Läckande flottörsäte

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Två gamla förgasare som legat i 14 år läckte lite överallt när de rengjorts och monterats. Köpte dyrt Japansk renoveringskit ( kostade mer än nya kina förgasare😀)

Nu läcker bara den ena, droppar i överrinningsslangen i botten av förgasarkoppen.

Jag tror Two stroke rider skrev om detta tidigare i år, nåt med ett litet vass borr och göra ny tätningsyta men hittar inte inlägget. Han eller någon annan med koll får gärna tipsa om hur jag kan få bort droppet.

Bifogat

• IMG_4149.jpeg
    IMG_4149.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 25
Ej ställbar flottörhöjd🥺

Man bryter väl bara metalltungan som nålventilen ligger i till man får rätt höjd. Om du broschar ut sätet till nålventilen lär du nog behöva kolla och ev justera flottörhöjden för den lär ju ändras något då.

Känner också igen att jag läst om att borra i sätet för att få en ny tätningsyta. Om du håller förgasaren upp och ner och blåser i anslutningen till bränsleslangen är den tät då?

Man bryter väl bara metalltungan som nålventilen ligger i till man får rätt höjd. Om du broschar ut sätet till nålventilen lär du nog behöva kolla och ev justera flottörhöjden för den lär ju ändras något då.

Känner också igen att jag läst om att borra i sätet för att få en ny tätningsyta. Om du håller förgasaren upp och ner och blåser i anslutningen till bränsleslangen är den tät då?
Fast flottörhöjd och ingen ställbar tunga tyvärr. Det tätar om jag matar med soppa och försiktigt lyfter upp flottören, men svårt att veta hur svagt trycket är när bensinen lyfter flottören ist för mitt finger. Svagare tydligen

Med tryckluft i anslutningen och förgasaren upp och ner lyfter väl nål och flottör oavsett?

Man kan ju typ se problemet😁 Men hur försöka göra det rätt och tätt

Bifogat

• IMG_4160.png
    IMG_4160.png
    2.9 MB · Visningar: 12
Man kan ju typ se problemet😁 Men hur försöka göra det rätt och tätt
Hur ser motgående tätning ut?
Som @steffe säger så kan den vara utbytbar, annars kanske det skulle funka med en bit stång med rätt diameter och slipa med ventilslippasta?? Går alltid att prova.....

Jag tycker sätet ser lite skadar ut? Det borde gå att putsa till beroende på vilka verktyg man råkar ha hemma.
Annars skulle jag gissa att braigasen har nya säten att sälja.

Var är ditt gamla inlägg med mer ingående tips då😃

Ingen aning det måste vara väldigt gammalt för jag kan inte minnas vad du menar. Jag har svarvat nya säten vid nåt tillfälle när jag ville ha lite specialdesignat. Annars minns jag inte vad jag sagt.

Med det jag ser på bilden skulle jag sätta en pinnfräs i borrmaskinen och köra ner en sekund i hålet så att ytan blir plan, eventuellt behöver man inte ens maskinen utan kanske räcker det att snurra pinnfräsen med fingrarna för att snygga till bottenytan. Blir det skägg i hålet så rensa med en borr.

Har man ingen pinnfräs på hyllan eller kompis med tillgång så är det nog billigast enklast och snabbast att beställa ett nytt säte.

Tag det största borret som ryms i hålet och borra åt "fel" håll, samtidigt som du trycker ganska hårt.

*/ ?>
Back