Hur många mil körde du i dag?

Gillade o gillade, han jobbade på ackord.

Jag tror han hade fast pris. För vad jag förstått så spelade han mest melodier och dåligt med ackord med vänsterhanden.

Minns då vi åkte i vår nyinköpta Opel Kadett diesel med typ 53 vilda hästar som dessutom hade radio med kassettbandspelare till skillnad från den Morris Marina vi hade innan utan radio och vi äntrade Ölandsbron. Morsan och farsan spelade en kasset med Roland Cedermark som splade Elvis då vi är på väg från mormor och morfar stuga på Öland, just då vi åker in på Öandsbron i mörkret på sensommaren kvällen drar Heartbreak Hotell igång och jag minns det än. Om denna händelse som nioårig gjorde att jag senare hittade originalen och rockmusiken som kom efter Elvis, Chucken och Jerry Lee vet och att jag sen även började spela musik själv vet jag inte men det är konstigt att sånt här sitter kvar i minnet.

För övrigt är jag inget större fan av Roland Cedermark.

Jag tror han hade fast pris. För vad jag förstått så spelade han mest melodier och dåligt med ackord med vänsterhanden.

Minns då vi åkte i vår nyinköpta Opel Kadett diesel med typ 53 vilda hästar som dessutom hade radio med kassettbandspelare till skillnad från den Morris Marina vi hade innan utan radio och vi äntrade Ölandsbron. Morsan och farsan spelade en kasset med Roland Cedermark som splade Elvis då vi är på väg från mormor och morfar stuga på Öland, just då vi åker in på Öandsbron i mörkret på sensommaren kvällen drar Heartbreak Hotell igång och jag minns det än. Om denna händelse som nioårig gjorde att jag senare hittade originalen och rockmusiken som kom efter Elvis, Chucken och Jerry Lee vet och att jag sen även började spela musik själv vet jag inte men det är konstigt att sånt här sitter kvar i minnet.

För övrigt är jag inget större fan av Roland Cedermark.
Jag vet inget om honom men jag såg något klipp från en dokumentär (tror jag) där han satt i kvällningen och improviserade stilla över någon vemodig visa i folkton eller kanske en koral. Det var bra.

Jag vet inte heller något om honom, men här i stan hade vi en rätt känd dragspelare också, Eskil Columbus, jag såg att han hade gått bort i Januari i år.

Relevans för tråden? Jag har kört motorcykel med hans son som var en hurtig kille.

Han såg ut som en surfer-dude, alltid solbränd, alltid ett stort leende och han tillbringade ungdomen med att resa runt i världen och hoppa på än det ena än det andra jobbet, jag tror han var kock på en privat yatch, flod guide i Alaska eller Kanada och en massa andra kul grejor. (gegg-motorcykel genom Australien tycks jag minnas)

Han kom "hem" varje sommar, och då brukade han komma in på mitt jobb (där han hade pryat som 14 åring) och surra lite med mig.
Nåt år körde han en 60 tals Toyota Land Cruiser, men senare nåt år körde han geggmoppe, vi körde någon sväng tillsammans med någon fler, det kan ha varit Boris från det här forumet, eller han som körde Suzuki DR (också från det här forumet), så jag som körde landsvägshoj lämmnade dom att åka roligare vägar utan mig.

Det som får mig att tro att det var Boris (som gick läkarlinjen här) är att efter det slog sig denna rastlösa vagabond ner och läste till läkare han också.

Ca 22 mil.
En dag på Autoseum i Simrishamn, Österlen.
Bil och motormuseum m.m.
Samt idag en uppvisningstävling med gamla historiska bilar.
Dvs en och en annan gammal Bugatti från 1920-talet ihopa med andra speciella bilar från den tiden.
Fantastiskt väder hela dagen 🌞🙂
Samt att museet hade adderat ett antal motorcyklar från 80- och 90-talet, dvs hojarna många av oss växte upp med…för en sådär 5-10 år sedan (eller hur det nu var 😂).

Bifogat

• IMG_3695.jpeg
    IMG_3695.jpeg
    4.6 MB · Visningar: 15
  • IMG_3713.jpeg
    IMG_3713.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 15
  • IMG_3714.jpeg
    IMG_3714.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 15
  • IMG_3725.jpeg
    IMG_3725.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 16
  • IMG_3715.jpeg
    IMG_3715.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 15
Som vanligt skriver jag dagen efter den aktuella körningen…
Min runda sammanfaller eller korsar/överlappar i mångt och mycket de vägar @geva presenterar ovan, dock inte så långt söderut denna gång. Körde roliga favoriter men tvingade mig också att avstå kända hits och prova alternativ, med blandat resultat.
Vill rekommendera ett fikaställe, https://www.alshult.se/ Tyskan brast ut i ett spontant asgarv när jag visade och fotade glasskylten… (Läs: glass-skylten). Föreslog försynt att de kanske skulle göra någon justering. Hon sa att jag var den förste som kommenterat och jag svarade att det visar nog mest hur barnslig jag är. Sen tror jag att fler noterat men har mer finess än jag.
Jag käkade god våffla och återställde koffeinhalten.
Väl där så ta återvändsturen ut till Getnö gård, men med respekt för alla som rör sig därute. De cyklar, vandrar, plockar bär eller tittar på naturen från bilen. Vinglar, svänger och pallnitar hux som flux.
Sen Hackekvarn till Urshult och såklart Jätvägen ett par ggr.

Edit; 30-35 mil snurrade jag runt utan att komma särskilt långt hemifrån, som om det spelar någon roll.

Bifogat

• F9DD266D-E30C-47BC-A5F9-14EC98B65844.jpeg
    F9DD266D-E30C-47BC-A5F9-14EC98B65844.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 34
Last edited:
Tog en liten sväng söderut....
trip.jpg

Ville återbesöka ett café jag åkte till för länge sedan.
De hade visst bytt stil, men det låg på samma plats som innan och det var gott om saker att se på, även om motorcyklar inte längre är lika välkomna.

För länge sen
GH.jpg

Nu:
gh1.jpggh2.jpg

911.jpg

20 mil.

IMG_2162.jpeg
Fikar i Sköndal. Gott!

IMG_2163.jpeg
Paradiset till vänster enligt skylten. Ungefär här ska det dras motorväg, genväg till Nynäshamn från E4/E20. Jaha.

IMG_2164.jpeg
En genväg med bommar och stenbumlingar.
Förr fick man åka här. Nu är det väl helst inte.

IMG_2166.jpeg
Joråsatt, lite tufft namn i Sorunda.

IMG_2168.jpeg
Tillbaka i sandlådan. Ganska brant. Inget för en KLE.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back