Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tackar Björn. Mycket inspirerande. Jag ska se hur mycket av tipset jag lyckas följa..Börja med att bryta foten runt maj. Var sjukskriven hela semestern.
Ärv pengar.
Säg upp dig så du kan sluta till midsommar.
13-14 innestående semesterveckor får du ut i pengar.
Se över dina kostnader och måsten.
Sälj eventuella båtar. Lämna båtklubben och alla måsten och datum som ingår.
Boendesituation, mer, större, hus och sommarhus eller bra som det är?
Behov av bil, större, dyrare, fler eller bra som det är?
Ha vuxna, självgående barn som flyttat hemifrån.
Köp en bra och pålitlig hoj, gärna där expanderbar tankväska och topbox ingår.
Mjuka packväskor på blocket 400 kr eller tre st i aluminium för 15’
Åk själv och trivs med det. Annars blir det svårt. 2019 hade jag inga hojpolare kvar, inga polare som var lediga i april och på obestämd tid.
Passagerare var otänkbart. Faktiskt även någon hojpolare. Nog för att jag är flexibel men hur långa etapper, vilken väg, vilka mål per dag, äta/fika/pissa, var sova, hotel, hostel, pensionat, airbnb, camping, fricamping, vilodag, stanna och bada, museer, sevärdheter osv.
Detta var min första tripp som jag körde och råddade själv. Att jag tänkt åka hem efter Gibraltar blev ändrat. Klämde in Pisa och Livorno som jag tänkt spara till året därpå.
Från Livorno är det bara 30 mil till Rom. Nu eller aldrig. Lätt att förhandla med sig själv.
Från Rom till Rimini och San Marino. Flera vilodagar, tvätt av hoj och sen hem. Ändrade planer vartefter. Stelvio översnöat. Berlin, ska jag åka till Berlin? Har aldrig haft den tanken. Från Berlin till Gdansk. Genom Polen? Nä, läskigt. Gammal öststat. Hann precis med färjan till Nynäshamn. Framme kl 12.
Lite Rocky-feeling efter den hemkomsten.
View attachment 513451
42 dagar och 1000 mil. Kidsen uppdaterades löpande på Messenger, en jobbarkompis via sms/mms, kompisar via FB och en FB-grupp för TDM900. Den sista ovan mest för FB-gruppen. De flesta andra hade redan varit på Riddarholmen.
Det är svårt att rekommendera något till andra. Den resan ångrade jag inte. Eller att jag slutade jobba innan jag fyllde 58.
Eller andra resan som började med Nynäs-Gdansk-Warszawa och vidare till Brno, Wien, Ljubljana, Stelvio osv.
De fyra resorna till Norge. Norge rekommenderar jag förbehållslöst till alla.
Det blir ännu mer Norge i år.
Eftersom Polen inte är så farligt så tänkte jag klämma Estland, Lettland och Litauen. Färja till Riga har jag avböjt tidigare. varför ska jag åka dit. Varför klämma in tre huvudstäder till på egen hoj? Fast kanske. Som Finland och Helsingfors.
Jag kom definitivt på andra tankar igår när jag såg en finsk roadmovie.
Klart sevärd tyckte jag, oavsett musiken, beg Volvo V70 56000 mil, arkitektur som får Flen att blekna. Finnar, Sverige-finnar och finlandssvenskar. Mycket värme,och sånt. Å svenskjävlar.
SVT-play.
View attachment 513452
Norra Sverige är ju inplanerat redan. Nu runt Östersjön också, start i Skagen och Lökken. Rovaniemi såg fantastiskt ut. Planen är inte klar. Det behöver den inte vara. Det ger sig.
Lökken-Helsingfors-Åbo-Vasa. Åker helst utmed kuster (å utan gps-rutter).
Nu är ju Sydeuropa väldigt varmt i juli. De själva har väl semester halva aug och halva sept ungefär. Köer står nordeuropéer för. I april-maj var det inga köer och nästan tomma campingar. Alla hade inte öppnat för säsongen. Gott om husbilar fast många i dom är både trevliga och pratglada.
Annars är Norge det enda land jag behöver.
Ja det är inte för alla. Känslan att säga upp sig efter 38 år är obetalbar.Tackar Björn. Mycket inspirerande. Jag ska se hur mycket av tipset jag lyckas följa..
I taket.Hur smurjer man tjedjan på besta sett?
Takket hettere !!!I taket.
Inte taCket?Takket hettere !!!
Såvare....Inte taCket?
Och det är inte ens vinter......
Miggen hits the mosquitos!!!
Innan myggen och svensk högsommar med 18C och duggregn.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |