare eller ännu heller gassvets att rekommendera. Fördelen är att det är mässing och troligen 1/2" rörgänga, annat är det att gänga isär 3" galvrör som suttit i 50 år.

Värm snabbt på muffen (delen i kompressor) så expnaderar den lite samt att gängtätningen släpper sen är det bara ta en lagom stor rörtång och dra loss avtappningen. Finns nog risk att man använt typ Locktite gängtätning fast det ser nästan ut att vara linolja på bilden.

Köp sen en kulventil i lämplig storlek vilket väl finns lite över allt tex biltema https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/ventiler-vvs/minikulventiler-vvs/

• Gilla
Nån som har loctitat den...
Prova att värma och sen dra loss, annars är det ju bara att borra och rensa gängorna efteråt.
Misslyckas du så kan du dumpa en garagewhisky och kompressorn i Sigtuna så fixas den. :hej
Kanske tar dig på orden här :D

Skulle det funka med en svinpitt på sånt här?
(jag har tagit ut den en gång för att mäta men jag vet inte var jag skrev dimensionen så jag skulle gör det ordentligt denna gång)

(jag har tagit ut den en gång för att mäta men jag vet inte var jag skrev dimensionen så jag skulle gör det ordentligt denna gång)
Hmmmmm?

Svinpitt, NEJ, den går bara av om skruven sitter hårt.
Svåra skruv brukar jag borra upp så mycket som möjligt och sen slå in det som är kvar mot hålet så att gängorna på skruven lossnar från "muttern/hylsan".

Seger!
Så, 16mm, är det en vanligt dimension?
b7f2c763a13f8a226f98963a0d3dd7eb.jpg

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Seger!
Så, 16mm, är det en vanligt dimension?
b7f2c763a13f8a226f98963a0d3dd7eb.jpg

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk
Liten bild och skärm med svaga ögon så ser gängorna ut som tändstiftspassning, testa med att gänga in ett tändstift av lämplig storlek.
Man kan ju använda tändstift som oljeplugg oxå (när gängorna passar naturligtvis).

Troligtvis 3/8 rörgänga, om jag nu minns rätt så är den nånstans 16.7-17 mm i ytterdiameter. Dessa gängor är angivna i invändigt mått på röret inte yttermått på själva gängan.

Sen finns det ju två varianter av rörgängan en konisk som om jag nu minns rätt kallas den nu R10 eller den äldre benämningen 3/8 BSPT, den andra gängan är parallell och kallas nu G10 eller 3/8 BSPT. Men ta detta med en nypa salt för jag kan minnas fel.

Nu har jag inte millimeter måttet i huvudet. Men tycker det ser ut som 3/8 eller R10 som man säger. Ta med den gamla när du köper en ny så är det lätt att jämföra. R10 är den vanligaste gängan på klämringskopplingar för 12mm kopparrör. Så du kan köpa en kulventil/ballofix och montera

Glömde ju skriva att i detta fallet spelar det ingen roll vilken 3/8 gänga du har på kulventilen om du har G10 eller R10. Ja skulle ta en kulventil eller ballofix istället för en sån där dränering som man måste skruva upp för att dränera tanken.

hur fan kan 3/8" vara 16mm? 12.7mm är ju 4/8"

Fullständigt logiskt😉 Eller kanske lite ologiskt🤔

Man anger mått på röret invändigt, sen gängar man röret utvändigt och vips så är 3/8" ca 16 mm på gängan utvändigt.

Tror detta är nåt gammalt engelskt påfund och då är det nog fullständigt logiskt 🤣

• Wow
1767297132130.png
Mycket intressant ämne - lär dig följande tabeller utantill så kan du imponera på dina vänner

Jag tänker inte röra vid det ämnet, då rör jag bara till det.

Ok, vågar man sätta vilken kulventil som helst eller är det något man behöver tänka på. 10 bar är ju inte överjävligt högt tryck men jag vågar inte hävda att jag är expert på kulventiler (heller :D

*/ ?>
Back