Idag är jag förbannad därför att...

För att jag ska köpa ett jävla bilbatteri hos AD delar och trots REGNR och ett jävla IT sytem fö 100miljoner (som med säkerhet är skräp och waste) så kan de fan inte ge mig rätt batteri. Så nu har jag tagit bort det gamla batteriet och står med ett felaktigt som inte passar.

Så jävla tröttsamt. Blir fan trött...

För nån vecka sen hörde bonussonen av sig om sin Nissan Pulsar diesel. Första meddelandet sa "motorlampan tändes och slocknar inte" och han ville låna en bil för verkstaden hade inte tid direkt.
När jag hämtade honom fick jag höra att det hade kommit mycket rök, låtit konstigt och inte funnits nån motoreffekt att tala om. Då var det lite sent att säga att han inte skulle köra till verkstan. Några dagar senare meddelade allbilverkstan att de hade nollställt felkoder och provkört utan att några koder kom tillbaka. Både han och jag tyckte det lät konstigt, men han hämtade bilen och vi fick hem min MG som han hade lånat.
Dagen efter säger han att det inte finns värme i bilen och jag bad honom kolla kylarvätska. Det saknades 2,5 liter. Han fyllde på och åkte hem från jobbet.
Igår vägrade bilen att starta trots att han lät startmotorn gå tills det luktade illa. Då ringde han och ville ha bogsering till verkstad, men jag bad honom ringa sitt försäkringsbolag och be om bärgning. Nu har bilen hamnat på märkesverkstad och han åker MGF till jobbet.

Jag tror att det finns risk för att hans bil med bara 14000 mil på mätaren går till skroten.
Berättar ni för era nära och kära som saknar bilintresse att rök, skrammel och lampor innebär "stanna för helvete"?
Ber ni dem läsa försäkringsbrev för att se vad som täcks och inte?

För nån vecka sen hörde bonussonen av sig om sin Nissan Pulsar diesel. Första meddelandet sa "motorlampan tändes och slocknar inte" och han ville låna en bil för verkstaden hade inte tid direkt.
När jag hämtade honom fick jag höra att det hade kommit mycket rök, låtit konstigt och inte funnits nån motoreffekt att tala om. Då var det lite sent att säga att han inte skulle köra till verkstan. Några dagar senare meddelade allbilverkstan att de hade nollställt felkoder och provkört utan att några koder kom tillbaka. Både han och jag tyckte det lät konstigt, men han hämtade bilen och vi fick hem min MG som han hade lånat.
Dagen efter säger han att det inte finns värme i bilen och jag bad honom kolla kylarvätska. Det saknades 2,5 liter. Han fyllde på och åkte hem från jobbet.
Igår vägrade bilen att starta trots att han lät startmotorn gå tills det luktade illa. Då ringde han och ville ha bogsering till verkstad, men jag bad honom ringa sitt försäkringsbolag och be om bärgning. Nu har bilen hamnat på märkesverkstad och han åker MGF till jobbet.

:skrämd

Jag tror att det finns risk för att hans bil med bara 14000 mil på mätaren går till skroten.
Berättar ni för era nära och kära som saknar bilintresse att rök, skrammel och lampor innebär "stanna för helvete"?
Jag har gjort det ganska många gånger, men det brukar inte lyssnas. Konstigt nog har nuvarande tanten öra för att höra när saker låter fel, så hon kanske kan lära sig?
Men när hennes hoj stannade för att hon glömt att vrida på bränslekranen nötte hon batteriet tomt, trots att jag många gånger påpekat att hon absolut inte ska göra det eftersom att den hojen tömmer batteriet fort och det är jobbigt att starta den utan batteri.

Nä, vuxna människor får ett dera lära sig att koppla in hjärnbarken, eller ta kostnaden.

Det har kommenterats i annan tråd att förr kunde man läsa i instruktionsboken hur en ventiljustering skulle göras (min gamla PV hade instruktioner om när/var/hur man gjorde en rundsmörjning (det ordet har väl förpassats till minnenas arkiv))
Idag talar instruktionsboken om att man inte skall dricka batterisyran.

Det säger väl en del om den moderna människan?

Det har kommenterats i annan tråd att förr kunde man läsa i instruktionsboken hur en ventiljustering skulle göras (min gamla PV hade instruktioner om när/var/hur man gjorde en rundsmörjning (det ordet har väl förpassats till minnenas arkiv))
Idag talar instruktionsboken om att man inte skall dricka batterisyran.

Det säger väl en del om den moderna människan?
Man brukar få höra att Toyota är driftsäkra, men min uppfattning är att det gäller alla moderna bilar. Jag har åkt i alla möjliga fabrikat utan att bli ståendes längs vägen i modern tid. Så oftast behöver man inte veta så mycket, men just att röd lampa betyder stopp kan vara bra att sprida.

Man brukar få höra att Toyota är driftsäkra, men min uppfattning är att det gäller alla moderna bilar. Jag har åkt i alla möjliga fabrikat utan att bli ståendes längs vägen i modern tid. Så oftast behöver man inte veta så mycket, men just att röd lampa betyder stopp kan vara bra att sprida.
Det kanske skall vara som i Porsche (Taycan) - kompis brorsa hämtade ut ny i Stockholm, vid uppfarten på Södertäljevägen fem minuter senare fick han ett tydligt meddelande - Stanna, stäng av och lämna bilen. Svårare att bortse från än en röd lampa (rödljuskörning blir mer o mer vanligt så varningslampan är nog bara en "rekommendation" för många förare)

Röret som stack upp fyra centimeter ur gräsmattan var drygt 120 cm långt.
View attachment 515683

Där jag bor nu har det bott en skrotsamlare.
När vi byggde på tomten hittade vi hela tiden diverse skrot.
Det kommer fortfarande upp skrot genom gräsmattan trots att vi fyllde ut ganska bra och det har kostat mig två gräsklippare hitils.

Dessutom kostade det mig en motorsågskedja när jag hittade ett gångjärn till en grind, helt invuxet i en gammal björk jag fällde.

Det gamla systemet med "syns det inte finns det inte" fungerade inte så bra

Det kommer fortfarande upp skrot genom gräsmattan trots att vi fyllde ut ganska bra och det har kostat mig två gräsklippare hitils.

Dessutom kostade det mig en motorsågskedja när jag hittade ett gångjärn till en grind, helt invuxet i en gammal björk jag fällde.

Med gamla klipparen har jag kört kniven i det där några gånger så nu när jag köpte en ny tänkte jag åtgärda problemet.
Det är en gammal staketstolpe. Det satt taggtråd runt tomten när jag köpte stället, men en av hundarna gjorde sig illa så jag tog bort det mesta av stängslet.

Vi har hittat en glas-dump bakom huset.
Invid några sprängblock har tidigare ägare genom årtionden grävt ned burkar och flaskor.
Inte kul nu när hundarna gräver efter sork överallt.
Vi har tagit upp mängder och det verkar aldrig ta slut.

Vi har hittat en glas-dump bakom huset.
Invid några sprängblock har tidigare ägare genom årtionden grävt ned burkar och flaskor.
Inte kul nu när hundarna gräver efter sork överallt.
Vi har tagit upp mängder och det verkar aldrig ta slut.
Så är det på landet, glas, porslin, gamla kapsyler, utbrunna porslinssäkringar, bildelar, kätting, armeringsjärn osv som poppar upp när man gräver. Bara att inse att sophämtning "på landet" inte existerade för 70-80 år sedan.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back