Sverige idag..

Sverige idag eller Stora Grilltråden?? Simona Mohamsson blir hårt grillad i 30 minuter/SVT2

Snacka om att vrida sig som en mask vid frågan om de sänker en borgerlig regering om SD kräver ministerposter. Vet inte om det är lyssningsvärt, men jag lyssnar i alla fall med ett öra
Det står sig mer och mer klart att vi får en rödgrön regering under 2026.

Skrämmande men får tyvärr hålla med dig.

För varje dag som går så känns det här landet mer förlorat, har gett upp hoppet om någon förbättring
Ja jag fick en rejäl resa nedåt mentalt av att haft ett möte för några veckor sedan med en regionchef i en av Sveriges största regioner.

Som samhälle är vi helt förlorade och allt är värre än man kunde tro.

Det viktigaste, och det har jag sagt länge, är att ha en plan B. Sedan ska man göra det bästa av saker här och nu och försöka bidra så klart men det finns ingen garanti att någonting fungerar i en nästa kris, må det vara exakt vad som helst. Sverige är en kuliss.

Så, då hade man tyvärr rätt igen.
Den vanliga regimtrogna pöbeln hade som vanligt fel.

Jag följer police activity på Youtube och har sett hundratals polisskjutningar i skarpa situationer. Kommentar utöver det är nog överflödigt.

Så, då hade man tyvärr rätt igen.
Den vanliga regimtrogna pöbeln hade som vanligt fel.

Jag följer police activity på Youtube och har sett hundratals polisskjutningar i skarpa situationer. Kommentar utöver det är nog överflödigt.
Jag skulle uppskatta om du kunde exemplifiera vad du tycker att de gjorde fel.

Jag skulle uppskatta om du kunde exemplifiera vad du tycker att de gjorde fel.
Tex hon som med darrande röst snackade om att hon inte kunde skjuta genom glaset. Eller att de gnällde om att de inte kan möta 7,62 med deras tjänstevapen, öh va? Kan man visst.

De ville, klarade, vågade, orkade inte göra jobbet. Mänskligt men ändå ynkligt.

Tex hon som med darrande röst snackade om att hon inte kunde skjuta genom glaset. Eller att de gnällde om att de inte kan möta 7,62 med deras tjänstevapen, öh va? Kan man visst.

Får nog hålla med Mäkinen - poliser skall inte syssla med något som motsvarar "Lätta brigadens anfall" - blir bara fler skadade att ta hand om
Framryckning borde ske där man har möjlighet att ta skydd, svårt i en korridor med troligen låsta dörrar
Möta långskjutande vapen med tjänstepistol är tämligen meningslöst.
Möjligen om Harry Callahan varit där så kunde han skjutit genom väggarna med sin Magnum .44

Får nog hålla med Mäkinen - poliser skall inte syssla med något som motsvarar "Lätta brigadens anfall" - blir bara fler skadade att ta hand om
Framryckning borde ske där man har möjlighet att ta skydd, svårt i en korridor med troligen låsta dörrar
Möta långskjutande vapen med tjänstepistol är tämligen meningslöst.
Möjligen om Harry Callahan varit där så kunde han skjutit genom väggarna med sin Magnum .44
Håller inte med.

Flertalet topptränade poliser kan självklart avlossa många skott mot en ensam gärningsman. Förutsatt att de inte börjar gråta och oroar sig för ett fönster förstås.

Vet inte exakt vad det är med att media påstår att "långskjutande" (aldrig hört ordet förut trots att jag har fem licenser) vapen inte kan bemötas med vanliga tjänstevapen, en 9mm gör lika ont oavsett om du har en 7,62 eller en slangbella i handen.

Man måste nog påminna om att samma sekund som de backar ur pga bara tjänstevapen mot 7.62 så lämnar dom obeväpnade civila att försvara sig mot samma 7.62.

Det är där som problemet ligger, det är en skola med massor av oskyldiga och vi vet att gärningsmannen skjutit några av dessa och den mest rimliga gissningen är att denne har syftet att hitta och skjuta fler obeväpnade.

Civila får ju för helvete inte ens längre ha en kniv i sin bil vilket betyder att vi ska ha jävligt höga krav på att våldsmonopolet tar sitt ansvar.

Håller inte med.

