Bygga egen hastighetsmätargivare till digitalmätare och givare till oljetemplampa

Den borde väl hålla, om allt sitter ihop som det ska, och spolen inte sitter löst av någon anledning? Men visar den samma sak, om det är ett varv tråd mindre? :va

Jag får väl hoppas den håller, ett varv i denna ända verkar inte göra nån större skillnad. Vid full tank sak givaren ligga inom 1-5 ohm så det varvet sol jag tagit bort spelar ingen roll då jag är nere på under 2 ohm. Testade koppla in mätaren med givaren lös och den stämmer hyfsat bra, denna mätare har bara fem pluttar som visar nivån och dessa pluttar verkar följa givaren ganska bra. Har dock mailat Spinning Wheel och frågat om han har nån givare så kostar den inte för mycket skulle det nog vara värt att ha en på reserv.

Nästa fundering är templampan, i pappret som följer med mätaren står det resistance grund så jag trodde först att den också hade en tempmätare men den verkar bara ha en varningslampa. Detta ställer till det för lampan verkar lysa oavsett om den är inkopplad. På nåt vis så skulle man få till en koppling som ger kontakt med jord men bara om givaren är på 20 ohm eller lägre vilket den ska vara vid en temp på ca 120 grader. Tycker att detta borde gå att få till på nåt vis med hjälp av nån transistorkoppling till givaren eller nån annan elektrisk grej dock vet jag inte riktigt hur eller vad man ska söka efter.
 
Jag får väl hoppas den håller, ett varv i denna ända verkar inte göra nån större skillnad. Vid full tank sak givaren ligga inom 1-5 ohm så det varvet sol jag tagit bort spelar ingen roll då jag är nere på under 2 ohm. Testade koppla in mätaren med givaren lös och den stämmer hyfsat bra, denna mätare har bara fem pluttar som visar nivån och dessa pluttar verkar följa givaren ganska bra. Har dock mailat Spinning Wheel och frågat om han har nån givare så kostar den inte för mycket skulle det nog vara värt att ha en på reserv.

Nästa fundering är templampan, i pappret som följer med mätaren står det resistance grund så jag trodde först att den också hade en tempmätare men den verkar bara ha en varningslampa. Detta ställer till det för lampan verkar lysa oavsett om den är inkopplad. På nåt vis så skulle man få till en koppling som ger kontakt med jord men bara om givaren är på 20 ohm eller lägre vilket den ska vara vid en temp på ca 120 grader. Tycker att detta borde gå att få till på nåt vis med hjälp av nån transistorkoppling till givaren eller nån annan elektrisk grej dock vet jag inte riktigt hur eller vad man ska söka efter.
Jag ser tre lösningar
1) Klixon, en pryl med "bimetallfjäder" som slår om vid övertemp. Jag hade velat se omslaget i området 90 till 100 C. För både Sprint RS och GSX1300R jobbar normalt i området 80 till 90 C, högre endast vid köbildning. Eller krypfart i stan av säkerhetskäl.
Undviker all körning i Gbg, inget KUL. Punkt.
Nackdel med Klixon som varnar vid hög temp är "hysteresis" dvs tillslag vid ex 100C frånslag först vid 80C, så det gäller hitta klixon med liten "hysteresis".
2) NTC motstånd, ett motstånd där motståndet sjunker med stigande temperatur.
Med på 1000Ohm vid 25C och 90,45 Ohm vid 100C skulle det behövas 4 st parallellkopplade för <20Ohm vid 100C
Hake är om dom tål strömmen när Instrumentet lampen slår till för hög temp !
men strömmen borde du kunna mäta med en amperemeter mellan "TempUtgången" och "Jord"=Minus på ett 12V batteri.
1765571140831.png
3) Ytterligare en möjlighet är ett Temperarturstyrt Relä.
Exempel:
Om just det reläet duger ? Ska monteras skyddat och vibrationsdämpat......
 
Last edited:
Jag ser tre lösningar
1) Klixon, en pryl med "bimetallfjäder" som slår om vid övertemp. Jag hade velat se omslaget i området 90 till 100 C. För både Sprint RS och GSX1300R jobbar normalt i området 80 till 90 C, högre endast vid köbildning. Eller krypfart i stan av säkerhetskäl.
Undviker all körning i Gbg, inget KUL. Punkt.
Nackdel med Klixon som varnar vid hög temp är "hysteresis" dvs tillslag vid ex 100C frånslag först vid 80C, så det gäller hitta klixon med liten "hysteresis".
2) NTC motstånd, ett motstånd där motståndet sjunker med stigande temperatur.
Med på 1000Ohm vid 25C och 90,45 Ohm vid 100C skulle det behövas 4 st parallellkopplade för <20Ohm vid 100C
Hake är om dom tål strömmen när Instrumentet lampen slår till för hög temp !
men strömmen borde du kunna mäta med en amperemeter mellan "TempUtgången" och "Jord"=Minus på ett 12V batteri.
View attachment 523726
3) Ytterligare en möjlighet är ett Temperarturstyrt Relä.
Exempel:
Om just det reläet duger ? Ska monteras skyddat och vibrationsdämpat......

Talade med en kompis och han trodde att en OP förstärkare kopplad som comparator kan funka. Dock har jag ingen koll på detta men fattar jag tätt är typ två spänningsdelare och när den enas spänning blir högre eller lägre öppnar OP förstärkaren. Får ta och googla och kolla mer hur detta funkar. Jag skulle ju på nåt vis velat få kontakt till jord vid runt 20 Ohm eller lägre.

Testade med ett motstånd (en pot) i serie men det funkar dåligt man behöver ha runt 20K för att dioden inte ska tändas och då gör ju inte 100-150 Ohm nån skillnad.

Dock vete sjutton om man inte skulle ha en separatoljetempmätare istället, Kevin Schwantz GSX hade ju bara varvräkare och oljetempmätare. Sen tror jag inte rent krasst att man klarar sig utan oljetempmätare för min körning, är väl mer att det vore kul att ha det när det ändå finns en givare för det.

 
Talade med en kompis och han trodde att en OP förstärkare kopplad som comparator kan funka. Dock har jag ingen koll på detta men fattar jag tätt är typ två spänningsdelare och när den enas spänning blir högre eller lägre öppnar OP förstärkaren. Får ta och googla och kolla mer hur detta funkar. Jag skulle ju på nåt vis velat få kontakt till jord vid runt 20 Ohm eller lägre.

Testade med ett motstånd (en pot) i serie men det funkar dåligt man behöver ha runt 20K för att dioden inte ska tändas och då gör ju inte 100-150 Ohm nån skillnad.


Dock vete sjutton om man inte skulle ha en separatoljetempmätare istället, Kevin Schwantz GSX hade ju bara varvräkare och oljetempmätare. Sen tror jag inte rent krasst att man klarar sig utan oljetempmätare för min körning, är väl mer att det vore kul att ha det när det ändå finns en givare för det.

Smart jobbat ! :tummenupp
Då verkar det ju som snacket om 20 Ohm är feltryck, det ska vara mindre än 20kOhm för templampan ska tändas. Effekten i motståndet blir max 14,5x14,5/20000=0,01W. Då borde det gå med ett större NTC-motstånd, större = 100 kOhm.
Eller flera !
https://se.rs-online.com/web/p/thermistor-ics/6841232
10 st för 9,57 + moms + frakt. Du har bra lödgrejor och bra syn !? 0,8 mm x 0,8 mm x1,6 mm / st
Om det stämmer att dom minskar med 4,52%/K
så blir 100000 Ohm vid 25C
till 3115 Ohm vid 100C och 426 Ohm vid 120C !!!!
Orealistiskt som jag ser det nu 16:51 med NCR motstånd. Ja man kan ju löda ihop 10 st för 4260 Ohm och komplettera med ca 15 kOhm från Potentiometer .......

Du skulle behöva 7 st seriekopplade för ca 20000Ohm vid 100C
men jag hade valt 3 st seriekopplade (ihoplödda) i serie med en 20K potentiometer.
Då blir det med 0 Ohm på potentiometern ca 83C när dioden tänds och med 20kOhm
ja då tänds den aldrig, dvs du kan ställa tillslaget så högt du vill.
Och minsta möjliga fixande

16:26 OVAN är Fel. Hojen är ju Luft Oljekyld (inte Vattenkyld) och Varningtemp 120C normalt.
 
Last edited:
Det slog mig när jag tänkte till (till slut) att GSX750ES är ju luft oljekyld och alltså är drifttemperaturer på kylvattnet i vattenkylda Sprint RS och GSX1300R helt ointressant.
Vilket innebär att det kanske är vid 120C oljetemp som det är läge tända varningsljuset.
Enklast blir då ett Klixon.
Ska du sätta den utanpå ett oljerör så kommer den ju vara svalare än oljan och då blir ett 110C eller 100C Klixon kanske ett bättre val för omslag vid 120C olja :va ? Exempel
 
Smart jobbat ! :tummenupp
Då verkar det ju som snacket om 20 Ohm är feltryck, det ska vara mindre än 20kOhm för templampan ska tändas. Effekten i motståndet blir max 14,5x14,5/20000=0,01W. Då borde det gå med ett större NTC-motstånd, större = 100 kOhm.
Eller flera !
https://se.rs-online.com/web/p/thermistor-ics/6841232
10 st för 9,57 + moms + frakt. Du har bra lödgrejor och bra syn !? 0,8 mm x 0,8 mm x1,6 mm / st
Om det stämmer att dom minskar med 4,52%/K
så blir 100000 Ohm vid 25C
till 3115 Ohm vid 100C och 426 Ohm vid 120C !!!!
Orealistiskt som jag ser det nu 16:51 med NCR motstånd. Ja man kan ju löda ihop 10 st för 4260 Ohm och komplettera med ca 15 kOhm från Potentiometer .......

Du skulle behöva 7 st seriekopplade för ca 20000Ohm vid 100C
men jag hade valt 3 st seriekopplade (ihoplödda) i serie med en 20K potentiometer.
Då blir det med 0 Ohm på potentiometern ca 83C när dioden tänds och med 20kOhm
ja då tänds den aldrig, dvs du kan ställa tillslaget så högt du vill.
Och minsta möjliga fixande

16:26 OVAN är Fel. Hojen är ju Luft Oljekyld (inte Vattenkyld) och Varningtemp 120C normalt.

Nja inget feltryck, är nog mer att jag är dålig på att förklara.

Förutsättningarna är följande, templampan i den nya mätaren behöver minst 20K Ohm till jord för att inte lysa vilket är testat fram med en 50K linjär pot men det gör inget om man har högre motstånd.

Oljetempgivaren som sitter på motorn till original oljetempmätaren ändrar resistans mellan ungefär 117-13 Ohm beroende på tempen, 117R är vid 60°C och 13R vid 150°C enligt boken. Vid 120°C så ska då givaren ha ett värde på ca 23R.

Problemet är alltså jag vill ha minst 20K till jord men helst högre om motstånd på kabeln till templampan då tempgivarens motstånd till jord är mer än 23 Ohm, vid lägre motstånd än 23 Ohm då oljetempen är över 120°C så vill jag helst ha 0 Ohm till jord så lampan lyser starkt.

Som sagt om givaren har +23R minst 20K till jord till lampans kabel, om givaren har -23R helst 0R till jord till lampans kabel.

Verkar finnas lite olika tempswitchar vilket kanske är det enklaste att lösa detta men då gäller det ju att hitta nån som passar i motorblocket, är NO med en switchtemp på 120°C.
 
Nja inget feltryck, är nog mer att jag är dålig på att förklara.

Förutsättningarna är följande, templampan i den nya mätaren behöver minst 20K Ohm till jord för att inte lysa vilket är testat fram med en 50K linjär pot men det gör inget om man har högre motstånd.

Oljetempgivaren som sitter på motorn till original oljetempmätaren ändrar resistans mellan ungefär 117-13 Ohm beroende på tempen, 117R är vid 60°C och 13R vid 150°C enligt boken. Vid 120°C så ska då givaren ha ett värde på ca 23R.

Problemet är alltså jag vill ha minst 20K till jord men helst högre om motstånd på kabeln till templampan då tempgivarens motstånd till jord är mer än 23 Ohm, vid lägre motstånd än 23 Ohm då oljetempen är över 120°C så vill jag helst ha 0 Ohm till jord så lampan lyser starkt.

Som sagt om givaren har +23R minst 20K till jord till lampans kabel, om givaren har -23R helst 0R till jord till lampans kabel.

