GSX-R 1000 K7 - modifikationer/flashning?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
S1000RR -11, GSXR1000 -07, CBR600FS -02, Matchless G3 -55
Skaffade mig en GSX-R 1000 K7, funderar på om några modifikationer är värda att göra. Någon här som är insatt?

Roade mig med att gå över listan från Woolich Racing på vad som går att göra vid flash.
  • TPS Fuel Maps - Just nu är hojen bänkad & mappad med PC3, kan tänka mig att det blir betydligt bättre att flasha in?
  • Ignition Timing Maps - Finns det något att hämta här?
  • Secondary Throttle Plate (STP) Opening Maps - Finns det något att göra utan bänk?
  • RPM Limiter - Gissar att det inte är motiverat att öka varvstoppet
  • Disable Deceleration Fuel Cut - Tippar på att det ger betydligt mindre motorbroms?
  • Disable Top Speed Limiter - Är begränsningen vid riktiga 299km/h eller mätarfart?
TRE-modd (timing retard eliminator)
På K6 är det populärt att göra TRE-modd för att få mer effekt i växel 1-3 och bli av med hastighetsbegränsningen. Men till K7 ser det ut att vara en tändkurva för växel 1-5 och en annan för växel 6.
Har inte kunnat hitta några bänkningar som visar effektskillnaden av att göra TRE-mod som låser till 6ans tändning för K7.

Att göra en extern TRE-modd (istället för att ändra tändkurvor via flash) sägs även påverka bränslekurvor, kompensering för ram air och sekundära spjäll. Så jag gissar att detta är en sämre lösning än att flasha?

Finns det några andra modifikationer som är värda att göra på denna hojen?

Last edited:
Tror inte du behöver full effekt på lägsta växlarna. Det går liksom inte att utnyttja 200 hk på etten och tvåan. 😄
T o m fabriksteamen i wsbk har effektbegrönsning på lägsta växlarna.

Tror inte du behöver full effekt på lägsta växlarna. Det går liksom inte att utnyttja 200 hk på etten och tvåan. 😄
T o m fabriksteamen i wsbk har effektbegrönsning på lägsta växlarna.
Har köpt in TRE-modd till GSX1300R med avstod från installation när jag insåg att med TRE-modd så ökade chansen för lowsider/highsider i utgången på kurvor.

Har köpt in TRE-modd till GSX1300R med avstod från installation när jag insåg att med TRE-modd så ökade chansen för lowsider/highsider i utgången på kurvor.
Vilken variant köpte du?

Tror inte du behöver full effekt på lägsta växlarna. Det går liksom inte att utnyttja 200 hk på etten och tvåan.
Det är inte bara de lägsta växlarna på K7, växel 1-5 har en tändkurva, växel 6 har en annan.
"Men till K7 ser det ut att vara en tändkurva för växel 1-5 och en annan för växel 6."

Min fundering är huruvida det kan finnas en positiv effekt i att köra sexans tändkurvor för växel 1-5, alternativt om en traditionell TRE-mod (tändkurvor från växel 5) skulle ge negativ effekt på växel 6.

Nedan är tändkurvorna från länken.

Växel 1-5
21h10_g2_ign_1.jpg

Växel 6
21h10_g3_ign_1.jpg

Skillnad mellan tändkurvorna. Positivt värde visar när sexans tändkurva har mer avancering än 1-5.
21h10_g3-g2_ign_1.jpg

Skillnaden är huvudsakligen för ~5-25% gaspåslag i området 3500-9500 rpm.

Dvs, det rör sig inte om "200 hk på ettan och tvåan", utan om mer avancering vid mellangas, före motorn nått sitt vridmax. Min gissning är att detta skulle påverka gasrespons snarare än att ge en rejäl effektökning.

Däremot kan det vara så att TRE-modden resulterar i en snabbare/större spjällöppning av de sekundära spjällen för låga växlar och på så sätt ger högre effekt.

Har inte kunnat hitta specifikt för GSXR 1000 K7, men för Hayabusa av motsvarande generation är de sekundära spjällen strypta för växel 2 & 3, men inte för växel 1 & 4-6 . Det lutar mot att detta handlar om körbarhet, då samtliga växlar följer den blå linjen i det snällare körläget "B".
1760562491224.png
¿Que? Hur tänker du nu?
Jag tänker att motorbromsen minskar om motorn inte stryps helt på bränsle vid avslag. Om funktionen gör något annat får du gärna förklara, avslutade med frågetecken för att det var en gissning :)

Last edited:
Jag tror fuel cutoff-grejen är det som ungdomarna kallar för "pops n' bangs"?

