Dagens bild

Börja med att bryta foten runt maj. Var sjukskriven hela semestern.
Ärv pengar.
Säg upp dig så du kan sluta till midsommar.
13-14 innestående semesterveckor får du ut i pengar.

Se över dina kostnader och måsten.
Sälj eventuella båtar. Lämna båtklubben och alla måsten och datum som ingår.
Boendesituation, mer, större, hus och sommarhus eller bra som det är?
Behov av bil, större, dyrare, fler eller bra som det är?

Ha vuxna, självgående barn som flyttat hemifrån.

Köp en bra och pålitlig hoj, gärna där expanderbar tankväska och topbox ingår.
Mjuka packväskor på blocket 400 kr eller tre st i aluminium för 15’

Åk själv och trivs med det. Annars blir det svårt. 2019 hade jag inga hojpolare kvar, inga polare som var lediga i april och på obestämd tid.
Passagerare var otänkbart. Faktiskt även någon hojpolare. Nog för att jag är flexibel men hur långa etapper, vilken väg, vilka mål per dag, äta/fika/pissa, var sova, hotel, hostel, pensionat, airbnb, camping, fricamping, vilodag, stanna och bada, museer, sevärdheter osv.
Detta var min första tripp som jag körde och råddade själv. Att jag tänkt åka hem efter Gibraltar blev ändrat. Klämde in Pisa och Livorno som jag tänkt spara till året därpå.
Från Livorno är det bara 30 mil till Rom. Nu eller aldrig. Lätt att förhandla med sig själv.
Från Rom till Rimini och San Marino. Flera vilodagar, tvätt av hoj och sen hem. Ändrade planer vartefter. Stelvio översnöat. Berlin, ska jag åka till Berlin? Har aldrig haft den tanken. Från Berlin till Gdansk. Genom Polen? Nä, läskigt. Gammal öststat. Hann precis med färjan till Nynäshamn. Framme kl 12.
Lite Rocky-feeling efter den hemkomsten.

View attachment 513451
42 dagar och 1000 mil. Kidsen uppdaterades löpande på Messenger, en jobbarkompis via sms/mms, kompisar via FB och en FB-grupp för TDM900. Den sista ovan mest för FB-gruppen. De flesta andra hade redan varit på Riddarholmen.

Det är svårt att rekommendera något till andra. Den resan ångrade jag inte. Eller att jag slutade jobba innan jag fyllde 58.
Eller andra resan som började med Nynäs-Gdansk-Warszawa och vidare till Brno, Wien, Ljubljana, Stelvio osv.
De fyra resorna till Norge. Norge rekommenderar jag förbehållslöst till alla.
Det blir ännu mer Norge i år.
Eftersom Polen inte är så farligt så tänkte jag klämma Estland, Lettland och Litauen. Färja till Riga har jag avböjt tidigare. varför ska jag åka dit. Varför klämma in tre huvudstäder till på egen hoj? Fast kanske. Som Finland och Helsingfors.

Jag kom definitivt på andra tankar igår när jag såg en finsk roadmovie.
Klart sevärd tyckte jag, oavsett musiken, beg Volvo V70 56000 mil, arkitektur som får Flen att blekna. Finnar, Sverige-finnar och finlandssvenskar. Mycket värme, ❤️ och sånt. Å svenskjävlar. 🙂

SVT-play.

View attachment 513452

Norra Sverige är ju inplanerat redan. Nu runt Östersjön också, start i Skagen och Lökken. Rovaniemi såg fantastiskt ut. Planen är inte klar. Det behöver den inte vara. Det ger sig.
Lökken-Helsingfors-Åbo-Vasa. Åker helst utmed kuster (å utan gps-rutter).

Nu är ju Sydeuropa väldigt varmt i juli. De själva har väl semester halva aug och halva sept ungefär. Köer står nordeuropéer för. I april-maj var det inga köer och nästan tomma campingar. Alla hade inte öppnat för säsongen. Gott om husbilar fast många i dom är både trevliga och pratglada.

Annars är Norge det enda land jag behöver.
Tackar Björn. Mycket inspirerande. Jag ska se hur mycket av tipset jag lyckas följa..

