För nån vecka sen hörde bonussonen av sig om sin Nissan Pulsar diesel. Första meddelandet sa "motorlampan tändes och slocknar inte" och han ville låna en bil för verkstaden hade inte tid direkt.
När jag hämtade honom fick jag höra att det hade kommit mycket rök, låtit konstigt och inte funnits nån motoreffekt att tala om. Då var det lite sent att säga att han inte skulle köra till verkstan. Några dagar senare meddelade allbilverkstan att de hade nollställt felkoder och provkört utan att några koder kom tillbaka. Både han och jag tyckte det lät konstigt, men han hämtade bilen och vi fick hem min MG som han hade lånat.
Dagen efter säger han att det inte finns värme i bilen och jag bad honom kolla kylarvätska. Det saknades 2,5 liter. Han fyllde på och åkte hem från jobbet.
Igår vägrade bilen att starta trots att han lät startmotorn gå tills det luktade illa. Då ringde han och ville ha bogsering till verkstad, men jag bad honom ringa sitt försäkringsbolag och be om bärgning. Nu har bilen hamnat på märkesverkstad och han åker MGF till jobbet.
Jag tror att det finns risk för att hans bil med bara 14000 mil på mätaren går till skroten.
Berättar ni för era nära och kära som saknar bilintresse att rök, skrammel och lampor innebär "stanna för helvete"?
Ber ni dem läsa försäkringsbrev för att se vad som täcks och inte?