Kompressor som läcker från tömningsventilen

• Thread starter Thread starter RN
  • Start date Start date
Ok, vågar man sätta vilken kulventil som helst eller är det något man behöver tänka på. 10 bar är ju inte överjävligt högt tryck men jag vågar inte hävda att jag är expert på kulventiler (heller :D

Egentligen så beror det på vilken säkerhetsventil du har vilken kulventil du får montera. Kolla om du kan se om säkehetsventilen är märkt eller stämplad med nåt tryck. Är säkerhetsventilen på under 10 bar så kan du använda ex biltemas 3/8 kulventil som är PN10 sen lär nog kulventilen tåla rejält mer men det är ju onödigt att chansa. Minns jag rätt brukar VVS grejer vara PN10 så kolla efter vilken tryckklass PN ventilen du tänker använda.

Kan ju nämna att PN tyckklassingen också är en röra som påverkar dimmensioner på tex en fläns i PN6 och PN16 i samman dimension DN har inte samma mått och hålbild. Men detta slipper du ju bry dig om.

Har testat använda ballofix med fettspruta vid injecering av epoxy på mitt förra jobb och en fettsprutan bygger nog upp ett hyfsat tryck. Dock är det ju lite skillnad i farligheten på en fettspruta med lågt flöde mot en trycktank om nåt går galet.

Last edited:
Det funkar med vilken som, använder själv kulventiler från både biltema & jula i mitt tryckluftsystem, jag har handlad där jag råkat vara närmast för tillfället. Bara köör!
Å glöm inte gängtejp.

*/ ?>
Back