Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Om du vet att du kommer förbruka mycket gas på kort tid så låter ju hyrflaska som ett rimligt alternativ fast då räknar jag med att du hinner tömma den och returnera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fast om jag har förstått saken rätt så lönar sig hyrflaska bara om du tömmer och fyller den ett antal gånger per år, men jag kanske har fel?Om du vet att du kommer förbruka mycket gas på kort tid så låter ju hyrflaska som ett rimligt alternativ fast då räknar jag med att du hinner tömma den och returnera.
Man hyr väl en större flaska som kostar marginellt mer att byta än en mindre, men sen tillkommer en avgift för att hyra den och jag tror att man hyr minst ett år i taget. Med andra ord, du måste förbruka såpass mycket gas på ett år att du tjänar in hyran på de billigare flaskbytena med mer gas. Så att hyra en flaska i ett år för ett enda sånt här projekt tror jag inte lönar sig om jag sen inte svetsar i samma takt resten av året menar jag... Men visst, om jag hade en stadig årsförbrukning av gas hade det säkert varit ett bra alternativ. Men nu går det verkligen i perioder, helt plötsligt går det massor av gas till ett visst projekt och sen knappt någonting under en längre tid.Inget krav på reg eller besiktning så länge det uppfyller kraven för hojsläp som i korthet säger att släpet ska vara mindre än 125cm brett och 150kg tungt samt utrustat med blinkers, broms- och positionsljus och däck godkända för tilltänkt hastighet och lastviktHur funkar det att dra ett hemmabygge efter motorcykel behöver det reggas och besiktas?

Fast om jag har förstått saken rätt så lönar sig hyrflaska bara om du tömmer och fyller den ett antal gånger per år, men jag kanske har fel?Man hyr väl en större flaska som kostar marginellt mer att byta än en mindre, men sen tillkommer en avgift för att hyra den och jag tror att man hyr minst ett år i taget.
Åfan, det visste jag inte att det gick. Lokala stället där jag byter mina flaskor nämnde bara årshyra... Får kanske höra med dem om korttidshyra och se vad det skulle kosta i gas per krona... Oavsett vad så har jag köpt en 10L från polen för att testa, så får jag göra en jämförelse av alla mina olika alternativ när jag hunnit utvärdera den. "Fyllning" (byte) av mina 5L kostar ca 1000kr per flaska, dvs ca 200kr/L för gasen. Om de polska flaskorna håller vad de lovat, dvs 10L gasvolym under samma tryck som mina 5L och därmed dubbelt så mycket gas, så kostar den gasen 135kr/L. Återstår att se vad korttidshyra kan kosta, ifall de ens erbjuder det någonstans i närheten. Tack för tipset, ska undersökasNej, man kan få lite rabatt ifall man hyr på helår men du kan teoretiskt sett hyra flaska under bara ett dygn och då kostar det väl typ 10kr.
Klart bättre än att köpa i det extremfallet.
Rabatten jag blivit erbjuden för årshyra är så jävla dålig så det handlar väl om ungefär 1 av 12 månader. Nu i höstas lyckades jag tajma flasktömningen nästan perfekt i början av oktober så jag har haft 5 månader utan flaskhyra.
Jag har dock några mindre köpesflaskor också och jag har varit på väg att tillverka adapter så att jag kan fylla över från stor hyrflaska till liten köpesflaska.

Bara att öppna upp ett par fogar, shimsa, svetsa fast, kontrollera och helsvetsa på nytt...
Har jag sagt att jag hatar att svetsa Alu?




Jag fattar inte varför det är sån skillnad, och ja jag slipar och gör rent även invändigt så gott jag kan innan jag svetsar... Men det vill verkligen inte smälta ihop på ett bra sätt, det blir bara oxid och skit så smältan vill verkligen inte flyta ihop... Jaja, även om det ser ut som skit så tror jag att det är stadigt nog redan och detta inte kommer synas när isolering och ytterväggar väl är på plats. Trots det så störde äcklet mig såpass att jag svetsade på ett par förstärkande täckplåtar över ändarna:

Även om toleranserna blev lite väl tilltagna istället, nu glappar det lite mer än jag hade hoppats på men det är väl bara att konstatera att jag inte är tillräckligt begåvad när det kommer till att bygga och svetsa i Alu för att få till riktigt så tighta toleranser att det inte glappar men ändå glider lätt. Nåja, skitsamma. Det duger åt han som ska ha möget.Haha, jag vet inte om jag är ett föredöme på den punkten egentligen... Tror aldrig jag svär och gormar så mycket som när jag är i verkstan...Ska bli riktigt spännande att följa det här bygget! Vilket tålamod du har när det gäller motgångar, både i detta och i trådens ursprungliga ämne. Medans jag läser om dina framsteg så försöker jag även suga i mig av ditt tålamod med och hoppas att det kan smitta bara via SH, för lite mer tålamod skulle nog göra mig gott.![]()
Men det är väl mitt sätt att få utlopp för mina aggressioner eller nåt, somliga slår på boxningssäcken medan jag går ut i verkstan, bråkar med nåt projekt, svär och spottar och ryter åt fanstyget en halvtimme och sen kan jag förhoppningsvis möta vardagen någorlunda civiliserat...
Hade det funkat från början så hade jag absolut sett det som en seger, en riktigt stor en. Men detta är andra gången jag får kapa isär och justera för att delarna inte passar ihop med tillräcklig frigång efter helsvetsning av fogar så... Nja.Att det inte har slagit sig är väl en seger i sig, eller?
När man shimsar upp ett glapp på ca 1mm och slutar med sisådär 3-4 så vetefan om jag skulle kalla det en seger liksom...
Men men, hellre det än att skiten inte funkar att veckla ut.
Det kan absolut vara så, vet faktiskt inte... Kanske skulle behövt rotfylla eller något, eller åtminstone plugga andra änden av röret så att det blir vindstilla i röret och gasen blir mindre benägen att dras bort från svetslågan... Ska testa det nästa gång, tack för tipsetJag tror att det är så att skyddsgasen försvinner in i röret när du svetsar änden,det är därför det bubblar och jäser för dig där.



















