Stora Mellanösterntråden

Under mitt första besök 1975 (i Gaza), sju år efter att remsan hamnat under Israels styre, drack jag och unga Gazabor öl på ett strandkafé. Inhemska kvinnor i baddräkt – i dag sedan länge något otänkbart – väckte inget uppseende. Bara gummor gick i hijab och jilbab, de traditionella plaggen. Mina jämnåriga var existentialister, marxister, demokrater. Deras åsikter, drömmar och ideal var alla av västligt märke.

Under mitt första besök 1975 (i Gaza), sju år efter att remsan hamnat under Israels styre, drack jag och unga Gazabor öl på ett strandkafé. Inhemska kvinnor i baddräkt – i dag sedan länge något otänkbart – väckte inget uppseende. Bara gummor gick i hijab och jilbab, de traditionella plaggen. Mina jämnåriga var existentialister, marxister, demokrater. Deras åsikter, drömmar och ideal var alla av västligt märke.

Ja, det är bara att konstatera att varhelst religiösa fanatiker tar styret går det rejält åt helvete med friheterna för vanligt folk....

Jag såg senaste avsnittet av Itchy Boots körandes genom Afghanistan, vilket skitland det blev...
Det var också bättre på 70 talet

Nu byter vi namn till Teknokrat !​

Fraktioner i Gaza överens om teknokratstyre​

De största politiska fraktioner som är verksamma i Gaza är överens om att lämna över styret till en teknokratregering som skulle ta över ledningen på Gazaremsan vid ett krigsslut.
Terrorstämplade Hamas, som dominerar det politiska landskapet i stora delar av Gaza, finns bland fraktionerna som går med på överlämnandet.
Beskedet kom i ett gemensamt uttalande på fredagen efter ett möte i Egyptens huvudstad Kairo. I det skrivna uttalandet fastslogs att ”styret av Gazaremsan ska överlämnas tillfälligt till en palestinsk kommitté som består av oberoende ’teknokrater’ som ska handha frågor om (dagligt) liv och grundläggande tjänster.”
Uttalandet slår också fast att teknokratstyret ska ”samarbeta med arabiska bröder” och med internationella institutioner.
Frågan om det framtida styret av Gaza – och förslaget på ett oberoende teknokratstyre – har varit en del i förhandlingarna om Gazaremsans framtid.
Det gemensamma uttalandet publicerades på islamistiska Hamas hemsida.
från svd.se

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back