Någon som har kollat vad Healtech har att erbjuda?

Har deras växellägesindikator med inbyggd switchad TRE men mest för att gammelbusan jag har (Gen1) saknade växellägesindikator.

Jag tror fuel cutoff-grejen är det som ungdomarna kallar för "pops n' bangs"?
När jag söker i gixxer-forumen verkar det ha att göra med hur hojen beter sig på avslag, mindre ryckighet. Ser ingen som skriver om hur den låter eller att det påverkar ljudet.

Någon som har kollat vad Healtech har att erbjuda?

Har deras växellägesindikator med inbyggd switchad TRE men mest för att gammelbusan jag har (Gen1) saknade växellägesindikator.
Dyker upp en höl drös med prylar när jag söker på GSX-R1000 K7

Mest intressanta prylarna
AR Assistant - Anti wheelie, launch control, traction control, pit limiter. Fungerar genom att mäta hastighetsskillnad mellan framhjul/bakhjul och retardera eller klippa tändning.
Speedo healer - Klassiker. Fixar hastighetsmätaren vid ändrad drevning. Tycker dock att originaldrevningen ser vettig ut.
Quick Shifter Easy (iQSE) - En simpel quickshifter, utan stöd för olika fördröjningar per växel. Eftersom hojen redan har PC3, är det nog bättre att gå den vägen för QS, alternativt QS via flash.
X-Tre Power Box - TRE-mod som inte påverkar hojens inbyggda växelindikator. Har stöd för att välja växel 4, 5 och 6.

Meh
Brakelight Pro - Blinkande bromsljus
eSync Tool (EST) - Verktyg för att synka spjällhuset
Fi Tuner Pro - Healtechs variant av powercommander (Hojen har PC3 redan)
GI Pro ATRE G2 - TRE-mod och växelindikator i ett. (K7 har inbyggd växelindikator)
iLogger Easy - En datalogger som går att koppla till telefonen
OBD Tool - Healtechs OBD-verktyg
Shift Light Pro - Shift light. (K7 har inbyggd shift light)
Thunderbox - Förenklar elektrisk matning till eftermarknadsprylar

Eliminatorer
ES Eliminator - Förhindrar felkod när avgasservo kopplas ur.
ES Eliminator SW - Styrning av avgasservo
OS Eliminator - Förhindrar felkod när lambda-sensor tas bort.
PS Eliminator - Förhindrar felkod när PAIR tas bort.
SD Eliminator - Förhindrar felkod när styrdämpare tas bort.
STV Eliminator - Förhindrar felkod när sekundära spjäll tas bort.

Last edited:
...Jag tänker att motorbromsen minskar om motorn inte stryps helt på bränsle vid avslag. Om funktionen gör något annat får du gärna förklara, avslutade med frågetecken för att det var en gissning :)
Motorbromsen styrs av hur mycket man stryper luftflödet. Bränsleavstängning gör man för att Greta skall bli glad.
Bränsleavstängningen är inget problem, problemet uppstår när du går på gasen igen, då är det vanligt att bränsletillslaget kommer för sent, vilket gör att det blir ett märkbart ryck.

Vilken variant köpte du?

Det är inte bara de lägsta växlarna på K7, växel 1-5 har en tändkurva, växel 6 har en annan.
"Men till K7 ser det ut att vara en tändkurva för växel 1-5 och en annan för växel 6."

Min fundering är huruvida det kan finnas en positiv effekt i att köra sexans tändkurvor för växel 1-5, alternativt om en traditionell TRE-mod (tändkurvor från växel 5) skulle ge negativ effekt på växel 6.

Nedan är tändkurvorna från länken.

Växel 1-5
View attachment 522184

Växel 6
View attachment 522185

Skillnad mellan tändkurvorna. Positivt värde visar när sexans tändkurva har mer avancering än 1-5.
View attachment 522186

Skillnaden är huvudsakligen för ~5-25% gaspåslag i området 3500-9500 rpm.