Tackar Björn. Mycket inspirerande. Jag ska se hur mycket av tipset jag lyckas följa..
Ja det är inte för alla. Känslan att säga upp sig efter 38 år är obetalbar.
Att sliten och less gå hem och göra en budget på baksidan av ett kuvert; hur mycket pengar man har, hur mycket man behöver och vad man vill göra innan kistlocket läggs på.
Hämtar The Blankett på HR avdelningen morgonen efter.
Närmaste chefen är borta. VDn pratar i telefon. Jag håller upp blanketten som han känner igen på håll.

Bara två månaders uppsägningstid! Tre är normalt.
Vad fick dig att le konstant två månader i sträck? Medarbetare som sagt upp sig är inte med på möten, varken slentrianmässiga okynnesmöten, veckomöten eller månadsmöten.
Livslusten kom tillbaka.
Man avstår konferensresan till New York. Mitt pass har gått ut. Jag orkar inte skaffa nytt dessutom har jag mycket att göra så jag jobbar torsdag-fredag.
Dagarna före jul. Handlar alla julklapparna till ungarna. Står i hallen och ser att ett paket har fått ett hörn tillskrynklat. Står och grinar i fem minuter. Vad fan e de?
Konferens på Mallis, har varit där många gånger med hoj och fru. Avstår och jobbar.
Konferens i Florens. Har varit där med. Jobbar i stället.
Efter sjukskrivningen på tre månader har ingen annan gjort mitt jobb så jag ligger efter.
Har man inte en sjukdag på 16 år då är tf nedprioriterat av chef efter chef efter chef.
Kämpar ikapp. Mailkorgen säger 800 olästa, man betar av men det fylls på i samma takt.
Man får nog, utbränd eller inte.
Säger till min närmaste chef; -Jag pallar inte mer, jag går hem.
Ok, (vi har rutiner för detta) Möte kl 9, arbetsuppgifter rensas bort, ingen får maila allt går genom närmsta chef.
Sedan omorganisation, ny chef, en kanonrekrytering iofs och ett möte med de utlösande orden, -Du kan väl skriva ner dina huvudarbetuppgifter och en kort beskrivning av vad du gör. Som om det inte gjorts förut, som om intranätet inte är fullt.
-Man får inte vara rädd för förändringar har sagts och upprepats många gånger.
Det var kanske inte panikångest jag kände, jag håller inte på med sånt. Men det här går inte längre, jag kan inte och vill inte längre. Åker hem.
Saggig hjärna försöker varva upp.
Papper och penna. Excel och jag har haft ett långt och lyckligt förhållande. Det är slut nu.

Pensionreglerna ändrades 61 blev 62 år.
Som skylten på Puben Tre vänner: Free beer tomorrow. Blir det 62 eller nä nu är det 63?
Det blev 62. Puh. Jag slipper sälja min kropp på rastplatser i Sydeuropa.

Asså, att säga upp sig för att bara göra det som är roligt är inte för alla.

Men med bakgrunden så blir det tydligare hur otroligt befriande det var att åka ensam när jag väl kom iväg. Google maps, prata engelska med okända människor och gilla det. Ingen corporate bizznizz norsk-engelska eller genant svengelska med sina kollegor under telefon-zoom-möten med norrmän och irländare.

Man pratar bara engelska under sex veckor.
Man är kung på det i Frankrike, Spanien och Italien. Av förklarliga skäl. En gång beställde jag kaffe och macka på franska och tackade. Hon måste ha trott att jag var från Belgien eller nåt eller väldigt överseende. Jag tyckte att det gick skitbra, ogenerad med mitt nya globetrottersjälvförtroende. En och annan fransk glosa hjälper upp. Fransmän och italienare pratar inte gärna engelska. Spanjorer är något bättre. Kanske.

