Stora Mellanösterntråden

En tredje våg av missiler på väg nu på morgonen då.
Verkar vara 3 döda i Israel hittills.

En klassisk rysk manöver. Som Ryssland brukar göra i Ukraina.
Man får en vapenvila och man bryter den direkt. Sen väntar man på motparten att agera och när de gör det så är det deras fel att vapenvilan bröts.

Han hade faktiskt kommit överens om att det var fred nu.
Tyvärr bara med sig själv.

• Haha
Reaktioner: GuW
Den store förhandlaren hade ju fixat fred mellan Iran och Israel, det lovade han ju, eller är det som med freden mellan rysland och Ukraina, bara stora ord?
Är du förvånad att det är mycket babbel eller är det bara viktigt att sparka in en öppen dörr igen?

Händelseförloppet är för bra/dåligt för att inte förevigas

View attachment 517249

View attachment 517250

View attachment 517251

View attachment 517252

View attachment 517253

Samtidigt en bit norr om Teheran
View attachment 517254
Det där är inte Norr om Teheran.
Norr om Teheran är en bergskedja, poppis att åka upp till och vandra i på Torsdag, Fredag ungefär som Innsbruckborna i Österrike gör på Lördag, Söndag i bergen vid Innsbruck.
Jag har gjort det både i Innsbruck och Teheran 1978.

Last edited:
Det där är inte Norr om Teheran.
Norr om Teheran är en bergskedja, poppis att åka upp till och vandra i på Torsdag, Fredag ungefär som Innsbruckborna i Österrike gör på Lördag, Söndag i bergen vid Innsbruck.
Det är en radaranläggning norr om Teheran som bombades. I närheten av Babolsar. Norra Iran.
Finns säkert exakt position i OSINT communityt om du letar

Edit: Där har du exakta positionen: https://www.google.com/maps/place/3...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYxNy4wIKXMDSoASAFQAw==

300 fot djupt var det väl, dvs ca 90 meter.

Man skickar ett antal efter varandra om det är väldigt fast och djupt; hål i hål. Jag läste en uppgift att de använt sig av totalt 12 stycken sådana bomber och då har man uppenbarligen laddat ett antal på varje plats. Ingenting man släpper på måfå…

Ukraina gjorde detsamma med en rysk underjordisk central häromåret. Då man inte hade tillgång till några ”bunker busters” fick man använda SCALP eller Storm Shadow och om jag minns rätt använde man åtta sådana efter varandra på samma ställe. Det blev inte mycket kvar av den bunkern.

Det går alltså att hamra sig djupt ned med klenare bomber - bara de träffar på samma ställe.

Med vänlig hälsning,
Man släppte 12 bomber mot Fordow. Jag har sett 2 grupper med 3 st hål i varje grupp.
I varje hål har alltså gått ner 2 bomber. Jag får en misstanke om att bomberna släpps 2 och 2 och tvåan styr mot bakdelen på ettan. För att få hål i hål precisionen.
Vilket också ger att max antal bomber i samma hål kan idag vara 2 stycken.
Och med 60 meter i jord och 18 meter i betong så skulle två st i berg bli förhoppningvis mer än 36meter. Dubbla 72meter ???
Som jämförelse sker brytning idag i Kristinebergsgruvan på närmare 1500 meters djup.
1/5 av 1500 meter är 300 meter och det borde Iranierna klara av. Berget Fordow är 2300m högt så det finns av ta av och då kommer min misstanke att skadorna på anläggningen är obetydliga. I Fordow finns dessutom eventuellt 10 % av antalet Centrifuger i Nantanz ....
men kanske här i Fordow högst concentration av U235 ?

Last edited:
Det är en radaranläggning norr om Teheran som bombades. I närheten av Babolsar. Norra Iran.
Finns säkert exakt position i OSINT communityt om du letar

Edit: Där har du exakta positionen: https://www.google.com/maps/place/36°41'27.2"N+52°43'06.7"E/@36.690877,52.718532,871m/data=!3m2!1e3!4b1!4m4!3m3!8m2!3d36.690877!4d52.718532?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDYxNy4wIKXMDSoASAFQAw==
En plats ca 3 km från Babolsar som ligger ca 160km Nord öst om Teheran ! Några km från Kaspiska havet.

Man släppte 12 bomber mot Fordow. Jag har sett 2 grupper med 3 st hål i varje grupp.
I varje hål har alltså gått ner 2 bomber. Jag får en misstanke om att bomberna släpps 2 och 2 och tvåan styr mot bakdelen på ettan. För att få hål i hål precisionen.
Vilket också ger att max antal bomber i samma hål kan idag vara 2 stycken.
Jag bedömer detta osannolikt. Hålen ser symmetriska ut och att alla 6st "bomb Nr2" ska träffa exakt rätt, tror du det?
Om denna precision finns, varför då inte alla 6st i samma hål? Ingen vet nämligen vad som krävs för at komma ned till rätt djup och vet man exakt djup?

De tre hålen är redan otroligt nära varandra, imponerande verkligen.
Men jag kan ha fel.

Och med 60 meter i jord och 18 meter i betong så skulle två st i berg bli förhoppningvis mer än 36meter. Dubbla 72meter ???
Så blir inte effekten av dubbla bomber i samma hål.
Men redan 3st så nära varandra räcker mycket långt! Man behöver inte träffa exakt rätt i höjd o bredd. Blir

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...