Dvs, det rör sig inte om "200 hk på ettan och tvåan", utan om mer avancering vid mellangas, före motorn nått sitt vridmax. Min gissning är att detta skulle påverka gasrespons snarare än att ge en rejäl effektökning.

Däremot kan det vara så att TRE-modden resulterar i en snabbare/större spjällöppning av de sekundära spjällen för låga växlar och på så sätt ger högre effekt.

Har inte kunnat hitta specifikt för GSXR 1000 K7, men för Hayabusa av motsvarande generation är de sekundära spjällen strypta för växel 2 & 3, men inte för växel 1 & 4-6 . Det lutar mot att detta handlar om körbarhet, då samtliga växlar följer den blå linjen i det snällare körläget "B".
View attachment 522187

Jag tänker att motorbromsen minskar om motorn inte stryps helt på bränsle vid avslag. Om funktionen gör något annat får du gärna förklara, avslutade med frågetecken för att det var en gissning :)
Du verkar ju veta vad du håller på med och har kanske en känslig gashand, men det finns ju många vedbod-trimfirmor som säjer in "ta bort alla restriktioner". Men effektbegränsningen (via tändkurva eller elektronisk trottel) finns ju där av en anledning, bla för att man inte skall highsida lika lätt när man går på gas ur en långsam eller medelsnabb kurva.
På en äldre effektstark sporthoj från tiden innan TC leker man lite med elden om man tar bort alla restriktioner. 😄

Du verkar ju veta vad du håller på med och har kanske en känslig gashand, men det finns ju många vedbod-trimfirmor som säjer in "ta bort alla restriktioner". Men effektbegränsningen (via tändkurva eller elektronisk trottel) finns ju där av en anledning, bla för att man inte skall highsida lika lätt när man går på gas ur en långsam eller medelsnabb kurva.
På en äldre effektstark sporthoj från tiden innan TC leker man lite med elden om man tar bort alla restriktioner. 😄
Blir det någon skillnad alls i praktiken?
Nu är min Gen1-Busa lite en dinosaurie mot K7-1000, men jag har då inte märkt någon skillnad. Övertyga mig gärna 🤣
Däremot fungerade det inte så bra med en TRE-mod som inte var automatisk/switchad som jag provade först. Orolig tomgång och hojen ville inte gå ner helt i varv på direkten när man tomgasade, alltså på friläge. Annars märkte jag ingen skillnad alls innan turbon eller efter.

På det stora hela på Gen1-Busa så lurar man bara hojen att 5ans växel är i hela tiden, dvs att varvstoppet på 6an höjs 500 rpm för att kunna passera 295 km/h.

På Healtech'en jag har monterad nu så kan man ju välja om man vill ha båda eller bara den sistnämnda funktionen.

Jag kanske är helt pantad som kör med TRE aktiverad när man åker turbo men har inte märkt av något negativt än...

Last edited:
När jag söker i gixxer-forumen verkar det ha att göra med hur hojen beter sig på avslag, mindre ryckighet. Ser ingen som skriver om hur den låter eller att det påverkar ljudet.

Dyker upp en höl drös med prylar när jag söker på GSX-R1000 K7

Mest intressanta prylarna
AR Assistant - Anti wheelie, launch control, traction control, pit limiter. Fungerar genom att mäta hastighetsskillnad mellan framhjul/bakhjul och retardera eller klippa tändning.
Speedo healer - Klassiker. Fixar hastighetsmätaren vid ändrad drevning. Tycker dock att originaldrevningen ser vettig ut.
Quick Shifter Easy (iQSE) - En simpel quickshifter, utan stöd för olika fördröjningar per växel. Eftersom hojen redan har PC3, är det nog bättre att gå den vägen för QS, alternativt QS via flash.
X-Tre Power Box - TRE-mod som inte påverkar hojens inbyggda växelindikator. Har stöd för att välja växel 4, 5 och 6.

