Ska man vara orolig för Ryssland?

Varför oroa sig för något man inte kan styra över? Det blir som det blir. Om kriget kommer drar jag bara utomlands.
Om det skulle bli ett så fullskaligt krig och att Sverige skulle bli inblandat till den graden så att du avser att dra utomlands, vilket land skulle du fly till?

Tror du ja.
Du tillhör nog den generationen som blir tvångsinkallad.
Vägrade göra lumpen, blev hämtad av polis. Väl på mönstringen sa jag att jag vägrade. Inget hände utan jag skickades bara hem. Kommer aldrig kriga för något eller någon, speciellt inte för att några stolpskott till makthavare vill visa vems fiktiva penis som är störst.

Drar som sagt utomlands om det skulle behövas och kommer även att hålla mig utomlands för några 4 år i fängelse kommer jag inte sitta. EU är stort och jag har bekanta i olika länder, även utanför EU. Har många alternativ att välja mellan.

Det enda trollet här är du.

Vägrade göra lumpen, blev hämtad av polis. Väl på mönstringen sa jag att jag vägrade. Inget hände utan jag skickades bara hem. Kommer aldrig kriga för något eller någon, speciellt inte för att några stolpskott till makthavare vill visa vems fiktiva penis som är störst.

Drar som sagt utomlands om det skulle behövas och kommer även att hålla mig utomlands för några 4 år i fängelse kommer jag inte sitta. EU är stort och jag har bekanta i olika länder, även utanför EU. Har många alternativ att välja mellan.

Är väl lite av samma åsikt egentligen.
När man har barn så tänker man lite olika, i att familjen är viktigare än jaget, men tillika, att unga män ska skjutas för att gubbdjävlar i kostym inte kan samsas som civiliserade människor är helt vansinnigt.

Vi borde sätta dem i en bur bara så får de lösa sina dispyter på egen hand.

Sen kan gärna vinnaren få sitta kvar i buren ändå, för vi behöver nog inte den nöten...

Det där med att "dra utomlands" är lite svårt bara, Ryzzar försökte i stor skala, Ukrainare i lite mindre utsträckning att fly landet, men då var det försent, gränserna var stängda för alla män i en ålder som skulle kunna tänkas inkallas.

Och i Sveriges fall måste man nog ut ur hela EU för att klara sig undan, och givetvis inte till ett NATO land.

Ukraina har ju försökt att låta bli att kalla in den yngsta gruppen, just för att det är dom som är Ukrainas framtid efter kriget, och nu har dom väl även släppt lite på utrese restriktionerna.

puttin kastar allt kött han har i kvarnen, speciellt ifrån regionerna lång ifrån moskva

Jag är för gammal för att kallas in igen, så mina barn är dom som kommer att drabbas, jag får nog sköta barnbarn på heltid om det bryter ut i morgon.

ÅAS så bryter det inte ut i morgont det kommer att ta tid för en eventuell angripare (vi vet alla vem) att mobilisera en styrka som ens har en chans att ta sig in över gränsen

Enkelt men grymt räknat så ju bättre kriget går för Ukraina, desto mindre har vi att oroa oss för.

Det sägs att puttler bygger upp styrkorna uppe i norr vid finska/norska gränsen igen, och att dom får helt nytt material eftersom allt det gamla har förbrukats i Ukraina, men det går sakta, och det nyaste materialet är sådant vi redan har setts slås ut i Ukraina, det är inte något nytt revolutionerande, utan mer av samma, då dom flesta "wonderwaffen" som har tagits fram på senare år bara har varit sätt att scamma pengar av ohederliga oligarker.

Så 5-10 år bort kan det göras ett försök, men då med svaga styrkor, mera troligt 10-15 år innan det känns som det finns en chans, förutsatt att krigeti Ukraina stannar av nu.
Inte för att ryzzar har visat sig vara några genier på att beräkna sitt motstånd tidigare, så man måste tänka 5 år bort....

Vägrade gå i skolan också?
Att du inte gjort lumpen friskriver dig inte från någon försvarsplikt.

Gillade Skavlans intervju med Jens Stoltenberg igår:

Det där med att "dra utomlands" är lite svårt bara, Ryzzar försökte i stor skala, Ukrainare i lite mindre utsträckning att fly landet, men då var det försent, gränserna var stängda för alla män i en ålder som skulle kunna tänkas inkallas.
Bor 5 mil från Norska gränsen som är 163 mil lång, så där slinker man lätt igenom. Kan även ta mig ur landet på andra sätt om det skulle behövas.

Att du inte gjort lumpen friskriver dig inte från någon försvarsplikt.
Har aldrig påstått det heller. Kommer helt enkelt inte stanna kvar i landet utan det får genier som ni göra. Om du vill strida och dö för ditt land så gör det. Jag gör det då inte.

Bor 5 mil från Norska gränsen som är 163 mil lång, så där slinker man lätt igenom. Kan även ta mig ur landet på andra sätt om det skulle behövas.

Norge lär bara skicka tillbaka dig, och dom lär i allra högsta grad också att ligga i krig om vi gör det, samma med alla andra NATO länder, så det är väl bananbåt till venezuela eller nåt som gäller

Det där med att vapenvägra är lite "bias drivet".
Ryssar som lämnar Ryssland är bra.
Ukrainare som lämnar Ukraina är inte bra.

Hur man sedan reagerar i "skarp läge" är nog svårt att säga.
En del som nu definitivt säger sig vilja lämna Sverige kanske blir kvar och tvärtom.

Kanske...

