Sverige idag..

Tycker det är mycket märkligt att bensinen kostar lika mycket över hela landet (+/- ören upp/ ner)
Men el....den är "nära" gratis i norr....medan syd finns i princip inget tak.

BS att den tillverkas i norr- det köper jag inte!!!
Ett äpple odlat i Kivik skulle då med den logik som verkar råda kosta 10ggr mer i norr....

Sanningen är: vi blir bara mer o mer rövknullade för var dag som går....
Revolution........är en lösning- hur att genomföra den får ngn smart jävel fundera på....
För ngn smart jävel har satt oss i denna situation- då kan motsatsen oxo komma fram!!!


(4.50 kr/ kWh just nu....vilket i realiteten motsvarar nästan 9 kr när alla momsar o skatter och annat är betalt!!!!)
Hej asfalt svarvare - refererar till din fråga, men vänder mig till flera på forumet (inkluderande mig själv)

Det är alltid kul att slänga in ett vedträ i brasan (eller varför inte lite bensin?).
Men i den södra o mellersta delen av landet svär vi över att el-kostnaderna är så j-la orättvist fördelade............ eller?
Men att norra delen av landet har högre uppvärmningskostnader större delen av året nämns sällan eller aldrig.
Kan det vara så att det är rättvist att de har lägre kwh-pris?
Kan det kanske vara bra att det finns några tjuriga norrlänningar som jobbar i skogen o gruvan, tjuvskjuter en älg då och då och håller ett öga på ryssen så att han inte passerar Torne älv (som han gjorde 1809)?

Att sedan diverse korkade politiker sett till att vi inte producerar någon el i södra delarna av landet är på sätt o vis en annan fråga

Kom igen nu - börja diskutera så poppar jag lite popcorn under tiden o svarar nog inte på annat än intressanta o genomtänkta inlägg i denna fråga :)
 
Hej asfalt svarvare - refererar till din fråga, men vänder mig till flera på forumet (inkluderande mig själv)

Det är alltid kul att slänga in ett vedträ i brasan (eller varför inte lite bensin?).
Men i den södra o mellersta delen av landet svär vi över att el-kostnaderna är så j-la orättvist fördelade............ eller?
Men att norra delen av landet har högre uppvärmningskostnader större delen av året nämns sällan eller aldrig.
Kan det vara så att det är rättvist att de har lägre kwh-pris?
Kan det kanske vara bra att det finns några tjuriga norrlänningar som jobbar i skogen o gruvan, tjuvskjuter en älg då och då och håller ett öga på ryssen så att han inte passerar Torne älv (som han gjorde 1809)?

Att sedan diverse korkade politiker sett till att vi inte producerar någon el i södra delarna av landet är på sätt o vis en annan fråga

Kom igen nu - börja diskutera så poppar jag lite popcorn under tiden o svarar nog inte på annat än intressanta o genomtänkta inlägg i denna fråga :)
Håller till viss del med dej- vintern är längre...avstånden längre...
Men- det rättfärdigar inte skillnaden på kostnaden.....
Ska va ta sånt med i beräkningarna så kommer samhällskollapsen snabbare än en gris blinkar. Vi lever i ett samhälle där jämlikhet predikas till höger o vänster- varför är det inte det då??
Liknelsen med äpplet är inte fel- bara för att norr inte odlar äpplen (bara ett exempel!) så skulle äpplet från Kivik vara nära gratis här nere medan det kostar 28.50 stycket i norr!! Är det argument du köper? Köper du det äpplet med glädje??
Allt annat i samhället är i princip lika prisat...mjölk, bröd, bensin, kläder....men elen ska särskiljas??
Näää, fy fan för sånt....avregleringen och samkörningen med EU är en diabolisk plan att sätta grupper mot grupper, allt medan några få tjänar kopiösa summor på det.

Nä, fy fan för vad sossar o miljöf_ttor fördärvat ett land som en gång var stolt i nära på självförsörjande.

(Plockar fram mina popcorn jag med...😉)
 
Nä, fy fan för vad sossar o miljöf_ttor fördärvat ett land som en gång var stolt i nära på självförsörjande.

(Plockar fram mina popcorn jag med...😉)
Skriver under på det!!!! Och dessutom haft ett starkt försvar med ett flygvapen som per capita låg nästan i topp i världen
 
Håller till viss del med dej- vintern är längre...avstånden längre...
Men- det rättfärdigar inte skillnaden på kostnaden.....
Ska va ta sånt med i beräkningarna så kommer samhällskollapsen snabbare än en gris blinkar. Vi lever i ett samhälle där jämlikhet predikas till höger o vänster- varför är det inte det då??
Liknelsen med äpplet är inte fel- bara för att norr inte odlar äpplen (bara ett exempel!) så skulle äpplet från Kivik vara nära gratis här nere medan det kostar 28.50 stycket i norr!! Är det argument du köper? Köper du det äpplet med glädje??
Allt annat i samhället är i princip lika prisat...mjölk, bröd, bensin, kläder....men elen ska särskiljas??
Näää, fy fan för sånt....avregleringen och samkörningen med EU är en diabolisk plan att sätta grupper mot grupper, allt medan några få tjänar kopiösa summor på det.

Nä, fy fan för vad sossar o miljöf_ttor fördärvat ett land som en gång var stolt i nära på självförsörjande.

(Plockar fram mina popcorn jag med...😉)

Frukt och grönt är dyrare längre norrut.
 
Inte förvånande, men frustrerande ineffektivt och långsamt agerande.

"Minst 40 miljoner kronor betalades under 2024 ut från svenska välfärdssystem till personer som inte har rätt att vistas i landet.
Det visar en omfattande kontroll som Utbetalningsmyndigheten nu presenterar."

"Under flera år har gränspolisen rapporterat att de gång på gång mött personer som saknat uppehållstillstånd men som ändå fått allt från bostadsbidrag till a-kassa.

När Utbetalningsmyndigheten började samköra uppgifter från Migrationsverket, Skatteverket och flera utbetalande myndigheter blev mönstret tydligt."
 
Tycker det är mycket märkligt att bensinen kostar lika mycket över hela landet (+/- ören upp/ ner)
Men el....den är "nära" gratis i norr....medan syd finns i princip inget tak.

BS att den tillverkas i norr- det köper jag inte!!!
Ett äpple odlat i Kivik skulle då med den logik som verkar råda kosta 10ggr mer i norr....

Sanningen är: vi blir bara mer o mer rövknullade för var dag som går....
Revolution........är en lösning- hur att genomföra den får ngn smart jävel fundera på....
För ngn smart jävel har satt oss i denna situation- då kan motsatsen oxo komma fram!!!


(4.50 kr/ kWh just nu....vilket i realiteten motsvarar nästan 9 kr när alla momsar o skatter och annat är betalt!!!!)
Att elen skiljer så mycket i pris mellan norrland och Götaland beror på att det är väldigt dyrt transportera el. Elnätet är väldigt dyrt.
Här kan lösningen vara för Sverige söder Storlien - Sundsvall.
1764163870207.png
För det kan väl inte vara så att hausse på bostadmarknaden är viktigare än billig el !
Apropå bostäder så finns det övergivna sådana i Norr, "Nästan gratis" jämfört med bostadspriserna söderut. Så det är inte bara el som är dyrt transportera.
:va
 
Last edited:
Igår tittade jag på nån dokumentär på SVT om SD. Det är fantastiskt att se alla kalla sig Sverigevänner och sen kan de inte ens uttala namnet på landet.
Tungspets-R för helvete!
 
Glöm inte Northvolt/ greensteal....

Ja, stål stavas steel på English....men steal är 1000% närmare sanningen.

Och dumme svensken som är så invaggad i socialismens "godhetsknarkande" säjer inte ett skit....bara knyter sin hand i fickan när pensionen hen sett fram emot är borta....tack....tack som fan!! Icke reversibel abort på alla som röstat för detta....!!!, sträcker sig från röd/ grönt till lätt blått.....TACK!!
Här glöms inget, men first things first och det är det suicidala ödeläggandet av en stabil energiförsörjning.

Va, tar inte de för ett par år sen så skadeglada bodensarna den smällen? (Jämte resten av skadeglada norrlänningar. Känn sig träffade de som bör…övriga inte.)
 
Så kallad Seriös Press släpper igenom sånt här
1764177664737.png
1764177721088.png

Och hur är läget har USA börjat betala ut löner till militären eller är löneutbetalningarna stoppade pga att Demokrater och Republikaner inte kommit överens om släppa US statsbudget lånetaket IGEN.
 
Så kallad Seriös Press släpper igenom sånt här
View attachment 523271
View attachment 523272

Och hur är läget har USA börjat betala ut löner till militären eller är löneutbetalningarna stoppade pga att Demokrater och Republikaner inte kommit överens om släppa US statsbudget lånetaket IGEN.

