Köptips? Enda kravet är att det är en snygg hoj

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Skall kompletteras med en till hoj 2026. Idag har jag en KTM 1290 GT samt en 701 Enduro. 701:an är ju användningsområdet ganska självklart på och KTM känns nästan overkill att sitta och pendla fram och tillbaka till jobbet. Tänker att KTM:en skall få bli helghoj/bushoj/semesterhoj.

Saknas alltså en pendlarhoj! Det enda kravet jag har är att den ska vara snygg och pålitlig med karaktär. Snygg är ju upp till betraktarens ögon men idag tänker jag typ. En posörhoj mao.

* Royal Enfield 650 GT ( Kvalitet?)
* Kawasaki 900 RS (karaktär?)
* Triumph Thruxton
* Ducati Monster 1200

Budget 0-150 tkr, men ju billigare desto bättre.

Ös på med förslag

Ingen av dem är pendlarhojar, som jag ser det.
Samtliga är snygga, som jag ser det.

Nakna. Inget väderskydd som skyddar det allra minsta från väta och kyla. Ingen lastkapacitet för att ta med t ex pc, extrakläder eller annat man kan behöva ha med sig.

Ska du ha en kul och snygg hoj? Köp den du gillar bäst av dessa! (y)

Ska du pendla? Köp en scooter modell större. Då får du både visst lastutrymme och visst väderskydd.

Eller köp något annat praktiskt med massa kåpor och rediga sidväskor (möjligen toppbox, men toppbox är fult, det vet minsta barn :)). Något begagnat som inte är ömtåligt, som tål tveksam skötsel (köra i ur och skur, parkera utomhus ...osv). - Kardan?

Så tycker i vart fall jag som kortpendlat ganska många år. Och som kört Thruxton både i fjällen i snöblandat regn (det var kallt!) och i svenskt försommarkallt pisseregn (det var kallt!).

Sorry om det svar fel svar... :) :)

Last edited:
Jag köpte också pendlarhoj i fjol.
Jag testade en del i mina ögon snygga i segmentet med lite mindre motor/hästar.
Jag kom fram till att under 70hk så torkar jag ihop hur snygg hojen än är. 😟
Det blev en Duke 690 med 70+ hk och även om nakenhoj var helt rätt som komplement så önskar jag att den hade 25-30 hästar till...🫣

Så prova motorsvagare alternativ innan du köper (ganska säker på att du tänker så men ändå).

Nakenhoj: MT-09, Duke 990, Hornet 1000.
En mindre väderskyddad pendlarhoj behövde inte jag då jag kör SA'n i dåligt väder, så där har jag svårt att råda.

Är inte lite av grejen med hoj att det ska vara obekvämt och jävligt?
Man vill ju inte att folk ska titta på en och tänka att ”guuud va han ser bekväm ut asså”, utan småkillar ska vinka i beundran samtidigt som deras småskrämda lattemorsor ska lämnas med blandade känslor och tveksamhet över sitt egna val till livspartner.

När man kliver in på kontoret och Bengt storögt frågar ”körde du sporthoj hit i detta vädret din jävla galning?!?”, ja, det är då man vunnit i livet.

Själv mår jag lite dåligt över att min hoj har handtagsvärmare, även om den i övrigt är precis så opraktisk och obekväm som tillverkare kunnat designa i jakt på snabbare 0-100 tider.

Väl mött.

Jag har pendlat på Bonneville T120 under många år utan några problem, underbar maskin och ett par mindre sidoväskor löser förvaringen.

Moto Guzzi V9 alternativt V7 är också snygga alternativ man borde kunna hitta till vettiga priser nu när importören byts ut.

RE 650 är det tydligen flera som haft problem med rost, men det är andrahands information.

Kan även slänga in ett wildcard med Kawasaki W800.

Lycka till i vinterjakten!

Många bra tankar här. Jo är enig att det ska vara lite jävligt att köra hoj. Har nog aldrig valt varken bil eller hoj för att det ska vara praktiskt men det ska vara roligt. Misstag var dock när jag köpte en 30 år gammal Jawa moppe när staten lånat mitt körkort, pendlande 6 mil om dagen i 2 månader, gick inte en dag utan att nåt strulade.

Pendlar minst 6 mil om dagen, men kan bli upp mot 15 över hela storstockholm

Praktiskt skiter jag i men det får gärna vara pålitligt.

Enda kravet är "snyggt" = valfri MV.
Superveloce troligen.

"Pålitligt" vettetusan, läderremmen över tanken lär inte bli vacker av mycket regn åtminstone.

Många bra tankar här. Jo är enig att det ska vara lite jävligt att köra hoj. Har nog aldrig valt varken bil eller hoj för att det ska vara praktiskt men det ska vara roligt. Misstag var dock när jag köpte en 30 år gammal Jawa moppe när staten lånat mitt körkort, pendlande 6 mil om dagen i 2 månader, gick inte en dag utan att nåt strulade.

Pendlar minst 6 mil om dagen, men kan bli upp mot 15 över hela storstockholm

Praktiskt skiter jag i men det får gärna vara pålitligt.
Då kan du köpa en halvgammal Bonneville 900 (790/865 cc) med sidoväskor och handtagsvärme. Sköter man service och underhåll så rullar de långt över 10 000 mil utan några egentliga problem. Inte snabbast i stan, men trivsam karaktär.

Fast du var mer inne på en Thruxton? I princip samma teknik (små skillnader) men lite "vassare" körställning (sämre i stadstrafik att köra framåtlutad) och några hästar mer. Fast Bonneville är bekvämare och en bättre pendlare.

Min Thruxton närmar sig 8 000 mil och jag tänkte i första hand ha kvar den till 10 000 mil. Efter det är den nog osäljbar... så då får jag köra några tusen mil till innan det är dags för mc-museum. :)

- Kawasaki 900 som du skriver om är säkert minst lika pålitlig, får man tro. Japansk ju....
- RE 650. Gillar! Att den bara har 48 hästar är inget jätteproblem. Det är en fin motor med god kraft för att vara en A2:a. Men hur är det med serviceintervall? Har hört att RE har korta sådana. Vet inte om det gäller 650:n. Kolla det!
- Monter är alltid Monster... Läcker! Pålitlighet? Vet inte. Förr var Duccarna dyra att serva. Hur är det nu?

Är ju lite svag för café stuket, känns som Thruxton och RE 650 ligger närmast just nu iaf. Som sagt, det ska vara lite jävligt att åka hoj😉 service intervaller på RE ska kollas!

Jag tänker att du behöver något som skiljer sig från dina andra hojar. Om du ska behålla KTM:en som bus/helghoj så ska det kännas som ett speciellt tillfälle när du slänger över benet.
Men man bör också ta i beaktande hur mycket krompolerande det kan bli av att pendla på en ren retrohoj. Alltså röstar jag på Triumph Speed Twin, Z900RS eller kanske rent av en Harley Nightster!

Om en del av din pendling är i stadstrafik så ska du hålla dig från Ducati.
Trista under 3k rpm och rätt tung koppling.
På vägen är den ju det självklara valet.
Men en Streetfighter 848 är fränare än Monster.
Partisk, vem? Jag?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back