Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Norrbotten, midnattsolens land!
Denna bild är tagen 00.30:View attachment 517926Edit: denna bild är bara skärmdump från ett klipp, glömde tydligen fota den magiska utsikten på platsen som jag redan glömt namnet på. Det var iaf i Voullerim
Ni som lever långt norrut tycker jag är värda att ha ljusa kvällar/nätter.
En ljummen kväll med sol och fint väder är inte mycket som slår
Men kan inte säga att jag är avundsjuk när tänker på hur få ljusa timmar ni får på hösten och vintern.
Nä totalt är det nog ganska precis lika mycket över året…Men vintertid är det inte särskilt mörkt tack vare snön.
Med vänlig hälsning,
Ni som lever långt norrut tycker jag är värda att ha ljusa kvällar/nätter.
En ljummen kväll med sol och fint väder är inte mycket som slår
Men kan inte säga att jag är avundsjuk när tänker på hur få ljusa timmar ni får på hösten och vintern.
Jag är inte säker på att det väger upp den länga trista vinter, även om det inte är kolsvart mitt på dagen så är det inte tillräckligt för att min kropp ska producera seratonin
"440cc Single Cylinder Air-Oil Cooled Engine" och dom vågar kalla den för Harley.Tillverkas av Hero Motorcycles verkar det som.
Ja jävlar!”Bjarne & Bempa blir bikers”- sort of.
Det här är värre än southparksatiren.
Du vet inte vad du missar.Ja jävlar!
Jag orkade med hela två minuter och fyrtiofyra sekunder innan jag stängde av.
Jag tror, t o m vet, att jag hade monterat ett för modellen avsett filtre, bl a p g a vad jag fick höra om Suzukis originalfilter, tryckstyrd backventil och stora twinnar jämfört med fyror.Hittade ett använt oljefilter till Ford på gör-det-själv verkstan på OK när jag servade min Nissan Qashkai nyss. Det låg där i slasken, jag tyckte att det liknade oljefiltret till min 2015 Dyna så jag tog med mig det hem.
Fords artikel är: EM5G-6714-AA
View attachment 517971
Jag jämförde det med HF 171 filtret jag köpte nyligen inför kommande service av min Harley. Dessa filter är ganska lika.
View attachment 517972
Gummitätningen är identisk.
View attachment 517973
Gängan i hålen verkar vara samma också, dock är gängan i Ford-filtret något grundare.
View attachment 517974
Mätte diametern för säkerhets skull, och det var samma i båda, "0,688" tum nu då jag antog att det är tum-gänga.
View attachment 517975
Den direkt märkbara skillnaden är höjden på koppen. HiFlo filtret är högre än Ford filtret.
View attachment 517976
Annat än att Fords filter är lite lägre, vilket logiskt skulle innebära ett sämre flöde, kan jag inte komma på någon större skillnad. Jag skulle helt enkelt kunna skruva på Fords oljefilter på min Harley, och motorn skulle säkert fungera lika bra. Frågan är hur stor roll flödesmängden spelar. Man vill ju inte strypa oljecirkulationen.
Vad tror ni?
Jag har egentligen bara en fråga - varför?Jag skulle helt enkelt kunna skruva på Fords oljefilter på min Harley,
Biltema har bra filter till bra priser, och bra öppettider. Kineser alltihop. Så varför inte?varför?
Ja. Sen gillar jag att kunna ha alternativ till överprisade oljefilter som är "för Harly". Bara tanken på att en hd-knutte som köper allt hos harley-handlaren tappar skägget av att Biltemas oljefilter funkar fint i hans gudomliga rull, är nog motiavtion.Till Harleyn säljs det ju skrikande örnen kromade taiwan-filter med väldigt lite filterpapper i, jag tror inte ett svartmålat Fordfilter är sämre
Biltema har bra filter till bra priser, och bra öppettider. Kineser alltihop. Så varför inte?
Ja. Sen gillar jag att kunna ha alternativ till överprisade oljefilter som är "för Harly". Bara tanken på att en hd-knutte som köper allt hos harley-handlaren tappar skägget av att Biltemas oljefilter funkar fint i hans gudomliga rull, är nog motiavtion.
Men jag vet ju inte än. Det måste provas. Jag hämtade precis ett 50-530 från Biltema. Hoppa till Oljefilter .. tråden nu.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |