Sverige idag..

Ja, sant. :(
Även om jag tycker det varit lite lugnare här på SH på sistone...

Det är mer att gränsen för vad som är acceptabelt flyttats nästan överallt.

För femton år sedan var Flashback det dåliga exemplet. Idag framstår det snarare som extremt städat och respektfullt. Och det har inte ändrats egentligen.

Det är bara att läsa kommentarsfälten på Facebook så förstår man att något har hänt och att det är fasen inte konstigt att Hatt avgår efter några månader. Och hon är ju ingen duvunge direkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag vet inte vad som hänt men (nästan) så här fort har sedan 1990-talet bara en partiledare avgått, Håkan Juholt (s), som avgick på grund av intern (s)-kritik, (s) var inte nöjda med Juholt.
Min slutsats blir att Hatt avgår på grund av intern (c)-kritik, missnöjda medlemmar i (c).
Men det är min gissning.
Någon som vet bättre. :va
 
Jag vet inte vad som hänt men (nästan) så här fort har sedan 1990-talet bara en partiledare avgått, Håkan Juholt (s), som avgick på grund av intern (s)-kritik, (s) var inte nöjda med Juholt.
Min slutsats blir att Hatt avgår på grund av intern (c)-kritik, missnöjda medlemmar i (c).
Men det är min gissning.
Någon som vet bättre. :va

Ja, det eller att hon har något lik i garderoben som riskerar att komma fram, typ svart städhjälp av illegala invandrare eller att hon har köpt toblerone med regeringskortet....

Eller att hon något år för länge sedan inte betalt TV-licensen....
 
Jag vet inte vad som hänt men (nästan) så här fort har sedan 1990-talet bara en partiledare avgått, Håkan Juholt (s), som avgick på grund av intern (s)-kritik, (s) var inte nöjda med Juholt.
Min slutsats blir att Hatt avgår på grund av intern (c)-kritik, missnöjda medlemmar i (c).
Men det är min gissning.
Någon som vet bättre. :va

Jag tror inte alls att det handlar om det. C var snarare nöjda internt att ha fått en partiledare som dels folk visste vem det var och dels hade regeringserfarenhet och ett bra track record. Det står nog helt klart att det är trakasserier och hot det handlar om.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är mer att gränsen för vad som är acceptabelt flyttats nästan överallt.

För femton år sedan var Flashback det dåliga exemplet. Idag framstår det snarare som extremt städat och respektfullt. Och det har inte ändrats egentligen.

Det är bara att läsa kommentarsfälten på Facebook så förstår man att något har hänt och att det är fasen inte konstigt att Hatt avgår efter några månader. Och hon är ju ingen duvunge direkt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men 230papp i ett halvår och och 2.6milj för att ha innehaft en position i 6mån är ju ändå lite plåster på politruk-såret.

Är det ändå inte lite märkligt att ingen, absolut ingen ? media sniffat upp någon polisanmälan?
 
Men 230papp i ett halvår och och 2.6milj för att ha innehaft en position i 6mån är ju ändå lite plåster på politruk-såret.

Är det ändå inte lite märkligt att ingen, absolut ingen ? media sniffat upp någon polisanmälan?
Utvecklar mitt resonemang;

Hatt har, vad allt att döma, varit helt okontroversiellt. Hon har inte gjort några uttalanden/ställningstaganden som dragit några direkt rubriker, hon har knappt hunnit vara i position.

Kan det vara efter haveriet i agenda där hon först efter att ha tröttnat på Dadgostar och därefter insett att hon själv, Hatt, inte ser någon möjlighet att samregera med V?

Härav att det saknas nån spårbarhet i hot-aspekten. Och om det varit hot så har de kanske kommit i närtid och från vänsterkanten?
Det var en ganska tydliga sågningar ”Nooshi får det att framstå som en ostyrig ungdomsgård, det är inte värdigt, det(du) är inte ett bra föredöme…” längs fotknölarna.
 
Utvecklar mitt resonemang;

Hatt har, vad allt att döma, varit helt okontroversiellt. Hon har inte gjort några uttalanden/ställningstaganden som dragit några direkt rubriker, hon har knappt hunnit vara i position.

Kan det vara efter haveriet i agenda där hon först efter att ha tröttnat på Dadgostar och därefter insett att hon själv, Hatt, inte ser någon möjlighet att samregera med V?

Härav att det saknas nån spårbarhet i hot-aspekten. Och om det varit hot så har de kanske kommit i närtid och från vänsterkanten?
Det var en ganska tydliga sågningar ”Nooshi får det att framstå som en ostyrig ungdomsgård, det är inte värdigt, det(du) är inte ett bra föredöme…” längs fotknölarna.
Det kan vara så att hat och hot inte var det enda som fyllde bägaren men det fyllde nog en stor del.
Om man såg partiledardebatten på SVT så pratade många om hat, hot och tom dödshot.
Jag är säker på att när någon hotar ens barn till döden så funderar man ett varv till.

Vi såg ju också den politiker som förföljdes på gatan av skrikande aktivister.
Detta blir inte bara vanligare för politiker utan också för poliser, ambulansförare, socialassistenter, lärare osv osv.

Som BrooklynS skriver så blir klimatet i hela samhället allt mer polariserat och hotfullt.
 
Det kan vara så att hat och hot inte var det enda som fyllde bägaren men det fyllde nog en stor del.
Om man såg partiledardebatten på SVT så pratade många om hat, hot och tom dödshot.
Jag är säker på att när någon hotar ens barn till döden så funderar man ett varv till.

Vi såg ju också den politiker som förföljdes på gatan av skrikande aktivister.
Detta blir inte bara vanligare för politiker utan också för poliser, ambulansförare, socialassistenter, lärare osv osv.

Som BrooklynS skriver så blir klimatet i hela samhället allt mer polariserat och hotfullt.
Om vi tar det för en sanning, om klimatet i samhället (jag är inte beredd att hålla med, det är mer anekdotiskt då det är lättare att se fler folk uttrycka sig iom soc. med), vilket ansvar har politiker själva? Politiker som är ta mig tusan världsbäst på att skapa splittring. Världsbäst på att kalla en del för roffare medan de själva sätter sina egna löner och arvoden. Hur är det med korruptionen? Från slöseri med medel till rent huvudlösa beslut som påverkar många av medborgarna under väldigt lång tid framöver?
Min uppfattning är att polariseringen börjar alltid från ledarnivå och flyter neråt. Om det är företagsledning, offentlig verksamhet eller ssmhällsnivå, så är det alltid ledningen av densamma som sätter det klimatet.

Ett yttre hot är bara ett sätt att förena ett folk, det finns bra många fler sätt som är möjliga.
 
Jag tror inte alls att det handlar om det. C var snarare nöjda internt att ha fått en partiledare som dels folk visste vem det var och dels hade regeringserfarenhet och ett bra track record. Det står nog helt klart att det är trakasserier och hot det handlar om.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Från vilka då ? Missnöjda (c)-väljare eller ?
 
Om vi tar det för en sanning, om klimatet i samhället (jag är inte beredd att hålla med, det är mer anekdotiskt då det är lättare att se fler folk uttrycka sig iom soc. med), vilket ansvar har politiker själva? Politiker som är ta mig tusan världsbäst på att skapa splittring. Världsbäst på att kalla en del för roffare medan de själva sätter sina egna löner och arvoden. Hur är det med korruptionen? Från slöseri med medel till rent huvudlösa beslut som påverkar många av medborgarna under väldigt lång tid framöver?
Min uppfattning är att polariseringen börjar alltid från ledarnivå och flyter neråt. Om det är företagsledning, offentlig verksamhet eller ssmhällsnivå, så är det alltid ledningen av densamma som sätter det klimatet.

