Bilrelaterade diskussioner

Tyska lagar kan tydligen vara bättre än svenska A-tractors!
TyskAtraktor1.png

TyskAtraktor2.png
 
Jag såg en E-up konverterad på nätet i går.

Jag vet inte om jag tycker reglerna är bättre, jag ser inte vinsten med att smalna av bakdelen på det där viset om fordonet ändå får gå 100km/h

Däremot kan jag tycka att A-trallorna kan få gå fortare.

Visst ungdomar med dåligt omdöme kommer att köra av vägen, men troligtvis inte lika ofta som med "trehjulingarna" (ja jag vet att dom har 4 hjul, men med bakhjulen tätt) där man medvetet har förstört väghållningen.
 
Förstår vad du menar. 2 st frostpluggar har det rostat hål på i min gamla V8, så jag tänkte att det är lika bra att byta alla. En sats med frostpluggar kostar 250kr ungefär.


Än så länge har jag handlat delar för 14000kr eller så. Men den kommer förhoppningsvis bli i bättre skick än den hade blivit med bara nya frostpluggar...

View attachment 509506
Vad duktigt gjort å lyfta av hela motorn.
 
Jag såg en E-up konverterad på nätet i går.

Jag vet inte om jag tycker reglerna är bättre, jag ser inte vinsten med att smalna av bakdelen på det där viset om fordonet ändå får gå 100km/h

Däremot kan jag tycka att A-trallorna kan få gå fortare.

Visst ungdomar med dåligt omdöme kommer att köra av vägen, men troligtvis inte lika ofta som med "trehjulingarna" (ja jag vet att dom har 4 hjul, men med bakhjulen tätt) där man medvetet har förstört väghållningen.
Par/dubbelmontage i den bemärkelsen går under ett hjul.
 
Jag såg en E-up konverterad på nätet i går.

Jag vet inte om jag tycker reglerna är bättre, jag ser inte vinsten med att smalna av bakdelen på det där viset om fordonet ändå får gå 100km/h

Däremot kan jag tycka att A-trallorna kan få gå fortare.

Visst ungdomar med dåligt omdöme kommer att köra av vägen, men troligtvis inte lika ofta som med "trehjulingarna" (ja jag vet att dom har 4 hjul, men med bakhjulen tätt) där man medvetet har förstört väghållningen.
Håller med om att de A-traktorerna borde få gå fortare. Förslagsvis 70km/h med ett dedikerat körkort. Kanske 60?
Antagligen hade ett större antal nöjt sig och inte ”avstrypt”. De som ska maxa kommer göra det ändå. Borde reducera såväl risk som hinder på vägen, eller så tror jag för gott om dem. Funderar på hur jag själv är funtad och hur jag var då. Inget under av mognad och konsekvenstänkande…då heller.
 
Håller med om att de A-traktorerna borde få gå fortare. Förslagsvis 70km/h med ett dedikerat körkort. Kanske 60?
Antagligen hade ett större antal nöjt sig och inte ”avstrypt”. De som ska maxa kommer göra det ändå. Borde reducera såväl risk som hinder på vägen, eller så tror jag för gott om dem. Funderar på hur jag själv är funtad och hur jag var då. Inget under av mognad och konsekvenstänkande…då heller.
Typ Japanska KEI - regler kallad "lätt bil" 16år, riktigt körkort med samma krav, kunde ersätta både mopedbil och A-trakror på EU nivå.
 
Jag roade mig med att svara på Vi Bilägares Autoindex där man ska tala om vad man tycker om sin bil och allt runt den. Angående verkstäder fanns denna fråga.
personal.PNG
Jag uppfattade varenda människa som mer biologisk än mekanisk. Dessutom är jag fundersam kring användandet av ordet personal. Jag kommer aldrig acceptera att "en personal" är något annat än den totala arbetsstyrkan på en arbetsplats. En individ är för mig en person.

En mekanisk personal bör då vara den robotiserade arbetsstyrkan på verkstaden.
 
Vet inte om denna frågan platsar här, men tänker att här är väl nån som har koll på det.
Hur är Volvo att äga idag, kontra japanska bilar?
Har en rav4 -15, och behöver en bil till. Började med att leta efter Auris/Corolla eller Avensis, men nu ville hustrun titta på en v60 d3 2019.
Såklart dyrare i inköp, men hur är den att äga? Kommer man att gråta sig till sömns när man kört Toyota senaste 10åren och det är dags att serva eller reparera en Volvo?
Det som lockar för min del är att den verkar dra husvagnen bättre än vår rav4.
 
Vet inte om denna frågan platsar här, men tänker att här är väl nån som har koll på det.
Hur är Volvo att äga idag, kontra japanska bilar?
Har en rav4 -15, och behöver en bil till. Började med att leta efter Auris/Corolla eller Avensis, men nu ville hustrun titta på en v60 d3 2019.
Såklart dyrare i inköp, men hur är den att äga? Kommer man att gråta sig till sömns när man kört Toyota senaste 10åren och det är dags att serva eller reparera en Volvo?
Det som lockar för min del är att den verkar dra husvagnen bättre än vår rav4.

Volvo är Volvo på gott och ont, bara sämre mekaniskt idag än på den gamla onda tiden. Automatlådor rasar, dyr service.

Japan är Japan på gott och ont. Men Avensis kommer med 98,74% sannolikhet att orsaka färre svordomar än Volvo V60 D3.

Bubblare till husvagnen: Opel Insignia 2.0TDI. Underskattad bil!


Mvh
 
Jag roade mig med att svara på Vi Bilägares Autoindex där man ska tala om vad man tycker om sin bil och allt runt den. Angående verkstäder fanns denna fråga.
View attachment 509536
Jag uppfattade varenda människa som mer biologisk än mekanisk. Dessutom är jag fundersam kring användandet av ordet personal. Jag kommer aldrig acceptera att "en personal" är något annat än den totala arbetsstyrkan på en arbetsplats. En individ är för mig en person.

En mekanisk personal bör då vara den robotiserade arbetsstyrkan på verkstaden.

Så om du läser på en skylt att du ska fråga personal? Då ropar du in hela butikens personalstyrka?
 
Vet inte om denna frågan platsar här, men tänker att här är väl nån som har koll på det.
Hur är Volvo att äga idag, kontra japanska bilar?
Har en rav4 -15, och behöver en bil till. Började med att leta efter Auris/Corolla eller Avensis, men nu ville hustrun titta på en v60 d3 2019.
Såklart dyrare i inköp, men hur är den att äga? Kommer man att gråta sig till sömns när man kört Toyota senaste 10åren och det är dags att serva eller reparera en Volvo?
Det som lockar för min del är att den verkar dra husvagnen bättre än vår rav4.
Varför inte titta på Honda istället, Civic får dra tyngre än andra i samma storleksklass.
 
Jaha? Det står inte EN personal vilket är det jag vänder mig mot.
Då har man enligt min mening slagit fast att det är hela enheten som ska tillfrågas. Säger man "fråga personal" är det vagare definierat.


Fråga:
Kan personal böjas i plural?

Svar:
Ordet personal är ursprungligen ett kollektiv, dvs. det är ett ord som till formen är singular men som till sitt innehåll avser en mängd, i det här fallet anställda personer.
Numera används också personal ungefär som ett vanligt räknebart substantiv: en personal, flera personal. Man säger exempelvis vi är bara fem personal här i dag. Ordet fungerar då snarast som ett måttsord; jämför med man i fraser som det behövs fyra man. Att använda personal på detta sätt följer alltså ett etablerat mönster, men kan ändå ibland väcka irritation.
 
Back
Top