Tex hon som med darrande röst snackade om att hon inte kunde skjuta genom glaset. Eller att de gnällde om att de inte kan möta 7,62 med deras tjänstevapen, öh va? Kan man visst.
De ville, klarade, vågade, orkade inte göra jobbet. Mänskligt men ändå ynkligt.
Jag ser två problem för poliserna.
De befinner sig i en svensk skola och kan räkna med att det finns elever och lärare bakom varenda vägg. Det går alltså inte kommendera: Alla Ett magasin Eld !
Och hoppas på att något skott träffar rätt person. Vilket det säkert skulle göra.
På grund av risken att några skott också träffar elever och lärare.
Lika lätt som det är att skjuta genom branddörrar och träffa den som är bakom är det att skjuta genom gipsväggar och träffa den som är bakom.
Det andra problemet som jag hört men inte vet om det är sant. Trycket på en SigSauer är på svensk beställning 6 kg (60N) men man testar ju trycket med en vikt på i det här fallet 6 kg som hänger i en böjd ståltråd och över avtryckaren och då skall vapnet inte avfyras.
Normalt tycker jag 1 - 1,5 Kg tryck hade räckt för säkerheten. Man har ju fingret utanför avtryckaren till det är dags skjuta. I varje fall jag .....har det.
Och då (med 1 - 1,5 Kg tryck hade det gått att skjuta med hygglig precision på 20 meter.
Är det här sant, 6 kg, har varit sant är det mycket svårt för vågar jag påstå för 90 % att träffa en stående man på 20 meters avstånd.
Se fallet Erik Troell, 25(?) avfyrade skott, 3(?) träffar.
Långskjutande vapen ?
Ökar problemet med att skotten går rakt genom väggarna och träffar elever och lärare.
Ideala(?) vapnet i skola utan jobbiga branddörrar är för mig hagelgevär.
Minsta risk att svårt skada någon på andra sidan väggen.