Varför behöver du ha plåt i botten?Ett par ställen där det bubblat igenom lite fick slipas ned för att återskapa önskvärd frigång:
View attachment 513094
Men till slut så fick jag plåten på plats hyfsat jämnt (någon mm diff mellan högsta och lägsta punkt) och med såpass marginal att släpet fortfarande går att fälla ihop:
View attachment 513095View attachment 513096View attachment 513097
Förhoppningsvis är det tillräckligt väl punktat för att det inte ska slå sig herrejössesmycket när jag Svetsar ihop det med resten...
Nu måste jag repetera hela denna process minst två gånger till då det kräver såpass mycket plåt innan botten är täckt... Efter det ska det eventuellt helsvetsas också, om jag orkar/bedömer att det behövs för att det ska hålla att ligga på när golvbalkarna väl är på plats... Oavsett så vill jag inte ens tänka på om det fortfarande kommer funka att fälla ut och in efter att allt är färdigt...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag skriver bara en sak, borra!!!![]()
Dvs, kantvik, lim och popnita istf att svetsa fast plåten som du gör. Kom ihåg att du kan sätta dit popmuttrar när du vill kunna skruva fast saker i konstruktionen.
Håll koll på vikten under projektets gång, tänk på var du kan borra upp lätthål med hålborren.
Men du håller en fantastisk hastighet i byggandet.![]()
Har tyvärr ingen kantvik, sick-och-falsmaskin eller dylikt, annars håller jag med om att det hade varit väldigt användbart i detta fallet. Får kanske investera i nåt sånt... Mutternitar var dock en bra tanke som jag inte lyckats tänka själv, det kan säkert bli användbart någonstans så tack för tipset!Jag skriver bara en sak, borra!!!
Dvs, kantvik, lim och popnita istf att svetsa fast plåten som du gör. Kom ihåg att du kan sätta dit popmuttrar när du vill kunna skruva fast saker i konstruktionen.
Håll koll på vikten under projektets gång, tänk på var du kan borra upp lätthål med hålborren.
Men du håller en fantastisk hastighet i byggandet.![]()

Lättare, starkare samt tåligare mot vädrets makter. en träskiva som golv riskerar att svälla om det blir tillräckligt blött, och det kan jag absolut inte riskera eftersom innerstommen med golv MÅSTE passa i ytterstommen. Annars kanske man står där på en camping med ett släp i utfällt läge som inte går att fälla in eftersom golvet blivit en mm tjockare på sina ställen... Blir lite svårt att köra vidare dåVarför behöver du ha plåt i botten?
Lättare än plyfa eller liknande?
Så det är en stor drivkraft bakom många beslut i bygget, förutom de regelmässiga mål jag har att förhålla mig till såsom vikt och bredd så vill jag göra det så absolut underhållsfritt och driftsäkert som möjligt. Därför undviker jag material som kan svälla, rosta eller ruttna etc.Har tyvärr inte den kapaciteten i verkstan, borde kanske investera i det som sagt... Nu kommer jag istället svetsa dit alurör som uppstyvande golvbalkar, men eftersom golvet måste hamna innanför yttre stommens innermått så vill jag få det på plats först och sen lägga balkarna på plats efteråt. Vore tråkigt att svetsa dit golvbalkar bara för att inse att golvet inte får plats när man väl ska svetsa dit det... Får jag bara dit golvet så kommer balkarna automatiskt få plats innanför, därför gör jag det i denna ordningen.Precis den tanke jag också fick att nita känns ut som enklare i detta fallet.
Sen skulle jag rilla den plana plåten till botten om jag alls hade möjlighet för att få den styvare. Lånade en sick och falsmaskin av en kompis då jag gjorde ett värmeskydd till ljuddämparen då man har väskor på KLR:en och funderar på att köpa en sån då den nog skulle vara en bra att ha grej.
JeppAluplåt för att få det tätt och lätt. Isolering och sedan plyfa är vanligt på YouTube.
Kanske avsluta med tunn matta. Linoleum är tungt. Måla/lacka, halvmatt fernissa


|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil
Den traditionella finalbild... |
|
|
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024
Är din KTM bland dem som sk... |