Köptips? Enda kravet är att det är en snygg hoj

Skall kompletteras med en till hoj 2026. Idag har jag en KTM 1290 GT samt en 701 Enduro. 701:an är ju användningsområdet ganska självklart på och KTM känns nästan overkill att sitta och pendla fram och tillbaka till jobbet. Tänker att KTM:en skall få bli helghoj/bushoj/semesterhoj.

Saknas alltså en pendlarhoj! Det enda kravet jag har är att den ska vara snygg och pålitlig med karaktär. Snygg är ju upp till betraktarens ögon men idag tänker jag typ. En posörhoj mao.

* Royal Enfield 650 GT ( Kvalitet?)
* Kawasaki 900 RS (karaktär?)
* Triumph Thruxton
* Ducati Monster 1200

Budget 0-150 tkr, men ju billigare desto bättre.

Ös på med förslag
Snygg, pålitlig och som komplement till dina andra hojar... Z900rs helt klart mitt val av dina alternativ.
Dessutom bra prestanda och skönt ljud ur den klassiska radfyran.

Var inte enda kravet att det skulle vara snyggt??

Cagiva Mito

08a103afb7b73a93eb2c674ee7883d12.jpg

Ducati 996

2429c934a6edf1605ea4221946c1ff11.jpg

MV F4

6dcb4cfb273639bb61dda6f435fffbbb.jpg
Enkelsving :hjarta :hjarta

Jag har inget bra råd men kan konstatera att det jag pendlat med 6 mil enkel resa, i mitt tycke, inte bara är vacker att se på.
Den låter även gott, är väldigt trevlig att köra, har en kåpa som skyddar mot fartvind och har tillräckligt med kraft att döda rådjur.

Vad blev det för ET här då

I den listan vinner 900 RS med hästlängder vad gäller utseendet. Kvalitets-mässigt är den troligen minst lika bra som vilken som helst av de andra.
Den är väl troligen bäst, lite tveksam till radfyra men skulle kanske passa bra då jag åker enstånka och twin. Det jag dock stör mig på Kawan är dock utseendet, för mig är den inte 100 utan bara 80. Ducati 916 är 100 och Royal Enfield 100, så jag tycker nog egentligen att en retro sporthoj är 100:)

Den är väl troligen bäst, lite tveksam till radfyra men skulle kanske passa bra då jag åker enstånka och twin. Det jag dock stör mig på Kawan är dock utseendet, för mig är den inte 100 utan bara 80. Ducati 916 är 100 och Royal Enfield 100, så jag tycker nog egentligen att en retro sporthoj är 100:)

Ska det prompt vara en nakenhoj så slår jag ett slag för någon klassisk Japan med lite uppgraderingar. Tex CB1000. Köp ett objekt och starta en byggtråd över vintern!

4c02cad21b3997fed0c59dcd517fef97.jpg

Ducatis V2 fighter är en annan litermaskin som är otroligt rolig att köra. Pendlade själv med en sådan när den kom ut. Dock går det inte att hålla båda hjulen i backen några längre sträckor…

6153367dcd6536006c9b4dfcd6675531.jpg

Last edited:
Jag har inget bra råd men kan konstatera att det jag pendlat med 6 mil enkel resa, i mitt tycke, inte bara är vacker att se på.
Den låter även gott, är väldigt trevlig att köra, har en kåpa som skyddar mot fartvind och har tillräckligt med kraft att döda rådjur.

Är det din lokala dragstripp?? :-)

Ska det prompt vara en nakenhoj så slår jag ett slag för någon klassisk Japan med lite uppgraderingar. Tex CB1000. Köp ett objekt och starta en byggtrend över vintern!

4c02cad21b3997fed0c59dcd517fef97.jpg

Ducatis V2 fighter är en annan litermaskin som är otroligt rolig att köra. Pendlade själv med en sådan när den kom ut. Dock går det inte att hålla båda hjulen i backen några längre sträckor…

6153367dcd6536006c9b4dfcd6675531.jpg
Bra där, gamla streetfightern har jag totalt glömt bort, lite av en drömhoj den också.

Man kan ju alltid köpa en nakenhoj och köpa till en snygg toppkåpa sedan...
<-------------------------------------------

Enda kravet är "snyggt" = valfri MV.
Superveloce troligen.

"Pålitligt" vettetusan, läderremmen över tanken lär inte bli vacker av mycket regn åtminstone.
Utöver läderrem så faller det nog på försäkringen. Galet läcker hoj är det iaf.

Jag tänker att du behöver något som skiljer sig från dina andra hojar. Om du ska behålla KTM:en som bus/helghoj så ska det kännas som ett speciellt tillfälle när du slänger över benet.
Men man bör också ta i beaktande hur mycket krompolerande det kan bli av att pendla på en ren retrohoj. Alltså röstar jag på Triumph Speed Twin, Z900RS eller kanske rent av en Harley Nightster!
900 RS och Speed twin är kandidater absolut! Men väntar 20 år med HD även om den är läcker.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back