Allt positivt med att toura runt i Europa klämmer man lätt in på fem veckors semester om m vill det. Man måste inte säga upp sig. Men vill man prova på det så…

Åka ensam?
IMG_2243.jpeg
Fan det där ser värre ut!
Ett belgiskt par i husbil tyckte synd om mig så de lånade ut bord och stol.
Mitt tält och min hoj.
Vi snackade en hel del. Han åkte hoj, BMW 1000R bl a. Han kollade mitt bakdäck efter chicken strips. Vilket jag hade. Nytt sen Bordeaux.
Jag behövde ström till telefonen. Han laddade medan jag tog en promenad, borstade pliggarna och sånt. Ville inte verka misstänksam så jag lämnade över telefon, Visakort och körkortet i fodralet. Dom var ju så trevliga. Naivt och dumt. Dom undrade nog om dom nu såg korten ens. Det gick bra.

+17 grader så det blev premiär med Trajan, med tanke på värmen körde jag norrut och passerade polcirkeln och sen vidare till Jockfall för en kaffe och en myrstack.

Hade först tankar på att styra vidare ännu längre norrut mot jordaxelns centrum Kainulasjärvi men jag vågade inte då jag fortfarande kommer ihåg förra påskens balans problem som upp kom då. Kanske åker jag dit imorgon kväll, vi får se.

Blev 11.5 mil då jag fegade ur att köra över isvägen i Rödupp som är öppen för 2 ton, såg ut nog så halt med Trajan.

20250417_165952.jpg20250417_173032.jpg

Last edited:
Gled iväg med min "mini-GS" idag - premiär!
Men vad gör man inte när man måste hämta paketleveranser i människobyn.
Det var ju kvalitativa saker, som gör livet bättre, så på det sättet var det enkelt att motivera.
Men....sommaren ligger ungefär 3 veckor före känner jag, om man tittar på isläget på älven.
På Systembolaget var det ett enklare klimat, så vi kunde håva in en produkt till Cafe Dunken.
Men MSX:en levererar....precis det jag tänkte....och en hel del samtal öppnas.
Så jag fick nog fler frågor än vad jag hade svar, det får jag ta med mig tillbaka till Cafe Dunken för reflektion, men jag lovar inte att återkomma med några utvikningar.
Men Glad Påsk på er alla, med förhoppning att vi kan återvända utvilade för att ta tag i oljetrådar, KTM:s överlevnad, och kanske någon tråd som handlar om vikt och effekt.
Skämt å sido så ser jag fram mot en mångfacetterad hojsäsong!
Trevlig påskhelg!

MSX_1.jpg

Påsk_1.jpg

Höger blinkers bak vibrerade så sjukt mycket att den hördes ÖVER ljudet(oväsendet) från LC4an. Efter lite funderande så kom jag fram till att den orangea kåpan inte klämmer över reflektorn tillräckligt mycket. Men med plastlim på flera lager kan man bygga ut kåpan så den klämmer bättre och förhoppningsvis sparar det lugna sinnet på denna skribent.

Det är ju en jävla tur att man inte har vettigare saker man kunde hittat på en sån här kväll.

1000019001.jpg

Oljebyte på VFR:en är det närmaste hojåka jag har kommit dom senaste dagarna, sitter hemma med förkylning och 38C feber. Den planerade 24mils grusrundan på lördag med Teneren ner mot Karlshamn ligger i farozonen :huvet. Frugan har sparkat ut mig från sovrummet så att hon får nattro, tur att man har ett gästrum så att jag inte behöver sova i garaget :crash
1744915885123.png

Tråkigt väder :(
Modifierat hållarna till sidoväskorna så att de lirar med pakethållarens fäste. Hållarna är Ducati orginal och pakethållaren H&B.
Monterat en stödplattan av rent kinesium också - överraskande bra passform!
Notera namnet på flaskan med gänglåsning "loolifl" 🤣 Skadar inte att testa då 5 flaskor kostar 50kr istället för en flaska för 270kr.
Stödplattan är ett utmärkt testobjekt då den inte är så kritisk för säkerheten 👍
1000013278.jpg
1000013294.jpg

Just det, köpte dessa BeadPro också för att testa att byta däck själv. Vill ha möjligheten/kunskapen även om det är bekvämare och snabbare att lämna in.
1000013299.jpg

Back