Bilrelaterade diskussioner

Snygg bil! Särskilt utan nummerplåt 😉
Tack då, antar jag.. det är bara en hyrpulka. Reg.skylten sitter där men den fastnar aldrig på bild lägligt nog :nicka

Du ska ha en Defender fattaruväl !!
Nä jag vägrar alla supererbjudanden från bärgarfrasse & Co, nu var det iofs några månader sen sist tror jag men förut kunde man tapetsera huset med dom där kuverten.

Inte riktigt fender(skyddsframskärm :va /skärm men för att förstå vad jag menar) som tur är men jag tyckte kanske inte jag hade behövt stå innerst.. men så skulle tydligen vara = bara parkera efter bästa oförmåga.
20250201_180537.jpg
 
Reservbilen fick några anmärkningar på besiktningen.
De flesta lätta att åtgärda men det jag reagerar över är "ljusbild diffus" på båda halvljusen. Glasen är en aning mjölkiga men inte så mycket att det borde ge nedslag. Projektorlampor så jag kan inte se reflektorns skick.

Har hört att själva glödlamporna kan påverka ljusbilden. Nån som har erfarenhet?
Vad ska man satsa på?
Osram night breaker eller Philips eller nåt annat?
 
Reservbilen fick några anmärkningar på besiktningen.
De flesta lätta att åtgärda men det jag reagerar över är "ljusbild diffus" på båda halvljusen. Glasen är en aning mjölkiga men inte så mycket att det borde ge nedslag. Projektorlampor så jag kan inte se reflektorns skick.

Har hört att själva glödlamporna kan påverka ljusbilden. Nån som har erfarenhet?
Vad ska man satsa på?
Osram night breaker eller Philips eller nåt annat?

Vilka lampor sitter där nu? Det kan ju vara så att det sitter skräplampor där…

Night Breaker och liknande ger mer och vitare ljus på bekostnad av livslängden.


Mvh
 
Reservbilen fick några anmärkningar på besiktningen.
De flesta lätta att åtgärda men det jag reagerar över är "ljusbild diffus" på båda halvljusen. Glasen är en aning mjölkiga men inte så mycket att det borde ge nedslag. Projektorlampor så jag kan inte se reflektorns skick.

Har hört att själva glödlamporna kan påverka ljusbilden. Nån som har erfarenhet?
Vad ska man satsa på?
Osram night breaker eller Philips eller nåt annat?
Bild på lyktorna vore bra så man se lite själv på mjölkigheten.
 
Reservbilen fick några anmärkningar på besiktningen.
De flesta lätta att åtgärda men det jag reagerar över är "ljusbild diffus" på båda halvljusen. Glasen är en aning mjölkiga men inte så mycket att det borde ge nedslag. Projektorlampor så jag kan inte se reflektorns skick.

Har hört att själva glödlamporna kan påverka ljusbilden. Nån som har erfarenhet?
Vad ska man satsa på?
Osram night breaker eller Philips eller nåt annat?
Jag fick en sådan anmärkning, diffus ljusbild.
Jag satte igång och våtslipa och köra med autosol. Blev bättre men jag började om, lite bättre. Efter tre gånger nöjde jag mig. De har inte sagt något efter det.
Lyktglas av glas för övrigt.

Kör H7 Osram Night Breaker. Lite bättre än de som satt i förut.
Det är en omodern bil så det tar 2 resp 3 minuter att byta lampa beroende på om slangen till luftrenaren måste lossas.

Är det på någon Peugeot som man måste lossa hjulet för att komma åt en lucka i hjulhuset? Tres bien!
 
Är det på någon Peugeot som man måste lossa hjulet för att komma åt en lucka i hjulhuset? Tres bien!
Renault Clio (senare gen, runt 2005) och Modus, ta bort hela fronten för att kunna byta lampor :zpy :zpy :zpy
Mitsubishi Colt, lucka i innerskärmen (hyggligt smidigt i jämförelse).
Nån årsmodell Golf var väl det också ganska pyssligt med lampbyte.
 
Jag har fått anmärkning på ljusbild diffus.
Verkade ok för mig.
Åkte till ombesiktning utan att göra något, annan snubbe, "ser ju bra ut det här". Gick minst 4år till sedan.
Avskriver det som butter besiktningsgubbe med siktiga glasögon.
 
Dessutom sitter kontakten så hårt på H7:an att du måste använda mejsel för att bända bort den vilket kan sluta med att den spricker.
Japp så var det på V70 också.
Det finns plast som är mjuk och följsam efter många år i användning. Volvo använde inte den...
 
Japp så var det på V70 också.
Det finns plast som är mjuk och följsam efter många år i användning. Volvo använde inte den...

V70 har dock den fördelen att man snäpper loss hela lyktan och drar ut när man byter lampa. Så kommer man åt utan spindelarmar.


Mvh
 
På t.ex Skoda Fabia måste man hissa upp bilen och ta bort en lucka på innerskärmen vänster fram, alternativt lossa batteriet.
Japp så var det på V70 också.
Det finns plast som är mjuk och följsam efter många år i användning. Volvo använde inte den...

Äh klenisar, A-kloss var tidiga med hjulhusbyte.

H7 lamporna är mest jobbiga om man stressar = ingen idé, ner med labben och vicka kontakten i valfri takt sen släpper det.

Det beror kort och gott på varmgång och osmart elektronik så att säga. Dom där svarvar på bäst dom kan med laddning oavsett vilket ex. H4 mäktar med men H7 = en stubin och därav en pinne mindre.. förmodligen mindre material också = sämre i detta avseende.

Däremot ljushuvudet som rita dit H1-lampa för halvljus på ex. 850.. :smasha Där kan vi prata om att det kunde sitta och tittar man 0.5 mm snett så lyser den på månen. Sämst.

Utrymme/värmeavledning spelar förmodligen in också eller så är det val av plast som sagt. Om så och du har en V70N(2000-) sätt dit plasten från V70 -2000 då dom inte brinner fast.

1000019118.png
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top