Han har inte ens suttit 1 år ännu, han hinner nog ta ytterligare steg på den där vägen.
 
Han har inte ens suttit 1 år ännu, han hinner nog ta ytterligare steg på den där vägen.
Och det är ju att minska onödiga statsutgifter. Har USA börjat betala ut löner till sina statsanställda ? Har USA inte gjort det har USA snart ingen militär kvar.
Militärfamiljerna behöver pengar till hyra och mat.
20251130: Rättelse, the US goverment shutdown var slut 12 november. Så lönerna betalas ut.
 
Last edited:
Såg på SVT att Påven landat i Istanbul med anledninge av 1700 år jubileet av kyrkomötet i Nicea. Idag heter Nicea Iznik som ligger vid en sjö ca 10 mil Sydöst Istanbul.
Där i Nicea/Iznik diskuterades år 325 om Gud fanns före Jesus och Den Helige Ande.
Delegaterna enades om att alla tre var samma sak ! Och fanns samtidigt.
Presbytern Arius från Alexandria hävdade att Gud fanns före Jesus och Den Helige Ande
och Arius blev följaktligen förklarad kättare och landsförvisades.
 
Att elen skiljer så mycket i pris mellan norrland och Götaland beror på att det är väldigt dyrt transportera el. Elnätet är väldigt dyrt.
Inte alls, Det beror på att vi förstört världens bästa elsystem genom att lägga ned kärnkraft i söder och ersätta med vindkraft lite överallt.

Vindkraft som till skillnad från kärnkraft dessutom inte levererar stabilt utan antingen för mycket eller för lite - samt levererar från platser långt bort från storförbrukarna.
Otroligt korkat upplägg.

Bara kostnaden för all extra kabel i transmissionsnätet som tidigare var onödig, är enorm !
Utöver extra kablar, krävs numera dubbelriktat transmissionsnät något förr inte behövdes då elen förr i huvudsak gick EN väg, från kärnkraftsverken till förbrukarna.
 
Vindkraft som till skillnad från kärnkraft dessutom inte levererar stabilt utan antingen för mycket eller för lite - samt levererar från platser långt bort från storförbrukarna.
Otroligt korkat upplägg.

Bara kostnaden för all extra kabel i transmissionsnätet som tidigare var onödig, är enorm !
Utöver extra kablar, krävs numera dubbelriktat transmissionsnät något förr inte behövdes då elen förr i huvudsak gick EN väg, från kärnkraftsverken till förbrukarna.
Ja men då är vi ju överens, det är dyrt transpotera el ! Och eftersom vi nu har vindkraft i Norr och ska transportera den elen söderut är dyrt.
Det är därför vi har prisskillnader på el i Norr och el i Söder.
Citat: Bara kostnaden för all extra kabel i transmissionsnätet som tidigare var onödig, är enorm !
slut citat
En följd givetvis av att Kärnkraftverken är nedlagda och dom korta eltransporterna har blivit långa. Och som du skriver
Citat: krävs numera dubbelriktat transmissionsnät slut citat
För att klara GRÖN snacket: Det blåser ju alltid någonstans.
Dvs enligt gröngölingarna ska elen kunna skickas från söder till norr när när det blåser i Danmark och från Sverige till Danmark när det är Vindstilla i Danmark.
Klart nätet blir dyrt, bra förklarat av dig ! Numera krävs "dubbelriktat transmissionsnät".
 
Last edited:
Kan man inte ha lite längre stolpar i norr så att elakabeln lutar lite, då borde det funka med självtryck tycker jag.....
Ja precis som värmen rinner nedåt till ekvatorn (skitvarmt där, skitkallt vid nordpolen) kommer elen rinna nedåt. Det förstår ju alla.
 
Kan man inte ha lite längre stolpar i norr så att elakabeln lutar lite, då borde det funka med självtryck tycker jag.....
Men det blir juh varmt i ledningarna pga friktion och det bidrar juh till den hemska globala värmeökningen, ett vindkraftverk till varje svensk så kan vi ha lokalproducerad el i varje hus.
 
Kan man inte ha lite längre stolpar i norr så att elkabeln lutar lite, då borde det funka med självtryck tycker jag.....

Utmärkt Ide. Bli medlem i Vänsterpartiet eller Miljöpartiet (eller varför inte i båda, man kan ju vara medlem i både Coop och Hemköp) så får du säkert möjligt lägga fram detta i en motion till partiprogrammet 2026.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top