Ett yttre hot är bara ett sätt att förena ett folk, det finns bra många fler sätt som är möjliga.
Helt klart hör politiker, och andra toppar, till skaran som polariserar klimatet också.
En viss orange politiker har flyttat gränsen längre än någon annan (imo)...
Det nämndes också av några under partiledardebatten att dom själva måste föregå med gott exempel varefter dom genast började attackera varandra igen... :3freak

Men att samhället blivit hårdare skulle iaf jag vilja påstå.
Jag har inga soc.media men märker det ändå.
Jag är helt säker på att soc.media varit med och flyttat gränserna och inte bara synliggjort dom.
Redan när mina barn gick i grundskolan, i en liten byskola utanför Borlänge, förfasades jag över hur rå tonen var jämfört med min tid.
Och det har inte blivit bättre sen dess.

Så jo, jag vill nog påstå att det blivit värre.
 
Det kan vara så att hat och hot inte var det enda som fyllde bägaren men det fyllde nog en stor del.
Om man såg partiledardebatten på SVT så pratade många om hat, hot och tom dödshot.
Jag är säker på att när någon hotar ens barn till döden så funderar man ett varv till.

Vi såg ju också den politiker som förföljdes på gatan av skrikande aktivister.
Detta blir inte bara vanligare för politiker utan också för poliser, ambulansförare, socialassistenter, lärare osv osv.

Som BrooklynS skriver så blir klimatet i hela samhället allt mer polariserat och hotfullt.
Den första gången som jag hörde det här med hot om var från en kompis med hustru sjuksköterska på akuten i Helsingborg. På 1990-talet eller kanske ännu tidigare. Det var folk som dök upp och ville ha t.ex. skottskador fixade utan några noteringar gjordes om vem, när, vad osv. Bara kulorna utplockade och såren ihopsydda.
Och kunde det inte fixas så visste man var du bodde, vilka barn du hade osv.
Sjuksköterskan valde byta jobb till en privat läkarmottagning.
Vilka som hotat Hatt blir mer mysteriöst.
GuW i #20753 förefaller sannolikast för mig.
Men jag har inte behövt förlitat mig på röster från MEA för jobbet.
Den här utvecklingen är ju faktiskt en del av Multikulturen !
1760602892979.png
 
Last edited:
Den första gången som jag hörde det här med hot om var från en kompis med hustru sjuksköterska på akuten i Helsingborg. På 1990-talet eller kanske ännu tidigare. Det var folk som dök upp och ville ha t.ex. skottskador fixade utan några noteringar gjordes om vem, när, vad osv. Bara kulorna utplockade och såren ihopsydda.
Och kunde det inte fixas så visste man var du bodde, vilka barn du hade osv.
Sjuksköterskan valde byta jobb till en privat läkarmottagning.
Det har nog alltid förekommit.
Men gissar att om det finns statistik på det så är det ett eskalerande problem tyvärr. :(
 
Det kan vara så att hat och hot inte var det enda som fyllde bägaren men det fyllde nog en stor del.
Om man såg partiledardebatten på SVT så pratade många om hat, hot och tom dödshot.
Jag är säker på att när någon hotar ens barn till döden så funderar man ett varv till.

Vi såg ju också den politiker som förföljdes på gatan av skrikande aktivister.
Detta blir inte bara vanligare för politiker utan också för poliser, ambulansförare, socialassistenter, lärare osv osv.

Som BrooklynS skriver så blir klimatet i hela samhället allt mer polariserat och hotfullt.
Multikulturellt helt enkelt.
Med stor invandring från Mellanöstern och Afrika så är det väl naturligt att Sverige allt mer påminner om dessa områden.
Har ju tom levererat partiledare till "gamla svenska" partier, Nyamko Sabuni, Simona Mohamsson, Nooshi Dagostar och Muharrem Demirok har ju alla sina rötter i Mellanöstern och Afrika. Så det är bara att vänja sig.
 
C var snarare nöjda internt att ha fått en partiledare som dels folk visste vem det var och dels hade regeringserfarenhet och ett bra track record. Det står nog helt klart att det är trakasserier och hot det handlar om.
Ingen intern kritik har bubblat upp vad jag hört i intervjuer, bara bestörtning och djup besvikelse att hon lämnar.
Så ja, trakasserier och hot är det troliga. Som hon även sagt själv.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top