Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Är väl klokt att vara med i en klubb för att ha tillgång till banor, i vår klubbs styrelse är en med som skjuter för en annan klubb och jag vet även andra som och tränar i en klubb där dom bor men som fortsätter tävla för "moder klubben". Är ju roligare att tävla om det är en bra klubb där alla hjälps åt.

Följer med spänning hagelbössbygget.
Ja, den lokala banan ligger verkligen nära och bra. Bara ett par minuter bort. Näst närmsta banan ligger ca 40 min bort, blir ju viss skillnad när det kommer till att bara ta en spontan sväng till skjutbanan... Men ja, jag håller med. Roligare att delta i klubbaktiviteter om det är bra stämning bland folket.

Tack, fast det är ingen hagelbrakare utan en bygelrepeter i 308win :tummenupp

Lossade framstocken från formen idag, gick inte fullt så smidigt som bakstocken men det hade jag mer eller mindre räknat med. Rätt mycket mer komplex form, både invändig och utvändig avgjutning etc. Hade hoppats på att åtminstone kunna återanvända formen men det satt så in i helvete att jag var tvungen att ha sönder ena halvan för att få ut stocken. Jaja, bestämmer jag mig för att experimentera och göra fler så få´r jag skriva ut en ny form bara. Inte mer med det.

Såhär blev resultatet iallafall:

20250605_105538.jpg20250605_110149.jpg20250605_110157.jpg20250605_110516.jpg20250605_112152.jpg20250605_112155.jpg20250605_112200.jpg20250605_112205.jpg

Inte helt perfekt, ena sidan har haft dålig kontakt med formens väggar så den har inte fått det pressgjutna utseendet jag var ute efter och kolfiberväven har dessutom veckat sig och tryckt ut mellan formhalvorna istället för att pressas in i formen framåt fronten så vi får väl se hur det blir efter bearbetning... Men jag har lyckats ganska bra med storleksförhållandena åtminstone, den nya stocken är i princip perfekt i storlek :banana

20250605_112508.jpg

Slipade ner både fram- och bakstocken idag, den bakre ser helt ok ut (sånär som på den irriterande jävla kolfibertråden som lagt sig rakt över hela skiten) men den främre hade ett par defekter som behöver åtgärdas. Syntes ganska tydligt att ena sidan haft dålig kontakt med formens vägg och inte pressats in ordentligt, och där hade det mycket riktigt blivit rejäla hålrum.

20250605_220603.jpg20250605_220610.jpg20250605_220630.jpg20250605_220634.jpg20250605_220643.jpg20250605_220649.jpg

För att vara ett första försök att pressgjuta kolfiber så tycker jag ändå att det är ett rätt hyfsat resultat, bakstocken är ju åtminstone något som kan användas utan att man behöver skämmas alltför illa :banana

Last edited:
Gjorde ett försök att rädda framstockeen igårkväll men det blev inte bra... Lutaar åt att jag får börja om från början.

Penslade även på ett tunt lager epoxi på bakstocken:
20250606_121444.jpg20250606_121457.jpg20250606_121501.jpg
:kär

Sepåfan, här kommer ett inlägg som nästan handlar om trådens ursprungliga ämne :banana :hihi

Köpte nämligen ett komplement till småhojsamlingen av en snäll forumit idag, en Honda ST70 "Dax":

dAX.jpg

Kommer göra sig finfint bredvid de andra plutthojarna :tummenupp Nu saknar jag bara en Monkeybike, sen har jag nästan en komplett uppsättning av den epokens minimotorcyklar! :banana :yoparty :hihi

Last edited:
Liten runda:
Mörrum-Gränum-Gaslunda-Olofström, rakt igenom-Harasjömåla-Nyteboda-Vilshult
Fortsätt upp till Kyrkhult, Tag höger och sen höger igen mot Slagesnäs, (vid mack och nerlagd affär,) Nu rundar du sjön. Lite tajtare väg. Kommer ut till samma väg du körde till Khult. V mot Vilshult och sen Höger mot Lönsboda. Skälmershult, (efter sjön och fartkameran), Höger mot Ulvshult. Vid vägs ände, Tos(t)hult, tag V mot Lönsboda och H mot Häradsbäck efter några hundra meter.
I Häradsbäck, vid vägs ände, tag H, ut förbi kyrkan och någon km utanför byn H mot Spjutaretorp. Smal i början, öppnar upp i slutet. Tag H mot Lönsboda och sen V mot Kyrkhult strax efter. Du kommer fram till vägen mellan Fridafors och Olofström. Fortsätter du rakt över (och där ligger Väghults mekaniska uppe till vänster) kommer du till Kyrkhult. V efter kyrkan, efter 1.5 mil är du framme vid bron i Svängsta. Hem hittar du väl.

I Häradsbäck kan man göra andra val om vill komma åt Åsnen till. Jätvägen från Urshult är en favorit. Som Graneforsvägen fast ett par mil.

Last edited:
Sepåfan, här kommer ett inlägg som nästan handlar om trådens ursprungliga ämne :banana :hihi

Köpte nämligen ett komplement till småhojsamlingen av en snäll forumit idag, en Honda ST70 "Dax":

View attachment 516463

Kommer göra sig finfint bredvid de andra plutthojarna :tummenupp Nu saknar jag bara en Monkeybike, sen har jag nästan en komplett uppsättning av den epokens minimotorcyklar! :banana :yoparty :hihi
Misstänker att det är @Brute Force Dax du införskaffat...?
Satan oxå - vart ju sugen jag med...

Får man tinga vad den betingade?
@Brute Force pratade om ~15" i en annan tråd.

Grattis!!
:klappar

Misstänker att det är @Brute Force Dax du införskaffat...?
Satan oxå - vart ju sugen jag med...

Får man tinga vad den betingade?
@Brute Force pratade om ~15" i en annan tråd.

Grattis!!
:klappar
Stämmer :tummenupp

Hehe, sorry men jag kände att den gjorde sig så klockrent i mitt garage så jag var bara tvungen att nappa... Nästa Dax som dyker upp får du, lovar :krama

Jag fick lite rabatt så att jag har "ett par kr till startgas" i och med att den säljs ostartad och osedd, men i runda slängar däromkring ja :)

Tack så mycket :tummenupp

Liten runda:
Fortsätt upp till Kyrkhult, Tag höger och sen höger igen mot Slagesnäs, (vid mack och nerlagd affär,) Nu rundar du sjön. Lite tajtare väg. Kommer ut till samma väg du körde till Khult. V mot Vilshult och sen Höger mot Lönsboda. Skälmershult, (efter sjön och fartkameran), Höger mot Ulvshult. Vid vägs ände, Tos(t)hult, tag V mot Lönsboda och H mot Häradsbäck efter några hundra meter.
I Häradsbäck, vid vägs ände, tag H, ut förbi kyrkan och någon km utanför byn H mot Spjutaretorp. Smal i början, öppnar upp i slutet. Tag H mot Lönsboda och sen V mot Kyrkhult strax efter. Du kommer fram till vägen mellan Fridafors och Olofström. Fortsätter du rakt över (och där ligger Väghults mekaniska uppe till vänster) kommer du till Kyrkhult. V efter kyrkan, efter 1.5 mil är du framme vid bron i Svängsta. Hem hittar du väl.

I Häradsbäck kan man göra andra val om vill komma åt Åsnen till. Jätvägen från Urshult är en favorit. Som Graneforsvägen fast ett par mil.
Klockrent, ska definitivt utforskas när vädret behagar samarbeta! Tack så hemskt mycket för tipsen :tummenupp

Klockrent, ska definitivt utforskas när vädret behagar samarbeta! Tack så hemskt mycket för tipsen :tummenupp
Eh, tog den rundan på em/kväll. Jag kommer att behöva göra en del korrigeringar, såväl borttagning som tillägg, innan du kör. Glöm t ex Spjutaretorp.
Alternativt tar du rygg på mig…

Eh, tog den rundan på em/kväll. Jag kommer att behöva göra en del korrigeringar, såväl borttagning som tillägg, innan du kör. Glöm t ex Spjutaretorp.
Alternativt tar du rygg på mig…
Hade väl absolut kunnat vara trevligt, om det går bra så hakar jag gärna på någon gång :tummenupp Förutsatt att du kör i ett tempo som gör att den här lillgubben kan kasta sin kromsläde fram och tillbaka i knyckarna utan att hamna i rabatten vill säga... :gnissla :hihi

Nu har jag slitit med den förbannade framstocken hela helgen utan att få till något bra. Kom på ett par saker jag ville ändra, bland annat ytterformens orientering i förhållande till pluggen samt frigången mellan plugg och formar kändes inte helt 100 så jag gjorde om allting från början. Sen började problemen... Datorer är fan satans påfund :finger

Av någon anledning gillar Fusion inte att utföra för många operationer på ett och samma objekt. Jag har ändå en hyfsat vass gamingrigg så man kan ju tycka att där borde finnas datorkraft så det räcker och blir över, men det blir väl likafullt fullt i minnet eller något... Att jag inte är någon vidare vass 3D-modellatör kan säkert också ha med saken att göra (jag ger väl suboptimala kommandon åt programmet eller något), för efter att jag modellerat ett tag så måste programmet tänka mellan varje formgivande kommando, ibland i flera timmar, och det är inte alltid det reder ut uppgiften heller utan kraschar halvvägs igenom istället... Och sen när man tror att allt är klart och man skickar 3D-filen till skrivaren så protesterar den och tycker att filen måste repareras, och när man försöker göra det så kraschar skrivarprogrammet istället :mad: :huvet :finger :huvet :gråta

Det har med andra ord tagit sin lilla tid att försöka modellera fram en ny framstock och tillhörande form, men nu äntligen tror jag att jag löst det. I slutändan fick jag använda fyra olika program, två för att modellera (olika åtgärder funkade olika bra i de olika programmen så i slutändan blev det lättare att skicka modellen mellan programmen för att göra vad jag ville), ett för att reparera den "färdiga" modellen och ett för att skriva ut. Slutresultatet ser ut såhär:

Skärmbild 2025-06-10 022949.png

Och ja, tyvärr är resultatet bara teoretiskt än så länge... Nu återstår att se om skrivaren lyckas skita ut alltihop i verkligheten också eller om det bara blir en hög med bös till imorgon... Forts följer...

Hade väl absolut kunnat vara trevligt, om det går bra så hakar jag gärna på någon gång :tummenupp Förutsatt att du kör i ett tempo som gör att den här lillgubben kan kasta sin kromsläde fram och tillbaka i knyckarna utan att hamna i rabatten vill säga... :gnissla :hihi

Trodde du skulle köra Esther?
Du har väl en R1 i din skattkammare?
Jag har ingen erfarenhet av att framföra pjäser som dina HD, men gissar att de inte är optimala verktyg för dessa turer. Åtminstone jag hade nog dragit mig, men det är ett antagande utifrån vad jag sett och vad jag tror…
Skicket på vägarna var emellanåt rätt dåligt och jag uppskattar mer och mer den förlåtande banditen, hur kompetent den faktiskt är. Med dåligt menar jag att man behöver veta var man ska ta det piano, eller pianissimo, innan man kommer dit.

Trodde du skulle köra Esther?
Du har väl en R1 i din skattkammare?
Jag har ingen erfarenhet av att framföra pjäser som dina HD, men gissar att de inte är optimala verktyg för dessa turer. Åtminstone jag hade nog dragit mig, men det är ett antagande utifrån vad jag sett och vad jag tror…
Skicket på vägarna var emellanåt rätt dåligt och jag uppskattar mer och mer den förlåtande banditen, hur kompetent den faktiskt är. Med dåligt menar jag att man behöver veta var man ska ta det piano, eller pianissimo, innan man kommer dit.
Jag vet inte, spontant tänkte jag att det kanske är dumt att blanda hojar och bilar... R1an är inte besiktad, men det går ju såklart att lösa.