Verkar finnas lite olika tempswitchar vilket kanske är det enklaste att lösa detta men då gäller det ju att hitta nån som passar i motorblocket, är NO med en switchtemp på 120°C.
För att hitta Klixon/Tempswitch som passar i motorblocket:
1) Hur ser tempgivaren ut ? Gärna foto.
2) Hur ser det ut där tempgivaren sitter ? Gärna foto.
3) Vilken gänga har tempgivaren ? Om den har gänga ?
För använda befintlig tempgivare (med ny kompletterande elektronik) hur mycket ström # går genom tempgivaren vi olika temperaturer när tempgivaren är ansluten till original instrument.
Eller med andra ord: Hur mycket ström tål tempgivaren utan att brinna upp ! :huvet
# Är det 0,0001A eller 0,001A eller 0,01A eller 0,1A ?
 
För att hitta Klixon/Tempswitch som passar i motorblocket:
1) Hur ser tempgivaren ut ? Gärna foto.
2) Hur ser det ut där tempgivaren sitter ? Gärna foto.
3) Vilken gänga har tempgivaren ? Om den har gänga ?
För använda befintlig tempgivare (med ny kompletterande elektronik) hur mycket ström # går genom tempgivaren vi olika temperaturer när tempgivaren är ansluten till original instrument.
Eller med andra ord: Hur mycket ström tål tempgivaren utan att brinna upp ! :huvet
# Är det 0,0001A eller 0,001A eller 0,01A eller 0,1A ?


Vi har varit på skytte I helgen och då var det en som snackade om Chatt GDP så jag testade att fråga den om detta och fick fram att man ska använda en LM393 och en mosfet och man skulle även använda motstånd för strömbegränsning till givaren om jag minns rätt. Första gången jag frågade fick jag riktigt bra tydliga svar men för att kunna spara var man tvungen att logga in och då försvann sökningen.

Ska kolla vad det är för givare, den sitter i alla fall gängad i blocket på ovansidan under förgasarna. Är väl tveksamt om man kan få reda på gängan utan att plocka loss den. Smartast och enklast är ju om man kan hitta en klixon som dotter vid 120°C, verkar ju finnas gott om såna givare med vid lägre temp till elfläktar i bilar.
 
Vi har varit på skytte I helgen och då var det en som snackade om Chatt GDP så jag testade att fråga den om detta och fick fram att man ska använda en LM393 och en mosfet och man skulle även använda motstånd för strömbegränsning till givaren om jag minns rätt. Första gången jag frågade fick jag riktigt bra tydliga svar men för att kunna spara var man tvungen att logga in och då försvann sökningen.

Ska kolla vad det är för givare, den sitter i alla fall gängad i blocket på ovansidan under förgasarna. Är väl tveksamt om man kan få reda på gängan utan att plocka loss den. Smartast och enklast är ju om man kan hitta en klixon som dotter vid 120°C, verkar ju finnas gott om såna givare med vid lägre temp till elfläktar i bilar.
Motstånd för strömbegränsning 4700 Ohm begränsar strömmen till ca 3 mA och vid 60C 117 Ohm spänning ca 0,35 Volt vid 120C 23 ohm spänning ca 0,069 Volt mätt till jord.
Spännande :)
Det ser ut som LM393 skulle kunna klara av jobbet. Men det gäller undvika spänningsfall.
Räcker väl med att jorda LM393 i egen jordning i motorblocket.
1765781975759.png
Och utgången borde klara att jorda "det nya instrumentet" mer är 20mA lär inte dioden dra tror jag.
1765782199766.png
 
Last edited:
Jag har aldrig använt AI tidigare men i detta fallet verkar den nog vara hyfsat bra och rätt, att fråga vilken gänga som oljetempgivaren på GSX750ES har misstänker jag starkt att den har fel, ännu värre då AI skulle visa var på blocket den sitter för där var det noll rätt på allt;)

Detta är vad jag fått fram från AI vid en ny sökning. Dock bli jag inte klok på hur man sparar en chatt men tog skärmdumpar på komponentlistan. Man kanske måste ha betalvarianten för att kunna spara en hel chatt?

file-Bwjtgx3Lda9Qn19HneQD2J.png
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top