Det där med att "dra utomlands" är lite svårt bara, Ryzzar försökte i stor skala, Ukrainare i lite mindre utsträckning att fly landet, men då var det försent, gränserna var stängda för alla män i en ålder som skulle kunna tänkas inkallas.
Och i Sveriges fall måste man nog ut ur hela EU för att klara sig undan, och givetvis inte till ett NATO land.
Ukraina har ju försökt att låta bli att kalla in den yngsta gruppen, just för att det är dom som är Ukrainas framtid efter kriget, och nu har dom väl även släppt lite på utrese restriktionerna.
puttin kastar allt kött han har i kvarnen, speciellt ifrån regionerna lång ifrån moskva
Jag är för gammal för att kallas in igen, så mina barn är dom som kommer att drabbas, jag får nog sköta barnbarn på heltid om det bryter ut i morgon.
ÅAS så bryter det inte ut i morgont det kommer att ta tid för en eventuell angripare (vi vet alla vem) att mobilisera en styrka som ens har en chans att ta sig in över gränsen
Enkelt men grymt räknat så ju bättre kriget går för Ukraina, desto mindre har vi att oroa oss för.
Det sägs att puttler bygger upp styrkorna uppe i norr vid finska/norska gränsen igen, och att dom får helt nytt material eftersom allt det gamla har förbrukats i Ukraina, men det går sakta, och det nyaste materialet är sådant vi redan har setts slås ut i Ukraina, det är inte något nytt revolutionerande, utan mer av samma, då dom flesta "wonderwaffen" som har tagits fram på senare år bara har varit sätt att scamma pengar av ohederliga oligarker.
Så 5-10 år bort kan det göras ett försök, men då med svaga styrkor, mera troligt 10-15 år innan det känns som det finns en chans, förutsatt att krigeti Ukraina stannar av nu.
Inte för att ryzzar har visat sig vara några genier på att beräkna sitt motstånd tidigare, så man måste tänka 5 år bort....