Jag uppskattar kurviga hojar med HDn, jag bara tacklar dem i ett något sävligare tempo :) Men kromsläde olämpligt är uppfattat, får ta något av de andra fordonen :tummenupp

Men ja, Banditen är en väldigt trevlig hoj. Kan absolut komma på mig själv med att sakna min ibland.

Utskriften lyckades! :banana

20250610_135310.jpg

Såhär är då den nya formen tänkt att fungera:

20250610_141112.jpg

20250610_141123.jpg

20250610_141137.jpg

20250610_141149.jpg
20250610_141202.jpg

Förspillde ingen tid utan lindade raskt pluggen i kolfiber, dränkte det hela i epoxi och monterade ihop formen. Sen gick det åt helvete igen :huvet Ytterformen sprack, troligen på grund av dålig lagervidhäftning då den delade sig på flera ställen när den sattes i kläm... Får se om det blir något av detta försök eller om jag får göra om igen.

20250610_155325.jpg20250610_155318.jpg20250610_155314.jpg20250610_155221.jpg

Last edited:
Liten runda:

Denna rutten ska jag kolla upp och kanske prova en dag. Är tyvärr inte lika mycket i Blekinge längre sedan farsan gick bort (bodde i Nogersund), men min faster bor i Hällevik (Mjällby AIF :yoparty). Urshult-Jät är trevlig, den har man kört några gånger.

Denna rutten ska jag kolla upp och kanske prova en dag. Är tyvärr inte lika mycket i Blekinge längre sedan farsan gick bort (bodde i Nogersund), men min faster bor i Hällevik (Mjällby AIF :yoparty). Urshult-Jät är trevlig, den har man kört några gånger.
Tack för tipset, den sträckan ska jag också ta och utforska :tummenupp

Räknar inte med att det blivit något bra av detta försöket så för att ligga på förhand så tog jag och modifierade formen och satte skrivaren på att skriva ut en ny uppsättning delar:

Skärmbild 2025-06-10 163225.png

Denna gången tog jag till ordentligt med material på formarnas sidor, och jag skruvade även upp utskriftstyrkan med ca 100% (dubblerade antalet sidoväggar och gick från 15% infill till 25). Blir det bara skit av det befintliga försöket så kan jag göra ett nytt försök mer eller mindre direkt. Förutsatt att denna utskriften klarar sig vill säga, peppar peppar knacka huvet...

Var kommer du ifrån för håll?

Jag vet inte, spontant tänkte jag att det kanske är dumt att blanda hojar och bilar... R1an är inte besiktad, men det går ju såklart att lösa.

Jag uppskattar kurviga hojar med HDn, jag bara tacklar dem i ett något sävligare tempo :) Men kromsläde olämpligt är uppfattat, får ta något av de andra fordonen :tummenupp

Men ja, Banditen är en väldigt trevlig hoj. Kan absolut komma på mig själv med att sakna min ibland.
Ta din HD. Vem vet, du kanske får vänta på mig… Vi ska inte ta i, bara testa lite vägar.
Lutar närmast åt en annan favorit. Vi börjar på gamla 29:an…

Ta din HD. Vem vet, du kanske får vänta på mig… Vi ska inte ta i, bara testa lite vägar.
Lutar närmast åt en annan favorit. Vi börjar på gamla 29:an…
Skulle ju kunna lufta RDn annars, den är inte världens fartvidunder men åtminstone något nättare än HDn. Och så luktar den gott också :D

Klura du på rutten så tar vi en tur med något fordon när vädret väl tillåter :tummenupp

Jag bor i Växjö, så det händer att jag kör Åsnen runt. Det blir åt båda hållen, men av någon konstig anledning brukar jag börja Tävelsås-Jät också vidare.
Har lite vita fläckar i norra delarna. Ibland funkar det men jag vill ha koll!

”Trådkapning de luxe.”

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...