Harley Davidson m fl glidarhojar

Norrbotten, midnattsolens land!
Denna bild är tagen 00.30:IMG_1589.pngEdit: denna bild är bara skärmdump från ett klipp, glömde tydligen fota den magiska utsikten på platsen som jag redan glömt namnet på. Det var iaf i Voullerim

Norrbotten, midnattsolens land!
Denna bild är tagen 00.30:View attachment 517926Edit: denna bild är bara skärmdump från ett klipp, glömde tydligen fota den magiska utsikten på platsen som jag redan glömt namnet på. Det var iaf i Voullerim

f5aa5750d139d9909f532e4848feb8ed.jpg

00.31

Utsikten:
adba69d0c2806f3043f5e31f576ad2f6.jpg

Med vänlig hälsning,

Ni som lever långt norrut tycker jag är värda att ha ljusa kvällar/nätter.
En ljummen kväll med sol och fint väder är inte mycket som slår

Men kan inte säga att jag är avundsjuk när tänker på hur få ljusa timmar ni får på hösten och vintern.

Men kan inte säga att jag är avundsjuk när tänker på hur få ljusa timmar ni får på hösten och vintern.

Nä totalt är det nog ganska precis lika mycket över året… :) Men vintertid är det inte särskilt mörkt tack vare snön.

Med vänlig hälsning,

Jag är inte säker på att det väger upp den länga trista vinter, även om det inte är kolsvart mitt på dagen så är det inte tillräckligt för att min kropp ska producera seratonin

Tillverkas av Hero Motorcycles verkar det som.
"440cc Single Cylinder Air-Oil Cooled Engine" och dom vågar kalla den för Harley.

Jag menar det, saker är inte som vi gärna tror. Jag trodde att ljudet var till stor del grejen med Harley, men 440X låter inte alls som en Harley.

Ja jävlar! 🤣
Jag orkade med hela två minuter och fyrtiofyra sekunder innan jag stängde av.
Du vet inte vad du missar.
Ok, det kanske du gör och det är klippt sådär stirrigt med mycket upprepningar. Det jag säger är att det kommer värre och vänta bara till avsnittet där Gary Busey och Brian Bosworth dyker upp…

Hittade ett använt oljefilter till Ford på gör-det-själv verkstan på OK när jag servade min Nissan Qashkai nyss. Det låg där i slasken, jag tyckte att det liknade oljefiltret till min 2015 Dyna så jag tog med mig det hem.

Fords artikel är: EM5G-6714-AA

IMG_5253.JPG

Jag jämförde det med HF 171 filtret jag köpte nyligen inför kommande service av min Harley. Dessa filter är ganska lika.

IMG_5258.JPG

Gummitätningen är identisk.

IMG_5256.JPG

Gängan i hålen verkar vara samma också, dock är gängan i Ford-filtret något grundare.

IMG_5259.JPG

Mätte diametern för säkerhets skull, och det var samma i båda, "0,688" tum nu då jag antog att det är tum-gänga.

IMG_5261.JPG

Den direkt märkbara skillnaden är höjden på koppen. HiFlo filtret är högre än Ford filtret.

IMG_5257.JPG

Annat än att Fords filter är lite lägre, vilket logiskt skulle innebära ett sämre flöde, kan jag inte komma på någon större skillnad. Jag skulle helt enkelt kunna skruva på Fords oljefilter på min Harley, och motorn skulle säkert fungera lika bra. Frågan är hur stor roll flödesmängden spelar. Man vill ju inte strypa oljecirkulationen.

Vad tror ni?

Tja, i min manual står det ju att den går att köra på samma olja som vi har i våra traktorer så filtret fungerar kanske.

• Gilla
Reaktioner: DaK
Hittade ett använt oljefilter till Ford på gör-det-själv verkstan på OK när jag servade min Nissan Qashkai nyss. Det låg där i slasken, jag tyckte att det liknade oljefiltret till min 2015 Dyna så jag tog med mig det hem.
Fords artikel är: EM5G-6714-AA

View attachment 517971

Jag jämförde det med HF 171 filtret jag köpte nyligen inför kommande service av min Harley. Dessa filter är ganska lika.

View attachment 517972

Gummitätningen är identisk.

View attachment 517973

Gängan i hålen verkar vara samma också, dock är gängan i Ford-filtret något grundare.

View attachment 517974

Mätte diametern för säkerhets skull, och det var samma i båda, "0,688" tum nu då jag antog att det är tum-gänga.

View attachment 517975

Den direkt märkbara skillnaden är höjden på koppen. HiFlo filtret är högre än Ford filtret.

View attachment 517976

Annat än att Fords filter är lite lägre, vilket logiskt skulle innebära ett sämre flöde, kan jag inte komma på någon större skillnad. Jag skulle helt enkelt kunna skruva på Fords oljefilter på min Harley, och motorn skulle säkert fungera lika bra. Frågan är hur stor roll flödesmängden spelar. Man vill ju inte strypa oljecirkulationen.

Vad tror ni?
Jag tror, t o m vet, att jag hade monterat ett för modellen avsett filtre, bl a p g a vad jag fick höra om Suzukis originalfilter, tryckstyrd backventil och stora twinnar jämfört med fyror.

Blir lite konfunderad. Du nästan impulsköper en HD för en, som jag förmodar, inte obetydlig summa pengar men vill chansa på ett bilfil3 som inte ens har samma mått? Krafsar jag hål på flinten så har du det på ditt samvete, din illogiker.

Last edited:
Jag körde min första bil på turbofilter till en Scania, då kostade förvisso min bil mindre än en turbo till en Scania, enda skillnaden var vid vilket tryck bypassventilen öppnade.

Inget problem då jag även körde på Mobil1 olja och bytte väldigt ofta.

Till Harleyn säljs det ju skrikande örnen kromade taiwan-filter med väldigt lite filterpapper i, jag tror inte ett svartmålat Fordfilter är sämre

Biltema har bra filter till bra priser, och bra öppettider. Kineser alltihop. Så varför inte?

Till Harleyn säljs det ju skrikande örnen kromade taiwan-filter med väldigt lite filterpapper i, jag tror inte ett svartmålat Fordfilter är sämre
Ja. Sen gillar jag att kunna ha alternativ till överprisade oljefilter som är "för Harly". Bara tanken på att en hd-knutte som köper allt hos harley-handlaren tappar skägget av att Biltemas oljefilter funkar fint i hans gudomliga rull, är nog motiavtion.

Men jag vet ju inte än. Det måste provas. Jag hämtade precis ett 50-530 från Biltema. Hoppa till Oljefilter .. tråden nu.

Är amerikanska hojåkare lika fanatiska oljebytare som bilisterna? Jag har uppfattat det som att folk byter olja betydligt oftare där än vi gör här.

Biltema har bra filter till bra priser, och bra öppettider. Kineser alltihop. Så varför inte?

Ja. Sen gillar jag att kunna ha alternativ till överprisade oljefilter som är "för Harly". Bara tanken på att en hd-knutte som köper allt hos harley-handlaren tappar skägget av att Biltemas oljefilter funkar fint i hans gudomliga rull, är nog motiavtion.

Men jag vet ju inte än. Det måste provas. Jag hämtade precis ett 50-530 från Biltema. Hoppa till Oljefilter .. tråden nu.

Om du inte vill att kompisarna ska tappa skägget så finns en kromad kåpa som passar över filtret, då är det bara du som vet....

Finns ju kromade eller icke kromade filter till Harley. Jag tror jag har kromat. Vet inte. Jag lämnar hojen till Harley. 😉
Harley varvar ju inte så värst så byta i onödan känns ... onödigt.

Back