Förbannad kanske är att att i, men lite irriterad kan man väl få vara...
Fästmön och jag åkte upp till Jaktmässan på Elmia igår, och vi hade vår lilla valp på 4 mån med oss för att ge henne lite social träning där med allt folk och en massa andra hundar etc. Med anledning av detta hade vi specifikt bett om tidig incheckning på hotellet så att en av oss kunde vila där med valpen när hon blev trött. Vi fick förvisso inget officiellt löfte om att det skulle vara möjligt, men hotellet uttryckte det som att "det brukar inte vara ett problem att checka in från 12 så kom ni då och fråga i receptionen bara".
Vi åkte upp, gick på mässan, valpen var jätteduktig och fick massor med beröm och kel från många av besökarna men man märkte att hon blev trött och överstimulerad ganska snabbt. Vid 12 försökte vi därför checka in på hotellet och blev i princip dumförklarade för att vi försökte... "Utcheckning är kl12, därefter ska det städas etc, vi har inga rum tillgängliga ännu"
- Jo visst, men nu frågade vi specifikt om detta vid bokningen och personen vi pratade med sa att det inte brukar vara något problem...
"Går absolut inte men vi ska försöka ha ett rum till kl14"
- Ok, tack för det då.
Jag gick ut och satte mig i bilen tillsammans med valpen så hon fick vila medan sambon gick tillbaka till mässan. Vid 14 försökte vi checka in på nytt, men de hade fortfarande inte lyckats städa något rum åt oss... "Kom tillbaka vid 15".
Kommer osökt att tänka på sagan om mäster skräddare: "Ack nej, det bidde ingen rock. Det bidde ett par byxor, kom tillbaka på lördag. Ack nej, det bidde inga byxor"...
Jag köper att vi inte blev uttryckligen lovade att kunna checka in vid 12, och vi försökte också visa förståelse för att saker och ting ibland inte går att lösa fastän hotellet uttryckt att det brukar gå. Men får man sen ett besked att det ska gå från 14, då blir jag lite trött när det fortfarande inte är klart till dess. Tycker rent principiellt att det inte ska behöva ta två timmar att ställa i ordning ett enkelt jävla rum från första början, och har de sagt att det ska gå på två så ska det fanimig inte ta tre. Viss bekvämlighetsskillnad mellan att sitta med en valp i en bil i tre timmar jämfört med på ett hotellrum... Det gav definitivt en viss bismak till mässbesöket, inte minst för att vi hade kunnat planera annorlunda eller rentav bokat ett annat hotell om vi bara fått ett klart besked från början att tidig incheckning absolut inte var möjligt.