Sverige idag..

Innan man går igång på detta:

1. Har du fått brevet själv eller är det något som hittats på nätet?

2. Varför saknar brevet både ärende-/diarienummer och avsändare? Något som myndighetskorrespondens rimligen alltid har.

Det kan inte vara så att det är fejk?

Med vänlig hälsning,
Vi ser inte den enligt brevet bifogade bilagan.

"Jag ställer mig frågande till uppgifternas riktighet, men har svårt att svara med säkerhet eftersom ni inte anger vad 'stora mängder' betyder i sammanhanget. Jag drack en starköl (33 cl) i påskas, exempelvis. Dessförinnan var det bubbel på nyår. Avgör själv."

...och om man verkligen vill att de ska kolla upp en så:

"PS. Vill passa på att tipsa om att Handläggar Handläggarsson brukar kopiösa mänder narkotiska preparat dagligen. Ni bör undersöka noga!"
Det är väl bara alkoholbruk som inte påvisats ske i samband med bilkörning som är intressant, right?

Helt jävla sjukt att de kan göra det som privatperson. Samma med anmälan om missförhållanden för barn. Soc måste göra hela processen och tar tid och resurser från de som verkligen behöver hjälp.

Ja när det gäller oro för missförhållanden hos barn så är det till och med så att det är lagstiftat om saken; till detta finns det förvisso goda skäl.

Däremot så handlar det inte om att någon därmed skall bevisa sin oskuld; det är socialtjänsten som måste utreda om det finns fog för oron. Syftet är att säkra barns liv, hälsa och utveckling.

De flesta är nog överens om att syftet är bra och jag tror de flesta också är överens om att det händer att (främst fäder) enskild förälder misstänkliggörs i samband med exempelvis vårdnadskonflikter och får undergå onödiga processer med soc och känna sig uthängd. Det är en baksida men kanske lite svår att komma undan helt.

Det finns även motsvarande anmälningsfunktioner hos alla offentliga myndigheter där syftet är gott med att kunna anmäla anonymt (rädsla för repressalier osv) men öppnar för rättshaverister och rena mytomaner att med en flod av anmälningar överbelasta ett helt system eftersom utredningar av alla anmälningar också är lagstiftat som skyldighet. Kan kosta miljoner pga någons hämndbegär eller rentav psykisk sjukdom.

Med vänlig hälsning,

Det är väl bara alkoholbruk som inte påvisats ske i samband med bilkörning som är intressant, right?
Jag tror mer deras förhållningssätt motsvarar gamla radiotjänsts inställning till hushåll. Det finns två kategorier.

1. De som betalar TV-licens
2. De som borde betala TV-licens.

eller då

1. De som inte har körkort
2. De som inte borde ha körkort

För något år sedan fick jobbarkompisen ett telefonsamtal när vi stog och jobbade brevid varandra.
När han kom tillbaka efter ca10 minuter var han helt konfunderad. Det hade varit någon myndighets person som ringde har för mig att det typ socialarbetare. Den sa att fått jobbarkompisen som referens av en annan kille på firman. Då han tydligen var under utredning på att eventuellt få sitt körkort återkallat. Dom frågade om vi sett eller misstänkt att personen varit påverkad på jobbet eller sett honom missbruka.

Tydligen hade han haft lite problem ungefär 10år tidigare och civil spanare sett han på kända missbrukar adresser där det handlar med droger.
Men ingen av oss hade någon aning och vi alla kända oss säkra på att han inte strulade på jobbet.

Är väl rimligt att man kan tipsa om en alkis kör bil?
Att saken sedan utreds är bra.
Som upplagt för missbruk, ja.
Samma med socialen.

Är väl rimligt att man kan tipsa om en alkis kör bil?
Att saken sedan utreds är bra.
Som upplagt för missbruk, ja.
Samma med socialen.

Okynnesanmälningar till Soc angående en förälder är jävligt vanligt. Vi har som sagt en pojke i vårt hem sen snart 2,5 år tillbaka och under ett hembesök de gör med jämna mellanrum så förde jag det på tal och personen från Soc sa att det är otroligt mycket anmälningar som totalt saknar grund och många ggr förmodligen beror på avundsjuka etc. Titta på Pernilla Andersson blev anmäld anonymt för att hon höll ett glas med vin på Insta eller nån annan sida. Just att det är möjligt att anmäla privat/ anonymt är för mig obegripligt. Det rotas runt i personers privatliv helt obefogat.

Sen absolut jag ringer polisen om jag hamnar bak en som verkar berusad när den kör. Jag har tom ringt polisen och tipsat var min föredettas mamma brukade köra för hon körde berusad ibland några ggr i veckan.

Okynnesanmälningar till Soc angående en förälder är jävligt vanligt. Vi har som sagt en pojke i vårt hem sen snart 2,5 år tillbaka och under ett hembesök de gör med jämna mellanrum så förde jag det på tal och personen från Soc sa att det är otroligt mycket anmälningar som totalt saknar grund och många ggr förmodligen beror på avundsjuka etc. Titta på Pernilla Andersson blev anmäld anonymt för att hon höll ett glas med vin på Insta eller nån annan sida. Just att det är möjligt att anmäla privat/ anonymt är för mig obegripligt. Det rotas runt i personers privatliv helt obefogat.

Sen absolut jag ringer polisen om jag hamnar bak en som verkar berusad när den kör. Jag har tom ringt polisen och tipsat var min föredettas mamma brukade köra för hon körde berusad ibland några ggr i veckan.
Enig och hänt en närstående till mig också, ett bra skäl vara under radarn tex på detta forum, speciellt givet en del crazy pm man får, ofta på natten.

Han jag kände blev väldigt störd och tror fortfarande det var en underställd till honom på jobbet. Kom in en skriftlig anmälan att vederbörande behandlat sina barn nedlåtande, bryskt och kränkande, milt våldsamt, på någon tillställning. Blev hembesök och hela grejen. Men hur skulle de annars göra? Är ju inte direkt så att det inte finns barn som far illa.

Barnen tyckte för övrigt att det var lite kul nästan då de hela tiden roastar och tjafsar med föräldern i fråga.

Nån anonym kan sabba ditt liv fullständigt!!!

View attachment 516107
Ovan ser ut ungefär som det "skämtbrev" som skrevs till en kamrat på Värmlands Nation på Stora Tvärgatan i Lund för för snart 60 år sedan.
I korthet handlade brevet om mottagarens stora alkoholkonsumption hade kommit till Nykterhetsnämndens kännedom och han var kallad till ett möte på kommunen bla bla osv datum, tidpunkt osv. Bara visa upp brevet i Receptionen skulle han visas rätt bla bla bla.
Stackarn tog och traskade iväg och visade upp brevet och fick då veta att några skämtat med honom. Studenter är inte snälla.

Last edited:
Orkar inte ta in hur dåligt Sverige blivit.

Vi gav bort vår välfärd, för vad? Inte ens ordentliga skattesänkningar, vi gav bort det för godheten.

1000054952.jpg

Orkar inte ta in hur dåligt Sverige blivit.

Vi gav bort vår välfärd, för vad? Inte ens ordentliga skattesänkningar, vi gav bort det för godheten.

View attachment 516208
Olika journalsystem ? Var inne för en cancerkontroll efter 2012, det visste jag. Det kunde dom inte hitta på Vårdcentralen trots jag påstod det var Vårdcentralen som skickat mig. Men Vårdcentralen skickade mig till Sahlgrenska för kontroll. Och det gick snabbt! Ringde Vårdcentralen på måndag för tid. Fick tid hos läkare på torsdag. Sahlgrenska ringde på fredag och jag hade tid på Sahlgrenska på Måndag och fick direkt veta av sjuksköterskan som först tog plåtarna och sedan granskade plåtarna att det var lugnt, ingen cancer.
Samma besked som 2013. :)
För på Sahlgrenska kunde dom se på kliniken när jag var inne nu i Maj för en ny kontroll att jag varit inne 2013 förra gången för samma kontroll.
Jag har en känsla av att det räcker med Winows för journalanteckningar bara ska försvinna.
När oturen är framme. Miss vid systemåterställning hos Vårdcentralen ? En vecka, en månad, ett år som fallit bort ?