Har aldrig påstått det heller. Kommer helt enkelt inte stanna kvar i landet utan det får genier som ni göra. Om du vill strida och dö för ditt land så gör det. Jag gör det då inte.
Svenskar är inte så poppis i Norge längre.
Svenska desertörer förmodligen ännu mindre. Norrmännen har förmodligen bättre koll på sin gräns än vad några här tror. Visade sig t ex under pandemin.
Desertörer är sällan populära någonstans, någonsin.
Går det så går det.

Svenska desertörer förmodligen ännu mindre. Norrmännen har förmodligen bättre koll på sin gräns än vad några här tror. Visade sig t ex under pandemin.
Går det så går det.
I Sverige är desertörer populära. Under Vietnamkriget, fritt fram för amerikaner som inte gillade att tjäna Oncle Sam. Under Eritreas krig, bara att anmäla sig i Sverige så var det uppehållstillstånd och Svenskt Medborgarskap, du behövde inte längre vara kvar i Sverige, du kunde ändå bli svensk medborgare. Citat:
Dawit Isaak kom till Sverige 1987 som flykting från självständighetskriget i Eritrea. Han slog sig ned i Lerum, försörjde sig som städare och fick svenskt medborgarskap 1992. Isaak behöll dock sitt eritreanska medborgarskap och har således dubbla medborgarskap. Efter krigets slut 1991 återvände han till Asmara där han blev delägare i och arbetade som journalist på landets första oberoende tidning Setit.
slut citat
Isaak reste alltså tillbaka till Eritrea på sitt Eritrianska pass 1991.
Och blev svensk medborgare 1992.
Du kan tom bli svensk medborgare när du sitter i fängelse utomlands.
Exempel

Och i Sveriges fall måste man nog ut ur hela EU för att klara sig undan, och givetvis inte till ett NATO land.

Ukraina har ju försökt att låta bli att kalla in den yngsta gruppen, just för att det är dom som är Ukrainas framtid efter kriget, och nu har dom väl även släppt lite på utrese restriktionerna.

puttin kastar allt kött han har i kvarnen, speciellt ifrån regionerna lång ifrån moskva

Jag är för gammal för att kallas in igen, så mina barn är dom som kommer att drabbas, jag får nog sköta barnbarn på heltid om det bryter ut i morgon.

ÅAS så bryter det inte ut i morgont det kommer att ta tid för en eventuell angripare (vi vet alla vem) att mobilisera en styrka som ens har en chans att ta sig in över gränsen

Enkelt men grymt räknat så ju bättre kriget går för Ukraina, desto mindre har vi att oroa oss för.

Det sägs att puttler bygger upp styrkorna uppe i norr vid finska/norska gränsen igen, och att dom får helt nytt material eftersom allt det gamla har förbrukats i Ukraina, men det går sakta, och det nyaste materialet är sådant vi redan har setts slås ut i Ukraina, det är inte något nytt revolutionerande, utan mer av samma, då dom flesta "wonderwaffen" som har tagits fram på senare år bara har varit sätt att scamma pengar av ohederliga oligarker.

Så 5-10 år bort kan det göras ett försök, men då med svaga styrkor, mera troligt 10-15 år innan det känns som det finns en chans, förutsatt att krigeti Ukraina stannar av nu.
Inte för att ryzzar har visat sig vara några genier på att beräkna sitt motstånd tidigare, så man måste tänka 5 år bort....
Jag känner rätt många Ukrainare faktiskt som flyttat hit sedan kriget bröt ut. Mycket kvinnor med småbarn förstås, och gamla tanter, men även män i god vigör.
Jag förstår det absolut, om du inte lämnar någon familj efter dig där. Bättre att hyra en trea av kommunen här, och jobba i ett dike någonstans, pyssla med jordbruk, och ta hand om din familj, istället för att skjutas med Ryssar i någon sönderbombad stad i Donbass.

De flesta som jag känner jobbar hårt, betalar skatt, pluggar språket och är helt reko människor.

Ska man vara lite otrevlig så är de i genomsnitt betydligt mindre börda för samhället än Svenskarna som flyttar hit för att de får hemskola sina barn, och sedan anmäler skolsystemet och skriver insändare för att de är besvikna över att vi sedan ställer krav på deras hemskolning. Typ att de inte ska sätta på dem, och att ungen bör lära sig någonting, och sådant orimligt. Allt medan de lyfter alla bidrag de kan hitta. Fan dom hade ni kunnat behålla faktiskt.

Ska man vara lite otrevlig så är de i genomsnitt betydligt mindre börda för samhället än Svenskarna som flyttar hit för att de får hemskola sina barn, och sedan anmäler skolsystemet och skriver insändare för att de är besvikna över att vi sedan ställer krav på deras hemskolning. Typ att de inte ska sätta på dem, och att ungen bör lära sig någonting, och sådant orimligt. Allt medan de lyfter alla bidrag de kan hitta. Fan dom hade ni kunnat behålla faktiskt.
Är det några svenskar som har lärt sig åka skidor tidigt i livet eller de som kommer från den stora sandlådan?

Är det några svenskar som har lärt sig åka skidor tidigt i livet eller de som kommer från den stora sandlådan?
Det är nog i huvudsak white-trash / gula blend - brigaden.
Tänk sådana som tycker att man kan gå på restaurang (nåja - steget över donken) i mjukbrallor, crocs, och vargtröja.

Går det så går det.
Jag har inget jätteproblem som svenne i Norge, jobbar för ett svensk bolag sen lite mer än ett år nu. Men det är mycket rakare rör i Norge, och de har fortfarande lite svårt för quislingar skulle jag tro.

Det är nog i huvudsak white-trash / gula blend - brigaden.
Tänk sådana som tycker att man kan gå på restaurang (nåja - steget över donken) i mjukbrallor, crocs, och vargtröja.
Skicka dem vidare österut. Vi vill inte ha tillbaka dem, men jag har hört att grannen i öst behöver folk.

Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back