Nej, det är precis det det inte gör med Motorex kedjeolja för offroad.
Använde Biltemas tidigare, och det var ju helt OK på road-hojarna då den blev tjock och klibbig, liksom bakade in kedjan i ett slags skyddande klet. Som i sin tur dessvärre drog åt sig allt möjligt. Kedjan blev som ett jäkla grillspett med värsta såsen på
Så när jag provade Motorex offroad kedjeolja så blev skillnaden natt & dag, kedjan höll sig mer 'ren', ingen direkt smuts satt fast i kedjan annat än efter den blev dammig och matt liksom. Den tunnare oljan håller väl inte kedjan lika smord som tjockare olja, men kedjan blir smidigare och lättare att rengöra sen. Mitt intryck är att det faktiskt funkar att bara spruta på ny motorex-olja, så rengör den kedjan samtidigt som den smörjer. Men det är jag inte 100% säker på ännu, men jag har provat och det är lite som med CRC556, rengör OCH smörjer, så man behöver inte peta med borste och annan rengöring.
Och då måste jag också nämna lite om Motorex kedjeolja för väghojar som till skillnad från "offroad" bakar in kedjan i en slags vaxhinna som ska hålla kedjan skyddad och smidig / smord. Och jag tror det funkar. Kör denna på min Shotgun 650, och kedjan håller sig ren och fresh, även dammiga sommardagar. Kedjan blir som 'inplastad'. Så Motorex är faktiskt ganska bra på sitt smörj.