Meh
Brakelight Pro - Blinkande bromsljus
eSync Tool (EST) - Verktyg för att synka spjällhuset
Fi Tuner Pro - Healtechs variant av powercommander (Hojen har PC3 redan)
GI Pro ATRE G2 - TRE-mod och växelindikator i ett. (K7 har inbyggd växelindikator)
iLogger Easy - En datalogger som går att koppla till telefonen
OBD Tool - Healtechs OBD-verktyg
Shift Light Pro - Shift light. (K7 har inbyggd shift light)
Thunderbox - Förenklar elektrisk matning till eftermarknadsprylar

Eliminatorer
ES Eliminator - Förhindrar felkod när avgasservo kopplas ur.
ES Eliminator SW - Styrning av avgasservo
OS Eliminator - Förhindrar felkod när lambda-sensor tas bort.
PS Eliminator - Förhindrar felkod när PAIR tas bort.
SD Eliminator - Förhindrar felkod när styrdämpare tas bort.
STV Eliminator - Förhindrar felkod när sekundära spjäll tas bort.

Köper du till sensorer för fram och bakhjul till traction och hur mycket kostar komplett AR Assistant?

Jag hade Bazzaz eftermonterad traction på en ZX10R för 15 år sedan och den tyckte jag var helt värdelös och stängde av den för gott. Den saknade sensorer och byggde nog mest på hur fort varvtalet fick öka.

Köper du till sensorer för fram och bakhjul till traction och hur mycket kostar komplett AR Assistant?

Jag hade Bazzaz eftermonterad traction på en ZX10R för 15 år sedan och den tyckte jag var helt värdelös och stängde av den för gott. Den saknade sensorer och byggde nog mest på hur fort varvtalet fick öka.
För hojar utan ABS köper man till något som liknar en ABS-krans till framhjulet. Bakhjulets hastighet räknar den ut genom varvtal*växel*hjulstorlek.

Jag har inte prövat AR Assistant, men när jag läste forumtrådar verkade folk ganska nöjda med hur den betedde sig. Det går att ställa in känsligheten på den i 12 steg.

Blir det någon skillnad alls i praktiken?
För K7 verkar den stora skillnaden bli i gasrespons på växel 2 och 3. Utan TRE beter sig sekundärspjällen som i körläge B för växel 2 & 3, även om du valt körläge A. Effekten av detta är att det krävs mer gaspåslag innan sekundärspjällen öppnar fullt, det är ingen begränsning om du vrider fullt.

Har din första generations busa körlägen kan du ju pröva att slå på TRE och växla mellan körläge A och B i trean och sedan göra samma sak med TRE avslaget för att se påverkan av spjällen.

Har inte koll på hur första generationens busa beter sig, men om man tittar på K5/K6, så har den tre olika tändmappar, en för växel 1-2, en för växel 3-4 och en för 5-6. Så för K5/K6 ger TRE även aggressivare tändmapp på lägre växlar. Så är det inte på K7/K8 som har en tändmapp för växel 1-5 och en annan för växel 6.

Däremot fungerade det inte så bra med en TRE-mod som inte var automatisk/switchad som jag provade först. Orolig tomgång och hojen ville inte gå ner helt i varv på direkten när man tomgasade, alltså på friläge. Annars märkte jag ingen skillnad alls innan turbon eller efter.
Utan automatisk switchning så ser inte ECUn att motorn ligger i neutral, utan tror den har i femmans växel, vilket ställer till det.

Jag kanske är helt pantad som kör med TRE aktiverad när man åker turbo men har inte märkt av något negativt än...
Har du original tändkartor i din ECU då?

För K7 verkar den stora skillnaden bli i gasrespons på växel 2 och 3. Utan TRE beter sig sekundärspjällen som i körläge B för växel 2 & 3, även om du valt körläge A. Effekten av detta är att det krävs mer gaspåslag innan sekundärspjällen öppnar fullt, det är ingen begränsning om du vrider fullt.

Har din första generations busa körlägen kan du ju pröva att slå på TRE och växla mellan körläge A och B i trean och sedan göra samma sak med TRE avslaget för att se påverkan av spjällen.

Har inte koll på hur första generationens busa beter sig, men om man tittar på K5/K6, så har den tre olika tändmappar, en för växel 1-2, en för växel 3-4 och en för 5-6. Så för K5/K6 ger TRE även aggressivare tändmapp på lägre växlar. Så är det inte på K7/K8 som har en tändmapp för växel 1-5 och en annan för växel 6.

Utan automatisk switchning så ser inte ECUn att motorn ligger i neutral, utan tror den har i femmans växel, vilket ställer till det.

Har du original tändkartor i din ECU då?
Vill inte kapa tråden men du nämnde Busa från början så jag kunde inte hålla mig borta 👍
Bara så att jag inte missförstår dig, du pratar alltså om Busa k5/k6 och inte GSXR 1000 k5/k6?

Ska eventuellt göra en ny mätning i dynon på nytt bara för att se var jag är någonstans, så det kanske är bra att diaktivera TRE'n då? Å andra sidan brukar de väl inte tukta hojen på de lägre växlarna i bänken.

Den har aldrig blivit injusterad på riktigt med Turbon utan jag har bara kört den med en färdig mapp som jag fetat på lite.

Senaste bänkningen så hade jag vevaxeln 20 grader fel i förhållande till kammarna. Gav ett j-kla vrid men helt plan effekt 7000-10000 rpm 265 hk. (Upptäckte vi långt efteråt men jag undrade hela tiden varför 1 Bar bara gav 265hk)

Vill inte kapa tråden men du nämnde Busa från början så jag kunde inte hålla mig borta 👍
Bara så att jag inte missförstår dig, du pratar alltså om Busa k5/k6 och inte GSXR 1000 k5/k6?
Syftade på GSX-R 1000 K5/K6.

Nu har jag inte stenkoll på generationerna, men någonstans däromkring så använder de samma ECU med lite olika parametrar i Busa och GSXR1000. Läst på forumen när de flashat in Busa-firmware i GSX-R1000, så likheterna ECU-mässigt är väldigt stora.

Men exakt hur det ser ut med tändmappar för Busans olika generationer har jag inte koll på.
Ska eventuellt göra en ny mätning i dynon på nytt bara för att se var jag är någonstans, så det kanske är bra att diaktivera TRE'n då? Å andra sidan brukar de väl inte tukta hojen på de lägre växlarna i bänken.
Jag har huvudsakligen grävt ner mig i GSXR1000, där gäller följande
K5/K6 har 3 tändmappar; växel 1-2, växel 3-4 och växel 5-6
K7/K8 har 2 tändmappar; växel 1-5, växel 6.
De sekundära spjällen öppnar senare på växel 2 & 3 vid låggas, men inte vid fullgas.

Så det kan vara så att du får något snällare tändning utan TRE om du bänkar på fyrans växel. De sekundära spjällen borde inte spela någon roll, om du inte bänkar på trean.

Vill inte kapa tråden men du nämnde Busa från början så jag kunde inte hålla mig borta
Äsch, gör inget om tråden spårar, sporthoj behöver aktivitet :D

Syftade på GSX-R 1000 K5/K6.

Nu har jag inte stenkoll på generationerna, men någonstans däromkring så använder de samma ECU med lite olika parametrar i Busa och GSXR1000. Läst på forumen när de flashat in Busa-firmware i GSX-R1000, så likheterna ECU-mässigt är väldigt stora.

Men exakt hur det ser ut med tändmappar för Busans olika generationer har jag inte koll på.

Jag har huvudsakligen grävt ner mig i GSXR1000, där gäller följande
K5/K6 har 3 tändmappar; växel 1-2, växel 3-4 och växel 5-6
K7/K8 har 2 tändmappar; växel 1-5, växel 6.
De sekundära spjällen öppnar senare på växel 2 & 3 vid låggas, men inte vid fullgas.

Så det kan vara så att du får något snällare tändning utan TRE om du bänkar på fyrans växel. De sekundära spjällen borde inte spela någon roll, om du inte bänkar på trean.

Äsch, gör inget om tråden spårar, sporthoj behöver aktivitet :D
Tack för dina svar och tack för godkännande av kapning 😁

Busa 99-07 har bara enkla spjäll och inga "drive modes"
Enda skillnaden är väl bara att 99/00 har ingen varvtalsreducering på 6an. Den varvar fullt ut på alla växlar och den analoga hastighetsmätaren graderad till 350km/h

01-07 "endast" till 300 km/h

Tack för dina svar och tack för godkännande av kapning 😁

Busa 99-07 har bara enkla spjäll och inga "drive modes"
Enda skillnaden är väl bara att 99/00 har ingen varvtalsreducering på 6an. Den varvar fullt ut på alla växlar och den analoga hastighetsmätaren graderad till 350km/h

01-07 "endast" till 300 km/h
I så fall borde TRE bara påverka tändningen, eventuellt påverkar den även RAM air compensation också, dvs att hojen fetar på extra på högre växlar.

Last edited:
Nyheter
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...