Last edited:
Olika journalsystem ? Var inne för en cancerkontroll efter 2012, det visste jag. Det kunde dom inte hitta på Vårdcentralen trots jag påstod det var Vårdcentralen som skickat mig. Men Vårdcentralen skickade mig till Sahlgrenska för kontroll. Och det gick snabbt! Ringde Vårdcentralen på måndag för tid. Fick tid hos läkare på torsdag. Sahlgrenska ringde på fredag och jag hade tid på Sahlgrenska på Måndag och fick direkt veta av sjuksköterskan som först tog plåtarna och sedan granskade plåtarna att det var lugnt, ingen cancer.
Samma besked som 2013. :)
Men på Sahlgrenska kunde dom se på kliniken när jag var inne nu i Maj för en ny kontroll att jag varit inne 2013 förra gången för kontroll.
Jag har en känsla av att det räcker med Winows för journalanteckningar bara ska försvinna.
När oturen är framme. Miss vid systemåterställning hos Vårdcentralen ? En vecka, en månad, ett år som fallit bort ?
Jag vet inte, jag vet bara att om man lämnar in bilen eller mobiltelefonen eller klockan för den delen på vilken auktoriserad verkstad som helst på jorden så vet de exakt vad de har framför sig, men det är klart, med världens högsta skatter så kan man väl ändå inte bygga upp en enkel databas. Hade fan gjort det bättre i SharePoint själv.

Man behöver inte åka till USA för att hitta små Trumpar. I USA har Trump ideen att höjda tullar (utan höjda priser !) ska flytta produktionen till USA .......
I Göteborg har (s+v+mp) kommit på att Torghandlarnas avgifter visst ska 3-dubblas för få Gbg's budget i balans .....?
1749184887749.png

Dn.se idag
1749189767742.png
Sjäv fick jag nog redan med "Electrolux-Företagshemdator" från Julen 1997 med Windows95. Efter misslyckats med att installera NT4 så blev det Redhat 5.0. Givetvis med buggar men med 5.1 var det mesta löst och så har det rullat på med korta avbrott för FreeBSD och iOS från Apple installerat på en PC. Nuförtiden Linux Mint och inga Molntjänster. Back up hemma. Och inget jag inte kan förlora .....

svt
1749190973481.png

svt.se/nyheter/ekonomi/ki-invandringen-har-vant-fran-kostnad-till-inkomst​

men det har lustigt nog inte flyktinginvandringen gjort.
Att invandringen blivit inkomst beror på ICKE flyktingar.
Nu blev det väl för svårt.

svt
View attachment 516303

svt.se/nyheter/ekonomi/ki-invandringen-har-vant-fran-kostnad-till-inkomst​

men det har lustigt nog inte flyktinginvandringen gjort.
Att invandringen blivit inkomst beror på ICKE flyktingar.
Nu blev det väl för svårt.
Vad är utrikes födda och övriga utrikes födda???????

Man behöver inte åka till USA för att hitta små Trumpar. I USA har Trump ideen att höjda tullar (utan höjda priser !) ska flytta produktionen till USA .......
I Göteborg har (s+v+mp) kommit på att Torghandlarnas avgifter visst ska 3-dubblas för få Gbg's budget i balans .....?
View attachment 516296
Är väl ett sätt att bli av med arabisk marknad bara? Tack mp för det liksom.
Kunde de gott göra på Hötorget också. Tror säkert NK kunde ha en pop up store där eller trevliga food trucks istället för gapiga araber som lurar äldre, turister och tvättar pengar.

Vad är utrikes födda och övriga utrikes födda???????
Ja, det ser ju lite knepigt ut och man börjar ju genast undra varför de delat upp det så. Ha de tagit de mest lönsamma och stoppat in i gruppen "utrikes födda" och sedan stuvat resten som inte är lönsamma i "övriga utrikes födda" för att kunna visa att det minsann går med vinst nu?

Ja, det ser ju lite knepigt ut och man börjar ju genast undra varför de delat upp det så. Ha de tagit de mest lönsamma och stoppat in i gruppen "utrikes födda" och sedan stuvat resten som inte är lönsamma i "övriga utrikes födda" för att kunna visa att det minsann går med vinst nu?
Kanske välutbildade utrikes födda som haft jobb innan de flyttat hit -
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." Mark Twain

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!