Flertalet topptränade poliser kan självklart avlossa många skott mot en ensam gärningsman. Förutsatt att de inte börjar gråta och oroar sig för ett fönster förstås.

Vet inte exakt vad det är med att media påstår att "långskjutande" (aldrig hört ordet förut trots att jag har fem licenser) vapen inte kan bemötas med vanliga tjänstevapen, en 9mm gör lika ont oavsett om du har en 7,62 eller en slangbella i handen.
Ett problem just här var att korridoren delades upp i fyra brandsäkra sektioner med säkerhetsglas. Gärningsmannens kulor gick igenom två och fastnade i den tredje. Eftersom du själv innehar vapen inser du att 9mm ammunition inte skulle klara att gå igenom mer än maximalt en av dessa väggar/dörrar med säkerhetsglas.

En polis skall (enligt din mening) rycka fram mitt i korridoren för att öppna dörrarna i varje sektion, poliserna bakom - skall de i så fall stå för nedhållande eldgivning genom säkerhetsglasen på var sida om den polis som går fram mot gärningsmannen?
Skulle nog inte vilja vara den polisen med kulorna vinande runt mig från kollegorna och eventuell eldgivning från skytten.

Alternativt ingen nedhållande eldgivning och en skytt som lugnt kan sikta medan polis"personen" öppnar dörrarna en efter en.

Ett problem just här var att korridoren delades upp i fyra brandsäkra sektioner med säkerhetsglas. Gärningsmannens kulor gick igenom två och fastnade i den tredje. Eftersom du själv innehar vapen inser du att 9mm ammunition inte skulle klara att gå igenom mer än maximalt en av dessa väggar/dörrar med säkerhetsglas.

En polis skall (enligt din mening) rycka fram mitt i korridoren för att öppna dörrarna i varje sektion, poliserna bakom - skall de i så fall stå för nedhållande eldgivning genom säkerhetsglasen på var sida om den polis som går fram mot gärningsmannen?
Skulle nog inte vilja vara den polisen med kulorna vinande runt mig från kollegorna och eventuell eldgivning från skytten.

Alternativt ingen nedhållande eldgivning och en skytt som lugnt kan sikta medan polis"personen" öppnar dörrarna en efter en.
Jag skulle heller inte vilja vara den polisen, men jag har heller inte valt det yrket.
Det är fullt mänskligt att fega ur men det är fortfarande klandervärt.

Har inte polisen långvapen att tillgå när de står inför sånhär situationer?
Jag minns att vid malexandermorden så stod det poliser med automatvapen lite överallt kring huvudleder i området och såg skitnödiga ut.
Om polispatruller inte får ha tyngre ordonnans än tjänstepistolen i radiobilarna så kanske det ska ses över nu när vi har ett samhälle med mycket mer skjutvåld så att polisen inte behöver backa från sitt jobb på grund av undermålig beväpning?

Och gör SOG större. Vi behöver fler av dem, och fler stationer de utgår ifrån för att få dem på plats fort när de behövs.

1747510083981.png
Vi är väl redan så infiltrerade av klaner i de flesta politiska partierna att det har blivit naturligt att skydda de egna väljarna! Multikulti !

Nu klockan 00:58
1747522761632.png
Dags gå och lägga sig
men Österike vann ! till slut.
1747564623500.png

Last edited:
Det här med polisen och vad de borde gjort eller inte, har någon ställts till svars för att de inte har korrekta vapen?
I USA har de direkt ett kraftigare vapen, det förefaller finnas i varje polisbil. Varför har inte Sverige det? Är någon ansvarig för att så sker?

Det här med polisen och vad de borde gjort eller inte, har någon ställts till svars för att de inte har korrekta vapen?
I USA har de direkt ett kraftigare vapen, det förefaller finnas i varje polisbil. Varför har inte Sverige det? Är någon ansvarig för att så sker?
Kanske inte finns plats i polisbilen då dom har en stor låda med "sluta skjut" armband som dom delar ut till brorsor i orten

Kanske inte finns plats i polisbilen då dom har en stor låda med "sluta skjut" armband som dom delar ut till brorsor i orten
De har också säkert med sig manualer i ickevåld och värdegrund.

När är Sverige redo för en diskussion om kvinnor i polisen?

Har en kvinnlig polis någonsin skjutit en gärningshen i Sverige?

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!