I helgen kikade jag lite närmare på Stark Varg (glömde bort att prova den!) och fick se den live både i teknikbana/slalombacke och ute på grusväg.
Framförallt imponerar gasrespons och kraft, accelerationen på grusslingan i skogen var sanslös! Jag tror att Niklas verkade rätt nöjd med hojen, särskilt när han fick demonstrera backväxeln.
Motorrad testar den i nya numret och säger såhär översatt till svenska:
”
Nio musklick räcker för att konfigurera utrustningsalternativen på Stark Varg EX.
Färg: vit. Effekt: 60 hk.
Fjädringsinställning: medel.
Bakbroms: handbroms.
Däck: Pirelli MT 21 Rallycross.
Bromsskivsskydd: ok.
Skydd för bromsok: också ok.
Pris inklusive 299 euro frakt från Spanien till dörren: 13 489 euro. Betalning via banköverföring eller kreditkort. Klart.
Välkommen till en ny värld. Precis som när man köper kläder på nätet är det nu verklighet i motorcykelbranschen – åtminstone hos Stark Future. Företaget i Barcelona trycker inte på reset-knappen. Det här är projektet som elektrifierar offroadvärlden.
Grundaren Anton Wass startade företaget i Spanien med 300 anställda. Stark Future lanserade den första tävlingsdugliga elektriska offroadmotorcykeln. Specifikationerna imponerar: upp till 80 hk, ett batteri på 7,2 kWh och en vikt på 126 kilo placerar Varg i konkurrens med 450-kubikare.
Bevisen finns redan: segern i brittiska Supercrossmästerskapet och vinst i Red Bull Romaniacs.
Men frågorna blir: ”Vem” (körkort), ”Vad” (körkunskaper), och framför allt ”Hur långt” (batteritid).
Styrningen sker via en vattentät styrenhet på styret. Med en skjutreglage väljer man maxeffekt (10–60 hk), motorbroms/återladdning (0–100 %), samt gasrespons. Ingen oro för digitala ovana användare – menyn är enkel.
Styrenhet: styrs via smartphone.
Trots 360 V nominell spänning kan servicearbeten utföras säkert.
En 9 kWh batterikapacitet räcker för A1-körkort (från 16 år). Äldre förare kan använda utökad B196 och köra som på en 125:a.
Körkänslan? Ingen växellåda, ingen koppling, inga vibrationer – bara gas och broms.
Vid start i hala situationer kan man lätt parera med bakbromsen. Den precisa gasresponsen och den tysta gången gör att även nybörjare snabbt kan känna sig trygga.
Erfarna förare uppskattar den snabba responsen, särskilt vid hopp. Jämfört med förbränningsmotorer spinner elmotorn snabbare upp.
Med 126 kg är den något tyngre än en bensindriven 450. Batteriets vikt känns framför allt i långsamma partier. På rakor och i backar känns den dock stabil.
Räckvidd:
• Motocross: ca 50 min
• Enduro specialprov: 1 h 20 min
• Trail: 3 h 15 min
Med full fart på crossbana går batteriet på en timme. På långsamma endurospår upp till tre timmar.
Praktiskt: laddaren (3,3 kW) är integrerad i depåstödet.
7,2 kWh: Batteriet (32 kg) består av 400 celler i magnesiumhölje.
Vattenkylning: motorns kylare sitter väl skyddad i bakramen.
Stark Future hade sålt 10 000 motocrossmodeller fram till september 2024.
Med över tre timmars körtid på singelspår visar Stark sin potential.
Intervju: Rainer Maier (60), försäljningschef på Stark-Händler Leintal Bike GmbH i Heilbronn
Hur kom du på idén att bli återförsäljare?
Jag har kört offroad i många år. Kombinationen av el-offroadhoj och innovationskraften i Stark gav en affärsmöjlighet.
Finns det konflikt med traditionella motorcykelmärken?
Teoretiskt ja, praktiskt nej. Många kunder kommer från cykelvärlden, inte MC-sidan.
Vilka kunder köper Stark?
Ungefär 70 % offroadförare, 30 % fritidsåkare. Dessa kunder kör kanske aldrig en bensindriven sporthoj.
Är smartphone-styrning på styret inte riskabelt?
Vi har inte haft några problem. Styret är robust och systemet fungerar även i hårda förhållanden.
360 V – är det farligt?
Nej, systemet är vattentätt och har skyddscertifikat.
Motorrad – Slutsats
Stark Varg har potential att göra offroadsporten långsiktigt hållbar. Elmotorns ljudlösa framtoning är både för- och nackdel. Men i kombination med enkel styrning, stark prestanda och ny kundbas kan det bli en succé.”
Med vänlig hälsning,