Lägger det här
View attachment 523207
Det handlar om AI-genererat material som
ser proffsigt och färdigpaketerat ut men som i praktiken saknar substans, precision eller relevans. Analyser och presentationer produceras sekundsnabbt med några få knapptryck, men kollegor måste sedan rätta till eller helt göra om allt.
En
studie i Harvard business review visar att över 40 procent av anställda regelbundet får denna typ av ”AI-slarv” i knät. I genomsnitt krävs nästan två timmar per uppgift för att reda ut missförstånd eller komplettera det som saknas.
Anna-Karin Petrusson, it-utbildare vid företaget Infocell, ger exempel ur verkligheten: en kollega testade olika AI-tjänster för att skapa en enkel beräkning i Excel.
Resultatet: alla utom en (1) AI-tjänst föreslog en felaktig formel. Och sedan:
– När kollegan bad om att få resultatet levererat i en fil visade det sig att samtliga AI-tjänster hade inkluderat felaktiga formler i filen – även den som först gav rätt svar i text.
En föreställning som vuxit fram är att AI ska arbeta åt oss. Men utvecklingen pekar på det motsatta: vi har blivit systemets sopkvastar.
www.dn.se
På minner om hypen med självkörande fordon. Skulle avskaffa bilolyckor.
Som enligt min uppfattning tog slut när en UBER bil körde ihjäl en cyklist. Inte för att sensorerna missat cyklisten utan för att mjukvaran var inställd för att sortera bort sådana små föremål.
Varför då ? Antagligen för att bilen annars inte skulle klara normalt körtempo.
Med aktuell mjukvara.